یارانه افراد معلول در مراکز نگهداری سراسر کشور افزایش یافت\

یارانه افراد معلول در مراکز نگهداری سراسر کشور افزایش یافت

  • کد خبر: 2110417
  • چاپ
  • انتشار: 09 آذر 1398 - 14:45

استناد نیوز- رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مراکز  نگهداری سراسر کشورمبلغ یارانه تا در ماه 97  ۶۴۰ هزار تومان بود و در انتهای سال ۹۷ به ۷۷۰ هزار تومان رسید و از آبان ماه امسال به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش استناد نیوز، وحید قبادی دانا روز شنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی افزود: تخصیص اولیه اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای مهر ماه و آبان ماه و هر ماه ۸۹ میلیارد تومان تخصیص داده شد.

وی خاطرنشان کرد: چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در اجرای ماده های ۷ و ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت (مواد مربوط به پرداخت حق پرستاری و پرداخت کمک هزینه معیشت به میزان حداقل دستمزد سالانه)، اقدامات عملی صورت گرفت؛ طی هفته گذشته مبلغ حق پرستاری معلولان دارای ضایعه نخاعی دو و نیم برابر افزایش یافت.

قبادی دانا تصریح کرد: مبلغ حق پرستاری معلولان دارای ضایعه نخاعی ۲۰۰ هزار تومان بود که به ۵۵۴ هزار تومان افزایش یافت و روی کارت ۲۶ هزار نفر معلول دارای ضایعه نخاعی واریز شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، اقدامات عملی صورت گرفت؛ برای اجرای آن به هشت هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ داشتیم اما بودجه ای که به آن اختصاص یافت، ۲۹۱ میلیارد تومان بود.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: طبق ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، معلولان دارای معلولیت شدید و نیازمند بدون شغل باید حداقل حقوق مصوب هر سال را دریافت کنند؛ مخیر بودیم با توجه به بودجه آن را شروع کنیم یا مغفول باقی بگذاریم که مقرر شد کار را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و معلولان در دهک های درآمدی ۱ ، ۲ و ۳ شناسایی شدند و ۱۹۱ هزار خانوار از آنها تحت پوشش قرار گرفتند و هر سه ماه یک بار بر اساس بعد خانوار ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد که این مبلغ برای مهر، آبان و آذر ماه روی کارت آنان شارژ شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در اسفند ۹۶ در مجلس مصوب و در هشتم اردیبهشت ماه سال ۹۷ از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.
قبادی دانا گفت: تمام اهتمام سازمان بهزیستی کشور از زمان ابلاغ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای اجرای آن بوده است‌. یکی از مشکلاتی که بارها آن را گوشزد کردیم، تخصیص ناکافی برای اجرای قانون بود.

پرداخت مبلغ یارانه مراکز نگهداری

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت پیش بینی های لازم انجام و مقرر شده مبلغ یارانه آنها بر اساس هزینه تمام شده پرداخت شود. طبق مصوبه هیات وزیران برای مراکز نگهداری شبانه روزی برای هر فرد دارای معلولیت جسمی و ذهنی و سالمند این مبلغ پرداخت می شود.

قبادی دانا افزود: ۴۷ هزار فرد دارای معلولیت جسمی، ذهنی و سالمند در مراکز سراسر کشور نگهداری می شوند که تا دی ماه سال گذشته، مبلغ یارانه آنها ۶۴۰ هزار تومان بود و در انتهای سال ۹۷ به ۷۷۰ هزار تومان رسید و از آبان ماه امسال به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت؛ این مبلغ برای افراد مجهول الهویه و فاقد سرپرست موثر به یک میلیون و ۴۰ هزار تومان می رسد که امروز شنبه نهم آذرماه به حساب مراکز نگهداری واریز خواهد شد. این مبلغ گام خوبی برای کمک به مراکز غیردولتی و موسسات خیریه است.

وی یادآور شد: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند که ۱۳ درصد آنها دارای معلولیت های مربوط به ناشنوایی و کم شنوایی، ۱۱ درصد معلولیت کم بینایی و نابینایی، ۳۹ درصد معلولیت های جسمی و حرکتی، ۲۴ درصد معلولیت ذهنی، پنج درصد معلولیت های مربوط به صوت و گفتار و هشت درصد دارای اختلالات روانی مزمن هستند.

پرداخت یارانه مراقبت در منزل و توانبخشی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این افراد نیازمند توانبخشی و آماده سازی برای حضور در جامعه هستند و هدف بهزیستی فراهم کردن شرایط برای زندگی مستقل همراه شان و کرامت و مشارکت آنان در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی است و بر این اساس ۱۳۷۰ مرکز روزانه توانبخشی در کشور فعالیت دارند.

قبادی دانا افزود: همچنین ۱۳۵۰ مرکز نیز در سراسر کشور خدمات شبانه روزی ارائه می دهند؛ با توجه به اینکه حدود چهار ماه مبلغ یارانه پرداختی برای مراقبت در منزل و توانبخشی در منزل پرداخت نشده بود، امروز این مبلغ پرداخت می شود.

آیین نامه های قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: از تیرماه امسال تاکنون تلاش شد تا آیین نامه های قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در کمیسیون اجتماعی دولت و هیات وزیران به تصویب برسد و امیدواریم پنج آیین نامه مرتبط با مواد ۳، ۹، ۱۲، ۱۳ و ۲۵ (مربوط به نظارت بر مناسب سازی، آموزش عالی رایگان برای معلولان واجد شرایط، استفاده کارفرمایان بخش غیردولتی از کمک هزینه ارتقای کارایی معلولان، معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در ازای جذب معلولان و معافیت ۵۰ درصدی حقوق از پرداخت مالیات برای والدین افراد دارای معلولیت شدید) آماده شود و این هفته توسط رئیس جمهور توشیح و ابلاغ شود.

قبادی دانا افزود: در ارتباط با ماده ۹ که مربوط به آموزش عالی رایگان است، درحال حاضر شهریه افراد دارای معلولیت در دانشگاه آزاد تا پایان مقطع ارشد پرداخت می شود و در مقطع دکترا به ازای هر ترم، چهار میلیون تومان کمک هزینه پرداخت می شود؛ برای پیام نور نیز تا ۶۰ درصد شهریه معلولان در حال پرداخت است.

وی خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه ۹ مصو ب هیات وزیران، برای معلولان در حال تحصیل آموزش عالی در مراکز غیرانتفاعی و شبانه، مبلغ کمک تحصیلی پرداخت می شود. تاکنون به افراد دارای معلولیتی که در دانشگاه های غیردولتی تحصیل می کردند، کمک هزینه پرداخت نمی شد اما از امسال پرداخت می شود و امیدواریم از همین هفته آغاز شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای افراد دارای معلولیت که سرپرست خانوار هستند و فرزند دانشجو دارند، شهریه فرزند آنها پرداخت می شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار