هیئت پاکستانی از برنامه پوشش همگانی سلامت مازندران بازدید کرد\

هیئت پاکستانی از برنامه پوشش همگانی سلامت مازندران بازدید کرد

  • کد خبر: 2110645
  • چاپ
  • انتشار: 20 آذر 1398 - 13:23

استناد نیوز ، برنامه پوشش همگانی سلامت و برنامه پزشک خانواده مازندران با حضور قائم‌مقام وزیر بهداشت پاکستان و همراهی مدیران ارشد وزارت بهداشت پاکستان در مازندران برگزار شد.

 

به گزارش استناد نیوز به نقل از تسنیم، نشست هماهنگی بازدید هیئت پاکستانی از برنامه پوشش همگانی سلامت و برنامه پزشک خانواده استان مازندران با حضور قائم‌مقام وزیر بهداشت پاکستان و همراهی مدیران ارشد وزارت بهداشت پاکستان از ایالت‌های مختلف این کشور، آسایی مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بهداشتی، تبریزی رئیس مرکز توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، معاونان بهداشت، درمان و توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ظفرمند مدیرکل بیمه سلامت، خورشیدی مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی مازندران و جمعی از مدیران حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بابلسر برگزار شد.

این نشست ظهر امروز به‌منظور آشنایی و الگوبرداری وزارت بهداشت پاکستان از نظام شبکه سلامت مازندران شامل برنامه‌های پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت و برنامه پوشش همگانی سلامت مازندران در بابلسر برگزار شد.

محمد آسایی مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در این نشست هدف بازدید هیئت پاکستانی را آشنایی با نظام مراقبت‌های اولیه دانست و اظهار داشت: مازندران اجرای طرح پزشک خانواده را از حدود شش سال پیش در کشور آغاز کرده و این طرح پایلوت را به‌خوبی اجرا کرده که باید در کل کشور اجرایی شود.

وی یکی دیگر از اهداف این بازدید را آشنایی با مراقبت بهداشتی و ادغام آموزش پزشکی عنوان کرد و افزود: کشور پاکستان نیز نکات مثبتی از جمله مشارکت بخش خصوصی، فعالیت «ان‌جی‌او» و امور طب سنتی دارد که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

آسایی با بیان اینکه از بین رفتن رابطه مالی بین پزشک و بیمار یکی از مزیت‌های طرح پزشک خانواده است، ادامه داد: در این طرح جمعیت تحت پوشش پزشک مشخص و برای همه آنها پرونده الکترونیک تشکیل شده که قابل پیگیری است.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی با ابراز اینکه مردم زمانی به سیستم بهداشت و درمان اعتماد می‌کنند که به‌راحتی به سیستم ارجاع دسترسی پیدا کنند گفت: اگر کیفیت طرح پزشک خانواده ما درست باشد قطعاً مردم وقت و انرژی خود را برای گرفتن وقت ویزیت برای سطوح بعدی هزینه نمی‌کنند.

مازندران در شناسایی بیماران دیابتی رتبه دوم کشور را دارد

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این نشست اظهار داشت: دانشگاه‌های علوم پزشکی در ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه امور مربوط به سلامت، نظارت بر غذا و دارو و آموزش و تحقیقات پزشکی را به‌عهده دارد.

وی با اظهار اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران دارای هفت معاونت است، افزود: 379 مدیر در حوزه‌های مختلف، 200 هزار نفر کارمند و 443 عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت می‌کنند.

موسوی به تخت‌های درمانی استان مازندران اشاره کرد و گفت: حدود چهار هزار و 143 تخت درمانی در 40 بیمارستان فعالیت می‌کنند که سرانه تخت بیمارستانی در استان 1.5 است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با یادآوری اینکه 10 دانشکده در چهار شهرستان مسئول آموزش رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی است، ادامه داد: دانشجویان علوم پزشکی این دانشکده‌ها در 104 رشته مرتبط در مقاطع مختلف تحصیلی تحصیل می‌کنند.

وی به فعالیت اورژانس شهری، جاده‌ای و هوایی اشاره کرد و گفت: زمان رسیدن آمبولانس بر سر بیمار در شهر 7.25 دقیقه و بین جاده‌ها 12.3 است.

موسوی راجع به فعالیت 230 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی گفت: در این مراکز 332 مراقب سلامت فعالیت می‌کنند و به‌ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک و به‌ازای هر هفت هزار نفر یک مراقب سلامت وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام فعالیت 101 مرکز جامع سلامت شهری، اضافه کرد: در این مراکز 402 نفر فعالیت می‌کنند و پزشکان تک‌شیفت حدود 1500 نفر و در دو شیفت حدود دو هزار تا سه هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی با ابراز تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 95 درصد جمعیت گفت: در دانشگاه علوم پزشکی 87 پزشک خانواده به‌صورت نیمه‌وقت و 447 پزشک تمام‌وقت خدمات ارائه می‌دهند که از این تعداد 79 درصد از بخش خصوصی هستند. 534 پزشک خانواده شهری فعالیت می‌کنند که 75 درصد از بخش خصوصی هستند.

وی پیشگیری از بیماری‌ها را یکی از اهداف حوزه بهداشتی دانست و افزود: مازندران در شناسایی بیماران دیابتی و سرطان رتبه دوم را در کشور دارد.

  این نشست به‌میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و به‌همراه بازدید هیئت پاکستانی از برنامه پوشش همگانی سلامت و برنامه پزشک خانواده مازندران از امروز در بابلسر آغاز شده است و تا بیستم آذرماه ادامه دارد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار