معاون سازمان مالیاتی:معافیت هایی که سازمان امور مالیات را هم تحت‌الشعاع قرار داد\

معاون سازمان مالیاتی:معافیت هایی که سازمان امور مالیات را هم تحت‌الشعاع قرار داد

  • کد خبر: 2110492
  • چاپ
  • انتشار: 14 آذر 1398 - 12:47

استناد نیوز، معاون سازمان امور مالیاتی گفت: اعمال معافیت‌ها همیشه به نفع بخش‌های مربوطه نیست چراکه گاهی در بین آن بخش، افرادی با درآمدهای کلان وجود دارد که خود این موضوع، یک تبعیض بین اشخاص مختلف ایجاد می‌کند ضمن آنکه این معافیت‌ها، سازمان امور مالیاتی را هم تحت‌الشعاع قرار داده است.

به گزارش استناد نیوز، احمد زمانی معاون سازمان امور مالیاتی گفت: بررسی‌های سازمان امور مالیاتی و کارشناسان بین‎المللی نشان می‌دهد که کشور ما بیشترین سطح و عمق معافیت‌های مالیاتی را دارا است و علی‌رغم آنکه در برنامه‌های توسعه، ساماندهی و کاهش این معافیت‌ها تصریح شده اما متأسفانه با افزایش روبرو بوده‌اند.

* اعمال معافیت‌ها همیشه به نفع بخش‌های مربوطه نیست

وی اظهار داشت: اعمال معافیت‌ها همیشه به نفع بخش‌های مربوطه نیست چراکه گاهی در بین آن بخش، افرادی با درآمدهای کلان وجود دارد که خود این موضوع، یک تبعیض بین اشخاص مختلف ایجاد می‌کند ضمن آنکه این معافیت‌ها، سازمان امور مالیاتی را هم تحت‌الشعاع قرار داده است.

زمانی با اشاره به اینکه متأسفانه کشور ما سرشار از انواع معافیت‌های مالیاتی است و باید اصلاح معافیت‌ها چه در بخش فرهنگ و چه در بخش‌های دیگر صورت گیرد، گفت: این امر باعث ایجاد عدالت مالیاتی و افزایش درآمدهای دولت خواهد شد؛ هدف مهم‌تر هم آنکه در آینده، نظام مالیات بر درآمد اشخاص را خواهیم داشت که در این سیستم، همه افراد فارغ از نوع درآمدشان و فارغ از آنکه بگوییم چه نوع درآمدی دارند و از کجا درآمد کسب می‌کنند، باید مالیات بدهند.

*حوزه فرهنگ و هنر نباید تقدیس شود

وی در پاسخ به این پرسش که حوزه فرهنگ و هنر در بسیاری از زمینه‌ها انتفاعی نیست و خیلی از فعالیت‌های این حوزه، اقتصادی محسوب نمی‌شود، آیا این را هم لحاظ می‌کنید، گفت: در بحث اقتصاد نباید یک بخش خاص را تقدیس کرد و در حوزه فرهنگ و هنر هم نباید این تقدیس اتفاق بیافتد و آنها را از بخش‌ها و حوزه‌های دیگر جدا بدانیم.

زمانی ادامه داد: در واقع هر بخشی که درآمدی را در کشور دارد، باید مالیات بدهد حالا چه حوزه فرهنگ و هنر باشد و چه حوزه‌های دیگر.

*حوزه بهداشت مهم‌تر است یا فرهنگ و هنر؟!

معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه حوزه‌هایی مانند بهداشت اهمیت بیشتری نسبت به حوزه فرهنگ و هنر دارند اما باز هم نباید حمایت از آنها با معافیت‌های مالیاتی باشد، گفت: دولت اگر می‌خواهد از حوزه فرهنگ و هنر حمایت کند، یا باید بازاری را برای آنها ایجاد کرده و یا در بحث عرضه آنها ورود کند مانند تولید فیلم و غیره.

زمانی در پایان با اشاره به اینکه منطقی نیست که به خاطر تولید یک فیلم یا ایفای یک نقش توسط یک هنرپیشه، معافیت صورت گیرد، افزود: این موضوع تبعیضی آشکار بین بخش‌های مختلف درآمدی است؛ به طور مثال چرا «کارگر ضعیف» و یا «مغازه‌دار با داشتن یک مغازه بسیار کوچک» و یا «فعال اقتصادی با داشتن مشکلات زیاد»، باید مالیات پرداخت کند اما «یک شخص که در حوزه فرهنگ، کار اقتصادی می‌کند»، نباید مالیات بدهد؟



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار