معضلات اجتماعی هزینه سنگینی به نظام سلامت تحمیل می کند\
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛

معضلات اجتماعی هزینه سنگینی به نظام سلامت تحمیل می کند

  • کد خبر: 2110166
  • چاپ
  • انتشار: 20 آبان 1398 - 21:43

استناد نیوز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: اگر برای مقابله با معضلات اجتماعی چاره اندیشی نکنیم، در آینده با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد که هزینه سنگینی به نظام سلامت کشور تحمیل می کند.

 

به گزارش استناد نیوز، علیرضا زالی، در اولین نشست کمیته تعالی توسعه سلامت پایدار، افزود: نگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خصوصاً در حوزه سلامت نگاهی ملی، بر مبنای توجه به منافع مردم است.

وی با اشاره به جایگاه ممتاز مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه و شورای عالی سلامت در کشور، اظهار امیدواری کرد که با تعامل دوطرفه این دو نهاد، طراحی شاخص‌ها و مداخلات ملی، کشور به جایگاه مناسبی در عرصه توسعه پایدار با تمرکز بر حوزه سلامت دست یابد.

زالی، ترسیم اهداف بلندتر در مسیرهای مترقی‌تر را ضرورت توسعه کشورها دانست و گفت: امروز موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در توسعه کشورها و مؤلفه‌های ایمنی و سلامت نقش اساسی و شگرفی دارند.

به گفته وی، اگر چنانچه برای موضوعاتی نظیر فقرزدایی، افزایش رفاه عمومی، سکونت‌های غیررسمی و حرکت به سمت صنعتی شدن برنامه‌ای نداشته باشیم، در آینده با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم شد که هزینه سنگینی را به‌ نظام سلامت تحمیل می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مدل‌سازی، فعالیت بین بخشی و همگرایی را یکی از راهکارهای دست‌یابی به توسعه پایدار در کشور دانست و هدف‌گذاری برای این مهم را ضرورتی انکارناپذیر توصیف کرد.

وی با اشاره به اینکه انسان سالم، محور توسعه پایدار است، توضیح داد: در سلامت انسان‌ها جنبه‌های سلامت در حوزه‌های مختلف روانی، اجتماعی، معنوی، و از همه مهم‌تر توانمندسازی و خلاق بودن افراد مدنظر است.

زالی تأکید کرد: باید با توجه به شرایط کشور، چالش‌های که پیشرفت توسعه پایدار را تهدید می‌کند شناسایی و بررسی کنیم.

وی، ترسیم نقشه راهی متمرکز با توجه به همسان‌سازی نهادها، همگرایی و جهت‌دهی اهداف سلامت، بهره‌مندی از ظرفیت‌های بین‌المللی و برنامه‌ریزی با محوریت سیستماتیک و پیوسته را راهکار مناسبی برای دستیابی به توسعه پایدار کشور ذکر کرد.

زالی، طراحی پیوست‌های سلامت پایدار را یک الزام غیرقابل‌اجتناب دانست و گفت: خوشبختانه جایگاه کشور در منطقه و در حوزه سلامت پایدار جایگاه مناسب و رو به رشدی است، باید تلاش کنیم ضمن حفظ این جایگاه و الگویابی از کشورهای پیشرو حرکت روبه‌جلوی کشور را با شتاب بیشتری ادامه دهیم.

وی، حفظ جایگاه فعلی و ارتقاء شاخص‌های توسعه پایدار را ضروری دانست و از اجرای موفق طرح‌های حوزه بهداشت و درمان نظیر واکسیناسیون، کاهش مرگ‌ومیر در زایمان و ایدز، کنترل سل و مالاریا و انتقال آب شرب سالم خبر داد.

زالی، برنامه‌ریزی درباره کاهش حوادث ترافیکی، کنترل آلودگی هوا، ترویج سبک زندگی سالم‌تر، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر، افزایش سطح سواد سلامت و آموزش‌های خود مراقبتی را راهکاری مؤثر برای ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار کشور دانست.

در ادامه این نشست، حمید سوری رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به شاخص‌های حوزه سلامت در توسعه پایدار، از وضعیت مطلوب کشور در این حوزه خبر داد و گفت: توجه بیش‌از پیش به شاخص‌هایی نظیر سوانح ترافیکی، سرانه مصرف دخانیات و الکل و تلاش برای کاهش صدمات ناشی از بلایای طبیعی، راهکاری مؤثر در پیشبرد اهداف توسعه پایدار کشور است.

وی، یکی از مهم‌ترین اهداف نشست کمیته تعالی توسعه سلامت پایدار را ارتقا شاخص‌های سلامت در توسعه پایدار کشور با رویکرد ملی و فرا دانشگاهی عنوان کرد.

علی پویا مدیر منطقه‌ای کرسی یونسکو نیز با اشاره به اهداف توسعه پایدار در کشور توضیحاتی درباره محورهای توسعه پایدار در حوزه سلامت، مفاهیم اقتصاد در توسعه پایدار و تاب‌آوری شهری مواردی را مطرح کرد.

ارتقای کیفیت سلامت، برنامه‌ریزی و اجرای اهداف سلامت، ساختار قطب سلامت پایدار و تعاملات بین بخشی و بین‌المللی ازجمله موضوعاتی بود که وی به آن اشاره کرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار