روش جدید برای درمان ناشنوایی\

روش جدید برای درمان ناشنوایی

  • کد خبر: 2110506
  • چاپ
  • انتشار: 15 آذر 1398 - 12:56

 استناد نیوز- محققان بیمارستان تخصصی چشم و گوش ماساچوست واقع در آمریکا راهکار جدیدی را برای تحریک سلول‌های گوش میانی به منظور تکثیر و تولیدمثل یافتند که نویدبخش روش‌های درمانی جدید برای ناشنوایی است.

 

 به گزارش  استناد نیوز، در این شیوه برای تحریک سلول‌ها از دو سیگنال مولکولی در گوش میانی موش‌های بالغ استفاده می‌شود و محققان با استفاده از این شیوه توانستند سلول‌های گوش میانی موش‌های بالغ را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی مجدد کنند که تکثیر شوند. در این بین برخی از سلول‌های جدید ویژگی‌هایی شبیه به سلول‌های مویی داشتند. سلول‌های مویی در واقع گیرنده‌های حسی سیستم شنوایی مهره‌داران هستند و نقش مهمی در شنوایی دارند.

این سلول‌ها دارای کانال‌های انتقال دهنده‌ای هستند که فرایند تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را انجام می‌دهند و همچنین قابلیت برقراری ارتباط با نورون‌های صوتی را دارند. هردو ویژگی سلول‌های مویی برای شنوایی ضروری هستند و در سلول‌های جدید نیز دیده می‌شوند.
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تحقیقات این است که در صورت برنامه‌ریزی صحیح، سلول‌های گوش میانی مهره‌داران حتی پس از بلوغ نیز قابلیت تقسیم شدن و تولید مثل را دارند و این قابلیت، زمینه را برای درمان ناشنوایی فراهم می‌کند.
در حال حاضر محققان به دنبال شناسایی مولکول‌های دیگری هستند که امکان تقسیم سلولی گوش میانی را در جانوران بزرگ‌تر مانند خوک‌ها در اختیار بگذارند.
محققان امیدوارند نتایج این تحقیقات مدلی برای بازسازی بافت سایر اندام‌های بدن مانند قرنیه و سیستم عصبی مرکزی باشد که ویژگی‌هایی مشابه گوش میانی دارند و در حالت عادی امکان بازسازی و ترمیم آن‌ها وجود ندارد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار