فوت نیمی از مبتلایان به سرطان معده در سال اول تشخیص\
  • محمد اسماعیل اکبری

فوت نیمی از مبتلایان به سرطان معده در سال اول تشخیص

  • کد خبر: 211028
  • چاپ
  • انتشار: 02 بهمن 1395 - 22:39

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برلزوم مقابله با سرطان معده به عنوان کشنده ترین سرطان تاکید کرد و گفت:حدود نیمی از مبتلایان به سرطان معده در سال اول تشخیص فوت می کنند.

دکتر محمداسماعیل اکبری روز شنبه به مناسبت هفته مبارزه با سرطان  بیان داشت که سرطان معده کشنده ترین سرطان در بین مردان و زنان ایرانی است و تقریبا در 20 سال گذشته روند ابتلا به سرطان در ایران عوض نشده است. وی با اشاره به اینکه سرطان معده شایع ترین سرطان در بین مردان ایرانی هم است، ادامه داد که تعداد اندکی از مبتلایان به سرطان معده حدود 5 سال عمر می کنند. اکبری بیان کرد که سرطان معده حدود 40 سال پیش شایع ترین سرطان در کشورهای غربی بود اما با رعایت بهداشت و تغذیه مناسب، این سرطان کنترل و از 10 سرطان شایع آن کشورها حذف شد. وی بر لزوم کنترل عوامل خطر ابتلا به سرطان ها تاکید کرد و گفت: عوامل خطر مانند نمک، غذاهای چرب، استرس و چاقی هستند که باید کنترل شوند تا شاهد کاهش سرطان از جمله معده در کشور باشیم. رییس مرکزتحقیقات سرطان اظهار کرد که استعمال دخانیات به خصوص تریاک از عوامل بسیار مهم در ابتلا به سرطان دستگاه گوارش هستند که مردم باید از مصرف آنها خودداری کنند.

** استرس های اجتماعی از عوامل موثر در ایجاد سرطان وی اظهارکرد که استرس های اجتماعی درابتلا به سرطان خیلی مهم هستند و ثابت شده که استرس های منفی بیماری زا بوده و نه فقط در ابتلا به سرطان بلکه در بروز سایر بیماری ها هم موثر هستند. اکبری تاکید کرد: گسترش امید، هم رنگی و همدلی در جامعه در کاهش بیماری ها از جمله سرطان و بیماری های قلب و عروق موثر بوده و باید این موارد را در جامعه ترویج کنیم اکبری به تاثیر عوامل معنوی بر کاهش ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: هر جامعه ای معناگرتر باشد و ارزش هایی مانند مهربانی، ایثار، گذشت، صبر و بخشش در آن نهادینه شود، احتمال بروز سرطان به ویژه دستگاه گوارش در آن جامعه کمتر می شود. وی بیان کرد که این موارد دارای استدلال های علمی و تجربیات غنی است و اگر این اتفاق بیافتد سرطان را می توان کنترل کرد.

** سرطان در ایران کمتر از کشورهای غربی است رییس مرکزتحقیقات سرطان اظهار کرد: هرچند روند سرطان در کشور روبه رشد است اما تعداد مبتلایان به سرطان در ایران خیلی کمتر از کشورهای غربی است. وی ابتلا سرطان در ایران را حدود یک پنجم کشورهای غربی اعلام کرد و گفت: میانگین بروز سرطان در ایران حدود 125 نفر در هر صد هزار نفر است که این رقم در کشورهای غربی بین 600 تا 700 نفر در هر صدهزار نفر است. اکبری بیان کرد که مشکل اصلی ما روبه رشد بودن سرطان است و سرعت رشد سرطان در ایران بیشتر از کشورهای غربی است که باید برای آن چاره اساسی اندیشید.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار