یک بام و دو هوای باغداران مازندرانی / پرتقال کیلویی چند؟!\

یک بام و دو هوای باغداران مازندرانی / پرتقال کیلویی چند؟!

  • کد خبر: 2110299
  • چاپ
  • انتشار: 03 آذر 1398 - 13:49

درحالی که هزینه های زندگی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته اما قیمت محصولات تولیدی باغداران مازندرانی بعضا شاهد کاهش بوده است و همچنان قشر ضعیف جامعه در خط مقدم آسیب های اقتصادی قرار دارند

به گزارش استناد نیوز، هر ساله در فصل پاییز با آغاز برداشت مرکبات مازندران، یکی از دغدغه های مهم باغداران مازندرانی فروش دسترنج یکساله خود به قیمتی است که حداقل های زندگی آن ها را تامین نماید، با افزایش سرسام آور هزینه زندگی در یکسال گذشته و پیش بینی ادامه دار بودن این نابسامانی های بازار انتظار می رفت درآمد حاصل از فروش مرکبات و به تبع آن درآمد باغداران نیز متناسب با آن افزایش یابد اما...

اما بازهم به مانند سنوات گذشته این کشاورزان و باغداران در خط مقدم آسیب ها از اوضاع اقتصادی در کشور قرار دارند و علارغم وعده های شیرین برخی مسئولین، شاهد گامی موثر در جهت شیرینی کام این قشر زحمتکش جامعه در شمال کشور برداشته نمی شود. همین ماه گذشته بود که خبر مسرت بخش خرید تضمینی پرتقال با قیمت 4 هزار و 500 تومانی با برد رسانه ای فرآوان از طریق استاندار مازندران اعلام و کورسوی نوری از جنس امید در دل خانواده های مازندرانی روشن شد اما دیری نگذشت که دست دولتمردان برای مردم رو شد.

خرید تضمینی 40 هزار تن پرتقال حتی در صورت عملی شدن نیز در مقابل تولید حدود 2 میلیون و 800 هزار تنی پرتقال بسیار ناچیز بوده و عملا تاثیر چندانی در بازار پرتقال نخواهد داشت.

درحالی که استاندار مازندران قیمت فعلی خرید پرتقال از باغداران را مناسب نمی داند و معتقد است این قیمت ها منافع باغداران را تامین نمی کند و باید اصلاح شوند، هادی ایزدی معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران تاخیر در فروش مرکبات را جایز ندانسته و به باغدارانی که شرایط انبارداری را ندارند توصیه کرده با قیمت های موجود محصولات خود را به فروش برسانند تا زیان بیشتری نبینند!

 با این اوصاف باید گفت بازهم باغداران کوچک که از توان مالی بالایی برخوردار نیستند و اتفاقا بیشتر باید مورد حمایت قرار بگیرند تا از پس دخل و خرج زندگی خود در گرانی هایی موجود برآیند، متضرر از این نابسامانی ها خواهند بود.

یکی از باغداران مرکز استان به خبرنگار استنادنیوز از قیمت خرید 1500 تا 1800 هزار تومانی هر کیلو پرتقال می گوید که با قیمت های سال 97 تفاوتی نداشته درحالی که هزینه های زندگی و قیمت سموم و کود کشاورزی و ... افزایش چشمگیری داشته است و این قیمت ها اصلا منطقی نیست.

کشاورزی دیگر با اشاره به آغاز فصل سرما از اجبار تن دادن به خواست دلال ها و قیمت پیشنهادی آنها می گوید چرا که همین اندک سرمایه ای که از فروش مرکبات بدست می آورد باید خرج یکسال زندگی او و خانواده پرجمعیتش را می دهد و در صورت سرمازدگی و خسارات دیگر همان را نیز بر باد رفته می بیند.

 در این بین مسئولین سعی دارند با گسترش صادرات مرکبات عرضه و تقاضا را به تعادل برسانند و ارز آوری داشته باشند بنابراین انتظار افزایش قیمت مرکبات در پایان سال وجود دارد اما سود آن در جیب چه کسانی خواهد رفت و از جیب چه کسانی برداشت خواهد شد؟! قطعا باغدارانی که در این نوشتار مورد اشاره قرار گرفته اند از آن متنفع نخواهند بود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار