تعامل بیمارستان‌های خصوصی با شرکت‌ها باید تقویت شود\
  • معاون وزیر بهداشت مطرح کرد؛

تعامل بیمارستان‌های خصوصی با شرکت‌ها باید تقویت شود

  • کد خبر: 2110496
  • چاپ
  • انتشار: 14 آذر 1398 - 15:48

استناد نیوز، جان‌بابایی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات موجود میان بیمارستان‌ها و شرکت‌ها اظهار کرد: کشور ما در این زمینه نیاز به هماهنگی بیشتری دارد. تعامل بیمارستان‌های خصوصی با شرکت‌ها باید تقویت شود و شرکت‌ها بیماران آنها را تامین کنند.

به گزارش استناد نیوز، قاسم جان بابایی، در نشست هم اندیشی گردشگری سلامت با تاکید بر نقش‌آفرینی تسهیلگران گردشگری سلامت، گفت: ما در وزارت بهداشت می‌توانیم با تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل ها و تسهیل کردن ارتباطات در سطوح مختلف اجرایی از شما حمایت کنیم و کار مهم و اصلی توسط شما عزیزان انجام می‌شود. شرکت‌ها به جای آنکه وارد بازی دلالان شوند، باید خدماتی را به گونه ای کیفی ارائه دهند که بیمار آن‌ها را به دلالان ترجیح دهد.

وی با اشاره به تلاش وزارت بهداشت برای دیدار سفیران ایرانی با شرکت‌های تسهیل‌گر، بیان کرد: وزارت بهداشت با تعامل موثر با وزارت امور خارجه امکان این ارتباطات و دیدارها را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا زمینه فعالیت تسهیلگران را در کشور محل خدمت خود فراهم کنند. ضمن اینکه شرکت‌های تسهیل‌گر هم می‌توانند از بستر ورود به این کشورها آگاه شوند چون شیوه فعالیت کشور به کشور متفاوت است.

جان بابایی با اشاره به نقش این تعاملات در هدفمند شدن فعالیت‌ها افزود: یکی از اقداماتی که می‌تواند هدفمند شود، اعزام پزشکان به کشورهای هدف ما است چرا که حضور پزشکان خوشنام می‌تواند برند گردشگری سلامت کشور را درخشان کنند و بازار ما را گسترش دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت، حضور در رویدادهای بین‌المللی برای تبیلغ و مارکتینگ گردشگری سلامت کشور را یکی دیگر از نتایج تعاملات بین‌المللی دانست و اظهار کرد: در نتیجه تعاملات، شرکت‌های تسهیل‌گر ایرانی می‌توانند در رویدادها، نمایشگاه‌ها و کنگره‌های بین‌المللی حضور یابند و تبلیغاتی موثر برای توریسم سلامت کشور انجام دهند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت راهبری گردشگری سلامت کشور توسط بخش خصوصی گفت: شرکت‌ها باید به ما بگویند که نیازهای ما در هر کشور چه چیزهایی هستند. در هریک از کشورهای عراق، عمان، آذربایجان و دیگر کشورهای هدف مشکلات و نیازهای توسعه بازار ما چیست تا ما به ساماندهی این نیازها کمک کنیم. مهم‌ترین راهی که می‌توان فعالیت دلالان را محدود کرد، این است که بیمار را از خاک کشور خودش به سیستم درمانی ایران جذب کنیم. نه در زمانی که بدون برنامه‌ریزی پا به خاک ایران می‌گذارد.

جان‌بابایی با تاکید بر ضرورت معرفی و تبلیغ به‌روزترین خدمات پزشکی و سلامت کشور بیان کرد: شرکت‌ها هنگام بازاریابی باید بر خدمات پزشکی پیشرفته کشور مانند انواع پیوندها، نازایی، جراحی های زیبایی، جراحی های پیشرفته ارتوپدی، چشم تکیه کنند. کشورهای حاشیه خلیج فارس مشکلات جدی در زمینه پیوند دارند و ایران را برای این درمان مهم انتخاب می‌کنند. از آنجایی که ظرفیت زیادی در این زمینه انواع پیوند ازجمله پیوند مغز استخوان وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. انواع جراحی‌های پلاستیک و ارتوپدی نیز می‌توانند بازار بزرگ‌تری داشته باشند. بیشتر کشورهای هدف ما فاقد این درمان‌های پیشرفته هستند.

وی بر ضرورت معرفی پزشکان نخبه و خوشنام کشور تاکید کرد و گفت: شرکت‌ها در تبلیغات و بازاریابی می‌توانند پزشکان بین‌المللی، نخبه و خوشنام کشور را معرفی کنند. این افراد فهرست بلندبالایی را تشکیل می‌دهند. افراد در کشورهای هدف ما با دیدن این نام‌ها درباره آن‌ها تحقیق و جست‌وجو می‌کنند و با مقالات علمی و دانش نوین آن‌ها آشنا می‌شوند و نام آنها برای کشور بازارسازی می‌کند.

جان‌بابایی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات موجود میان بیمارستان‌ها و شرکت‌ها اظهار کرد: کشور ما در این زمینه نیاز به هماهنگی بیشتری دارد. تعامل بیمارستان‌های خصوصی با شرکت‌ها باید تقویت شود و شرکت‌ها بیماران آنها را تامین کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت، در ادامه با تاکید بر پررنگ کردن خدمات فالوآپ و پیگیری روند درمان تاکید کرد: بسیاری از بیماران پس از درمان به درستی نمی‌دانند که تکلیف آنها برای ادامه درمان یا مراقبت چیست. فرد پس از بازگشت به کشور خود نیاز به ویزیت‌های متعدد، دستور، برنامه درمانی و مراقبتی دارد و باید روی موضوعات ریز آن فکر شود و شرکت های تسهیلگر این ارتباط را تضمین می کنند.

عوامل مشکل‌ساز صنایع به توریسم سلامت تسری نیابد

طیب قدیمی قائم‌مقام و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، در این نشست، با اشاره به عوامل مشکل‌ساز تمامی صنایع خدماتی کشور، گفت: ما در کشور خود در ارتباط با واسطه‌های تسهیل‌گر در هر صنعتی دو عامل مشکل‌ساز داریم. عامل نخست احساس وابستگی شرکت‌ها به نهادهای دولتی است. عامل دیگر رکود شرکت‌ها و به‌روز نشدن آن‌ها است. از آنجا که شرکت‌های تخصصی چندانی نداشتیم، با عدم پاسخگویی شرکت‌های موجود در قبال توریست سلامت نیز مواجه می‌شدیم.

وی با اشاره به رشد شرکت‌های تسهیل‌گر در چند استان کشور بیان کرد: هنگامی که با معاونت درمان دانشگاه‌ها و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های تسهیل‌گر گفت‌وگو می‌کنیم، می‌بینیم که شرکت‌ها در برخی استان‌ها رشد خوبی داشتند. ضرورت ارائه خدمت با کیفیت و مناسب و امکان فالوآپ و پیگیری روند درمان باید با جدیت دنبال شود چرا که ما با توجه به پیشرفت های موجود ما به راحتی می‌توانیم برای کشور آبرو بخریم و از خدمات ویژه پزشکی کشورمان به خود ببالیم.

علیرضا عسکری مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان نیز در این نشست با اشاره به نیاز کشور به توریسم سلامت گفت: امروز ضرورت توسعه گردشگری سلامت برای اقتصاد کشور بیش از همیشه خود را نشان می‌دهد. در دهه‌های گذشته علیرغم همه تلاش ها کار مانا و پایایی که بتواند در این حوزه آینده را تضمین کند بخوبی انجام نشده است. و لذا باید روند اصلاحی آغاز شود ما اول کار هستیم و به همکاری هم نیاز داریم.

وی با اشاره به فعالیت دلالان در این صنعت اظهار کرد: این صنعت یک سرمایه است که می‌تواند در برخی حوزه‌ها کشور را از بحران نجات دهد و ما باید بتوانیم این بازار را در منطقه به دست بگیریم. ترکیه استان‌های غربی کشور را یک بازار برای استان‌های شرقی خود می‌داند با آنکه به خوبی آگاه است که ایران مهد پزشکی است. به همین دلیل با وجود تحریم های ظالمانه ای که علیه ما وجود دارد، یک مقصد درمانی بزرگ هستیم که با توسعه زیرساخت‌ها و جلب اعتماد بیشتر با کیفی سازی خدمات می توانیم روند بهره گیری از سرمایه توریسم سلامت در کشور را ارتقا دهیم.

عسکری به جایگاه دیرینه ایران در دانش پزشکی اشاره کرد و افزود: هم اکنون اعتمادی که به پزشکی ایران وجود دارد و خدماتی که برای توریست سلامت ارزان تمام می‌شود، این صنعت را در کشور ما سرپا نگه داشته است. وزارت بهداشت با همکاری فوق العاده وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی و با همکاری اتاق بازرگانی که نقش عمده‌ای در توسعه این برنامه داشتند، کار را پیش می‌برد و ساماندهی آن با وجود تسهیل‌گران بخوبی ممکن است. به همین دلیل پس از ابلاغ آیین‌نامه از سوی وزیر محترم فعالیت شرکت‌های تسهیل‌گر در کوتاه زمان آغاز شده و لذا تاکید ما بر برگزاری نشست با شرکت‌ها بطور منظم بوده و هست.

وی افزود: تصمیم وزارت بهداشت همکاری با همه دلسوزان این حوزه بدون هیچ نگاه صنفی است و آنچه مهم است سربلندی ایران اسلامی در سایه هم افزایی و تعامل است. امروز چالش های عزیزان را می شنویم و به تدریج با حل معضلات ریل گذاری منطقی برای آینده خواهد شد.

یکصدایی شرکت‌ها در بیان مشکلات تسهیل‌گری

سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، نیز گفت: ما به دنبال طراحی یک مدل جامع و بر اساس الگوی کشورهای موفق، تصمیم گرفتیم شرکت‌هایی طراحی کنیم که بطور تخصصی به بازاریابی پزشکی و جذب بیمار به مراکز درمانی کشور بپردازند. از خرداد ماه و به دنبال تاکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های تسهیل‌گر ابلاغ شد.

وی افزود: در این نشست نیز شماری از مدیران عامل این شرکت‌ها گرد هم آمده‌اند تا ضمن آگاهی از سیاست‌های کلان وزارت بهداشت چالش های موجود از زبان آنها شنیده شود. پس از این جلساتی نیز با مراکز درمانی برگزار خواهیم کرد تا زنجیره تامین و ارزش گردشگری سلامت را با چینش عناصر به درستی تکمیل کنیم.

هاشم‌زاده با اشاره به آمار شرکت‌های تسهیل‌گر بیان کرد: تا امروز 22 شرکت مجوز گرفته‌اند و 52 شرکت تا مرحله موافقت اصولی پیش رفته‌اند و به زودی مجوز خواهند گرفت. هیچ یک از شرکت‌ها رقیب دیگری نیست و با همکاری و هم‌افزایی می‌توانند این بازار را متحول کنند. گردشگری سلامت اتفاقی که در مقیاس کوچک رخ داده است و در این شرایط تحریم می‌تواند برای اقتصاد ما راهگشا باشد. اتحاد رقبا یکی از بهترین سیاست‌هایی است که می‌توان اتخاذ کرد.

بنابراین گزارش ادامه نشست به بیان مشکلات و دیدگاه‌های مدیران عامل شرکت‌های تسهیل‌گر سپری شد. ضرورت تنفس مالیاتی برای شرکت‌ها، نحوه تعامل شرکت‌ها با بیمارستان‌ها، نرخ‌گذاری شفاف، تبلیغات بین‌المللی، ضرورت آموزش و مشاوره برای شرکت‌های تسهیل‌گر، مسائل قانونی درمان‌هایی مانند پیوند عضو، مشکلات ویزای درمان، بیمه بین‌المللی و ایجاد امنیت و اعتماد در بیماران برخی از موضوعاتی بود که توسط نمایندگان شرکت‌ها طرح و به بحث گذاشته شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار