هوشمندسازی می‌تواند بازاری برای فعالیت کسب و کارهای نوآفرین باشد\
  • وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات :

هوشمندسازی می‌تواند بازاری برای فعالیت کسب و کارهای نوآفرین باشد

  • کد خبر: 2110595
  • چاپ
  • انتشار: 18 آذر 1398 - 17:18

استناد نیوز- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فعالیت‌های انجام شده در حوزه شهر هوشمند طی یک سال گذشته، نشان می دهد که ما در این زمینه شعار ندادیم و عمل کردیم. اکنون مدیریت هوشمند از لایه زیرساخت گذشته و به لایه مشارکت بین دستگاهی رسیده است و امسال باید تمرکزمان را بر توسعه مشارکت بین دستگاهی بگذاریم.

 

به گزارش استنادنیوز، محمدجواد آذری جهرمی روز دوشنبه در افتتاحیه سومین رویداد تهران هوشمند افزود: سال گذشته گفتیم که از چند منظر می‌توان به تهران هوشمند نگاه کرد؛ یکی ضرورت‌ها و الزامات موجود و بعدی مدیریت شهری است. امروزه اگر مدیریت به شیوه هوشمند نباشد، نمی‌توان از آن به عنوان مدیریت درست یاد کرد.

وی یادآور شد:‌ سال گذشته در دومین همایش به این نکته اشاره کردیم که هوشمندسازی می‌تواند بازاری برای فعالیت کسب و کارهای نوآفرین باشد و تقاضای فعالیت آن‌ها را تحریک کند، یکی از فعال‌ترین تفاهم‌نامه‌های بین دستگاهی تفاهم‌نامه‌ای بود که سال گذشته با شهرداری به امضا رساندیم.

آذری جهرمی در ادامه به ثمره تلاش مشترک فاوا شهرداری و سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد و گفت: اکنون اگر کسی با ۱۳۷ و آتش‌نشانی تماس بگیرد برای آدرس دادن مشکلی نخواهد داشت زیرا از طریق API دولت الکترونیک اگر کسی با این دو مرکز تماسی بگیرد، می‌توان از طریق زیرساخت دولت الکترونیک محدوده را مشخص کرد که این کار به میزان قابل توجهی زمان خدمت‌رسانی به مردم را کاهش می‌دهد.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: ما امروز درگیر اپلیکیشنی به نام «waze» نیستیم و با قدرت شرکت‌های داخلی مانند «نشان» و «بلد» داریم که فناوری توسعه یافته‌ای دارند و با دسترسی به داده‌های قوی‌تر از اپراتورها و شهرداری می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند، باید یاد بگیریم که چطور با این شرکت‌ها کار کنیم و از آن‌ها اطلاعات بگیریم.

او اشاره کرد: در سازمان تنظیم مقررات برای پایش کیفیت ارتباطات، از استارتاپ‌های بخش خصوصی کمک می‌گیریم، بزرگی ما به جایگاه‌مان نیست بلکه به نوع کار و خدمتی است که می‌توانیم انجام بدهیم، این که به عنوان وزارت ارتباطات و سیاست‌گذار عرصه ارتباطات باشیم ما را از کمک گرفتن از بخش خصوصی بی‌نیاز نمی‌کند.

آذری جهرمی تاکید کرد: اشراف، تخصص و تحلیل آمار استارتاپ‌ها و صاحبان کسب و کار از ما قوی‌تر است، ما باید تغییر شیوه فعالیت و نگرش در حوزه‌های مختلف را مدنظر قرار بدهیم تا از ظرفیت بسیار بالایی که آن‌ها ایجاد کرده‌اند استفاده کنیم. اتصال شهرداری تهران به زیرساخت دولت الکترونیک بسیار خوب پیش رفته و امیدواریم شهرداری تهران تا پایان سال قبوض خدماتی را حذف کند.

وی تاکید کرد: تمامی این مسائل نشان می‌دهد که ما در زمینه مدیریت هوشمند شهری شعار ندادیم و عمل کردیم، اکنون مدیریت هوشمند از لایه زیرساخت گذشته و به لایه مشارکت بین دستگاهی رسیده است و امسال باید تمرکزمان را بر توسعه مشارکت بین دستگاهی بگذاریم.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه مسئولیت مدیریت هوشمند شهری فقط برعهده شهرداری نیست، افزود: هر دستگاهی در این فرآیند مسئولیت‌هایی دارد؛ فناوری می‌تواند ضمن تحمل ساختارهای کهنه، آن‌ها را به سمت پیشرو شدن راهنمایی کند، تا قبل از ورود ما به وزارتخانه از هر کس می‌پرسیدید کهنه‌ترین ساختار وزارت ارتباطات مربوط به کجاست؟ بی‌شک پاسخ آنها شرکت ملی پست بود.

وی اضافه کرد:‌ اکنون برنامه پست پلاس را در شرکت ملی پست ایران پیش بردیم و امروز می‌خواهیم اعلام کنیم که پست با برنامه پست پلاس به برنامه هوشمندسازی شهری خواهد پیوست، تا پایان امسال ۲۰۰ موتورسیکلت و ۵۰ دوچرخه برقی به ناوگان پستی خود اضافه می‌کنیم و علاقه‌مند هستیم تعداد ۱۰ خودروی برقی نیز از یک شرکت دانش‌بنیان خریداری کنیم اما شنیده‌ایم محدودیت‌هایی برای شماره‌گذاری آن وجود دارد. امیدواریم ناجا امکان شماره‌گذاری پلاک را مهیا کند چون ما مشتری این خودروی وطنی هستیم و این فرآیند نیازمند حمایت است.

وزیر ارتباطات از رونمایی نمایشگاه پست پلاس در مجموعه وزارت ارتباطات در روز شنبه آینده (۲۳ آذرماه) خبر داد و افزود: امیدواریم معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در این حوزه با ما همراه شود، ما باید برای نسل آینده فکر و عمل کنیم.

او در پایان تاکید کرد: بعد از پایان زیرساخت‌های هوشمندسازی شهری امسال باید تعاملات بین دستگاهی تمرکز کنند، قطعا شورای شهر باید در این زمینه همکاری و سیاستگذاری کند. ما به عنوان یکی از لوکوموتیوها، کمک‌کنندگان و پیگیری‌کنندگان شهر هوشمند با پست پلاس به هوشمندسازی شهری می‌پیوندیم.

سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، امروز ۱۸ آذر ماه با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مرکز همایش‌های برج میلاد و با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولان شهرداری تهران آغاز به کار کرد.

از جمله محورهای این همایش دو روزه می‌توان به مباحثی همچون داده‌ باز و حکمروایی هوشمند شهری- آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی شهروندان در حوزه شهر هوشمند- مشارکت ذینفعان، بهره‌وری و اقتصاد پایدار مبتنی بر داده- شهر نوآور و توسعه کسب و کارهای فناورانه بر پایه داده ااشاره کرد.

کلان داده، داده کاوی و استخراج داده‌های سودمند و قابل اعتماد-شهر هوشمند و شاخص‌های ارتقای کیفیت زندگی در شهرها- توسعه پایدار و چالش‌های محیط زیست شهری-جابه‌جایی هوشمند، مدل‌سازی و تحلیل داده‌های حمل و نقل شهری- کاربردها و روندهای مبتنی بر هوش مصنوعی در خدمات شهر هوشمند نیز از دیگر محورهای این رویداد فناورانه است.

برگزاری پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، مسابقات استارت‌آپ‌ها در حوزه مدیریت شهری و شهر هوشمند، نشست تجربه فناوری و درس‌های استارت‌آپی، نشست مدیران کلانشهرها، سیتی تاک (city talk)، کافه سرمایه و برپایی نمایشگاه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در حاشیه این کنفرانس و نمایشگاه پیش‌بینی شده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار