برنامه ای برای احیای ببر مازندران\
  • محققان صندوق جهانی حیات وحش مستقر در سوییس خبر دادند

برنامه ای برای احیای ببر مازندران

  • کد خبر: 211018
  • چاپ
  • انتشار: 02 بهمن 1395 - 10:26

ببرهای مازندران از بزرگترین گربه سانان روی کره زمین بودند اما در عین ناباوری در دهه 1960 نسلشان منقرض شد. حالا برخی از دانشمندان صندوق جهانی حیات وحش و دانشگاه ایالتی نیویورک اعلام کردند که در نظر دارند آنها را به عرصه حضور بازگردانند.


یک مطالعه جدید که در مجله Biological Conservation منتشر شده است، کلیات برنامه این محققان را برای به نوعی احیای ببر مازندران با استفاده از ببر سیبری که یک زیرگونه و به لحاظ ژنتیکی شبیه ببر مازندران است، ارائه می کند.
نویسندگان این مطالعه در مقاله خود نوشتند که فنوتیپ (خصوصیات فیزیولوژیکی یا بیوشیمیایی) ببرهای سیبری با شرایط خشک آسیای مرکزی به عنوان زیستگاه در نظر گرفته شده برای برنامه احیا سازگار است.
در گذشته ببرهای مازندران در ترکیه، بیشتر قسمت های آسیای مرکزی و کشورهایی از جمله ایران و عراق و شمال غرب چین یافت می شدند، اما در اواسط قرن بیستم به دلیل شکار بی رویه آنها ، از دست دادن زیستگاه و کمبود غذا کاملاً منقرض شدند.
محققان زیستگاه های جدید را برای برنامه احیای ببر مازندران با در نظر گرفتن میزان استفاده مردم از این مناطق انتخاب و نتیجه گرفتند که نویدبخش ترین مکان در دلتای رودخانه ایلی در مجاورت ساحل جنوبی دریاچه بالخاش است که مساحتی حدود هفت هزار کیلومتر مربع دارد.
براساس مطالعه محققان، گراز وحشی، گوزن بخارا و گوزن های کوچک منبع اصلی شکار این ببرها در منطقه یاد شده خواهند بود و لازم است که جمعیت این ببرها به سطوح 'پایدار' برسد، هر چند این کار بیش از یک دهه طول خواهد کشید.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار