کاندیدای اصلح انتخابات مجلس یازدهم در مازندران چه کسانی هستند؟\

کاندیدای اصلح انتخابات مجلس یازدهم در مازندران چه کسانی هستند؟

  • کد خبر: 2110372
  • چاپ
  • انتشار: 06 آذر 1398 - 10:39

  استنادنیوز؛ باید تحقیق کرد معیارهای انتخاب اصلح چیست و مردم مازندران باید چه فاکتورهایی را به منظور انتخاب فرد اصلح برای مجلس یازدهم در نظر بگیرند؟

 

انتخابات به عنوان ابرازی برای تحقق نظام مردم سالاری دینی موهبتی است که به واسطه انقلاب اسلامی در اختیار مردم قرار گرفته و مردم در انتخابات نه تنها به عنون افرادی رای دهنده بلکه به عنوان کسانی که سرنوشت خود را رقم می زنند و حتی مسیر و رسالت تاریخی خود را تعیین می کنند شرکت می نمایند.

حال باید تحقیق کرد معیارهای انتخاب اصلح چیست و مردم مازندران باید چه فاکتورهایی را به منظور انتخاب فرد اصلح برای مجلس یازدهم در نظر بگیرند؟ اغلب صاحب نظران معیارهای متفاوتی را برای یک کاندیدای اصلح عنوان کرده اند.

اصل وظیفه یک نماینده مجلس

نماینده مجلس دارای دو نقش قانونگذاری و نظارت است و باید به عنوان یک نماینده مجلس دو رویکرد ملی و استانی را در دستور کار خود داشته باشد، در رویکرد استانی با تمام وجود و جدیت وظایف وکالت خود را انجام داده و به بررسی و پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه خود بپردازد و در کنار آن هم رویکرد و وظیفه ملی برای یک نماینده مطرح است که بتوانند در حوزه کلان قانونگذاری پیگیر مسائل کشور باشد.

در بررسی و شناخت کاندیدای اصلح می بایست نکاتی را مد نظر قرار داد؛ برخی از این نکات از منظر مقام معظم رهبری به شرح ذیل هستند:

۱) تدیّن و اعتقاد نظری و عملی به اسلام، انقلاب، قانون اساسی و خط امام

نماینده ای متدیّن است که برای مردم کار می کند. نیّتش را خدایی می کند؛ مردم فهمیدند، فهمیدند؛ نفهمیدند، نفهمیدند. آن کس که بخواهد کار نکرده ای را به رخ مردم بکشد، متدیّن نیست. نماینده ای که متدیّن است، برای مردم کار می کند، جان می کَنَد، نَفَس میزند، در تنظیم قوانین، در حفظ اکثریت مجلس و کمیسیونها و برای حضور در کمیسیونها تلاش می کند. کسی فهمید، فهمید؛ نفهمید، نفهمید. اهمیت نمیدهد. میخواهدکار کند. این، فایدة تدیّن نماینده است؛ نمایندة متدیّن و معتقد به انقلاب، معتقد و پایبند به اصول انقلاب.

2) دخالت ندادن روابط دوستی، فامیلی و طایفه ای در انتخاب

۳) دخالت ندادن هر گونه ملاحظه ناصحیح و رودربایستی

۴) صداقت و صمیمیت با مردم و دلسوزی برای مردم

۵) طرفدار مستضعفین و ضعفا

۶) بهره مندی از فهم و درک سیاسی

۷) پیگیر مبارزة عملی با فساد

۸) برخورداری از روحیه شجاعت و دلسوزی

۹) داشتن قصد خدمت، به جای قصد تصاحب قدرت و اندوختن ثروت

۱۰) ساده لوح نبودن

۱۱) طمع ورز نبودن

۱۲) وامدار نبودن به مراکز قدرت و ثروت

۱۳) امانت‌دار بودن؛ چرا که مردم امانتی را به دست وکلای خود می‌سپارند تا آنها مطابق با آرمان‌ها و ارزش‌ها امانت را حفظ کنند. افراد باید دلسوز باشند و با روحیه ایثارگری به افراد سودجو میدان ندهند. بارها در صحبت‌های مقام معظم رهبری نیز مطرح شده که نمایندگان باید امین مردم باشند.

۱۴) دارا بودن تخصص و تعهد توأمان

۱۵) داشتن مرزبندی مشخص با دشمن

ازاین رو یکی از راه های شناخت دقیق فرد اصلح مقایسه یک نماینده با اصول ذکر شده فوق است و اگر کاندیدی این اصول را در کنار اصولی مانند تخصص و علم، داشته باشد می شود ایشان را اصلح خواند، البته راه دیگر شناسایی چنین کاندیداهایی ارائه برنامه‌ها و توجه به دغدغه‌های کلان وی در سخنانش است. کسی که وقتی سخن از فرهنگ به میان می آورد و فقط سراغ مولفه‌های اقتصادی می‌رود، معلوم است که چه درکی از فرهنگ دارد و کسی که در عرصه مشکلات سیاسی، فقط بر مولفه جناحی و حزبی اصرار می‌ورزد، و سخنی از مسئولیت ملی به میان نمی‌آورد، مشخص است که منطقه را به کدام سمت و سو سوق خواهد داد؛ ولو اینکه در برنامه‌های رسمی‌اش چیز دیگری اعلام کند.

اعتماد به افراد مورد اعتماد در انتخاب نماینده ای اصلح

بعضی ها ملاک انتخاب را به تبعیت از افراد خانواده بزرگترها، گروه ها و صاحب منصبان و صاحب نظرانی که هیچ تجربه و تخصصی در این زمینه ندارند موکول می کنند و معیار انتخاب خود قرار می دهند (روش های سنتی) که ممکن است اطلاعات هر یک از این افراد در مورد کاندیدای مورد نظر اشتباه، غرض ورزانه، از روی تعصب و وابستگی باشد پس نمی توان گفت صرف اعتماد به افراد مورد اعتماد ما می تواند ما را به نتیجه صحیح برساند و در مسیر درست قرار دهد.

اگر کارنامه کسانی که تابحال به مجلس رفته اند را ورق بزنیم قطعاً صفحاتی پیدا خواهند شد که برای مردم و منطقه گامهایی از سر خدمت برداشته اند لکن بایستی دنبال اشخاصی باشیم که تعداد صفحات گام های مفید و موثر آنها برای مردم بیشتر از بقیه باشد و به نوعی امتحان پس داده باشند، بنابراین سعی نماییم در انتخاب نمایندگانمان نهایت دقت را داشته باشیم تا شخصی که لیاقت بیشتری دارد به مجلس راه پیدا کند.

نکته ای قابل توجه

چه بسا هستند افرادی که حتی به اندازه یک مقاله نویس و فعال اجتماعی به انتقاد از مشکلات یا در تایید پتانسیل های اجتماعی محیط زیستی و جغرافیایی و… در روزنامه ها قلم نزده و مطلب در خور توجه ننوشته اند و حتی در فهوای کلامشان هم از چنین مواردی بطور جدی و عمیق وجود نداشته است یا در هیچ یک از مناسبت ها و برنامه های دولت، حرکت عام المنفعه ای برای حوزه انتخابیه ندارند، ازاین رو این افراد هرگز توان حضور مفید و کارساز در مجلس را نداشته و همواره در این نهاد بزرگ تصمیم سازی نقش جنازه در تعزیه را عهده دار خواهند بود که متاسفانه در این سالها مردم در برخی حوزه های انتخاباتی رنج بسیاری را از این موضوع متحمل شده اند.

شناختی عمیق از حوزه انتخابیه

یک نماینده توانمند و باسواد و آگاه می تواند با پیگیری مطالبات سیاسی،‌ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عمرانی حوزه خود از طریق قانونگذاری و ارتباط نزدیک با مدیران اجرایی در سطح کشور، استان و شهرستان و جذب اعتبارات بیشتر عامل توسعه حوزه انتخابیه اش باشد. نماینده مجلس الزاماً باید شناختی عمیق از حوزه انتخابیه داشته و دارای اطاق فکر مناسب در حوزه اش در همه زمینه ها باشد، و ضمن شناسایی مشکلات و چالش های منطقه و انتقال این مشکلات به وزراء، رئیس‌جمهور و معاونین رئیس جمهور، زمینه لازم جهت تعیین اعتبارات، جهشی برای توسعه بهتر آن حوزه انتخابیه را فراهم نمایند که این امر می تواند در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس ظهور پیدا کند به عبارتی نماینده توانمند در مجلس با پیگیری مستمر و اعمال نفوذ در برخی وزارتخانه می‌تواند در بودجه سالیانه ارقام مناسبی برای توسعه حوزه انتخابیه اش توسط وزرای مربوطه در بودجه دولت اعمال نماید و یا با اختصاص اعتبارات بیشتر از محل منابع در دسترسی، باعث افزایش سرعت توسعه آن حوزه شود.

بی شک تلاش در جهت حل مشکلات ملت و گوشزد کردن مسائل موجود به مقامات اجرایی کشور توسط نمایندگان مجلس خود کمتر از قانون گذاری نیست. یک نماینده تحصیلکرده و متخصص با ورود به برخی کمیسیونها نظیر کمیسون های عمرانی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی، انرژی و .... تاثیر گذار باشد برای نمونه اگر وارد کمیسیون عمران شود از آنجا که مناطق محروم نظیر منطقه ما نیاز به عمران و آبادانی و ساخت و ساز زیر ساختها و تامین اعتبار و رونق اقتصاد دارد، و قدرت و اعتباری که این کمیسیون می تواند به اعضایش ببخشد، حتما مایه خیر و برکت برای منطقه خواهد بود. چرا که یکی از وظایف کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی بررسی پروژه ها، اعتبارات و وضعیت اجرایی در استانها می باشد و این کار عهده هرکس ساخته نیست و تعهد و تخصص کافی نیاز دارد.

قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون

در بعد ملی نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه را به عهده دارند که عبارت است از (قانونگذاری) و نیز (وظیفه نظارتی) که در هردو مورد نماینده ای می تواند کارساز و تاثیر گذار باشد که دارای توان علمی و تخصصی بالا بوده و درک صحیحی از وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی جامعه داشته باشد.

بُعد قانون گذاری

در بحث قانونگذاری، نماینده با دارا بودن شرایط مذکور همواره قوانینی را مورد تصویب قرار می دهد که کارآمدی و نیاز آن در جامعه ملموس بوده و باعث تامین رفاه اجتماعی و امنیتی شده و نیز منافع ملی را تامین خواهد ساخت یا اگر در موردی منافع ملی مورد هجمه قرار گرفت سریعاً مانع آن می گردد. در منظر دیگر با تاثیرگذاری در روند وضع قوانین می تواند اثرات زیادی بر لوایح ارائه شده به مجلس داشته و با این ابزار بر سایر قوا و دستگاهها و حتی هیئت دولت و مصوبات آن اعمال نفوذ داشته باشد.

نظارت بر قانون

در بعد نظارتی نیز می توان به مواردی از قبیل نظارت (دخالت) در تشکیل دولت و انتخاب وزراء، نظارت عام نمایندگان که خود شامل انواع تذکرات کتبی و شفاهی شده، همچنین تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، اطلاع از رسیدگی به اتهام برخی از مجریان نظیر رئیس‌جمهور و معاونین و وزرا، و نظارت بر کار دیوان محاسبات کل کشور و .... اشاره کرد.

در پایان با بررسی سوابق مدیریتی، سطح تحصیلات، تخصص، تعهد، میزان التزام عملی به ولایت فقیه، نوع برنامه های اعلام شده، نگاه جامعه شناختی جلسات برگزار شده با طیف ها و گروههای مختلف نظیر دانشجویان و پاسخگویی کاندیداها به آنها به راحتی می توان اصلح را شناخت و با انتخابی دقیق، آگاهانه و شایسته در راه عمران و آبادی حوزه انتخابیه و همچنین سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداشت و مانع ورود برخی افراد فاقد تخصص و تعهد که همواره به پشتوانه های غیر اصیل و از طریق وابستگی به برخی مراکز قدرت و نه از سر تخصص، آگاهی و تعهد قصد ورود به مجلس را دارند، گردید، چرا که مجلس به عناصر فعال، پر تحرک فکری و کاری و متعهد نیاز دارد و همه این اقدامات الزاماً بایستی در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسی، همراه با نظارت شورای نگهبان صورت گیرد چرا که مجلس شورای اسلامی جای برنامه ریزی برای پیشرفت کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است نه جایی برای تحرک بر ضد نظام."



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار