روابط روسیه و آمریکا و تاثیر آن بر تحولات جهانی\
  • تحلیل روزنامه کامرسانت

روابط روسیه و آمریکا و تاثیر آن بر تحولات جهانی

  • کد خبر: 211082
  • چاپ
  • انتشار: 08 بهمن 1395 - 11:43

آینده روابط روسیه و آمریکا تاثیر قابل توجهی بر خط مشی سیاست خارجی مسکو دارد و چند سناریو برای آن می توان در نظر گرفت

روزنامه کامرسانت نوشته است: آینده روابط روسیه و آمریکا که چگونگی توسعه آن هنوز روشن نیست، تاثیر قابل توجهی بر خط مشی سیاست خارجی مسکو دارد. این نتیجه گیری است که مدیران برنامه ریزی آژانس «سیاست خارجی» روسیه در گزارش خود درباره «تهدیدات بین المللی سال 2017» به آن رسیده است.

بر اساس پیش بینی تهیه کنندگان این گزارش، توسعه روابط بین مسکو و واشنگتن بر اساس چند سناریو می تواند صورت بگیرد. شرایط وقوع آنها موفقیت یا عدم موفقیت برنامه های اقتصاد داخلی دونالد ترامپ و همچنین درگیری سطح بالا یا پایین سیاست خارجی دولت جدید آمریکا را تعیین خواهد کرد. و آخرین مورد اینکه اصلی ترین آزمایش هم به سطح رویارویی بین روسیه و ناتو در شرق اروپا و آمادگی همکاری واقعی در جهت ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه و قبل از هر چیز در سوریه بستگی خواهد داشت.

 

به نوشته این روزنامه، این گزاش این چنین آغاز می شود: «ما خواهان دوره جدیدی هستیم که در آن غرب دیگر رهبر بدون قید و شرط جهانی محسوب نشود و رئیس جمهوری جدید آمریکا مجبور شود بین حفظ قدرت و مداخله در امور جهانی، یکی را انتخاب کند. اتحادیه اروپا به حل و فصل مشکلات داخلی خود بپردازد.» نویسندگان آن 12 سناریو روند توسعه اوضاع در سال جدید را تجزیه و تحلیل کرده اند که می توانند تاثیر واقعی بر منافع روسیه در عرصه امنیتی و ثبات سیاسی بگذارد. تکیه اصلی بر دورنمای روابط روسیه وآمریکا، بعنوان کلید اصلی روند اوضاع جهانی در سال 2017 نهاده شده که چهار سناریو را ارائه داده است.

 

ادامه تیرگی روابط روسیه و آمریکا

سناریوی اول «به خاطر سپردن ریگان»- موفقیت برنامه اقتصادی ترامپ و ادامه سیاست خارجی تهاجمی آمریکا را پیش بینی کرده است. در این گزارش آمده است: «دولت جدید آمریکا بدون توجه به مسکو ممکن است برنامه بلندپروازانه خود برای مدرنیزه سازی تسلیحات هسته ای را آغاز کند. در مسکو نیز برغم روابط خوب پوتین و ترامپ، این خط مشی آمریکا بعنوان تلاش برای شکستن برابری نظامی-راهبردی محسوب شده و روابط دو کشور به سطح وخامت قبلی بازگردد. در نهایت نتیجه آن می شود که بحران اوکراین حل و فصل نشده و جبهه واحدی برای مبارزه قاطع با تروریسم تنها به روی کاغذ موجودیت خواهد داشت.»

 

سناریوی دوم «ادامه رویارویی»- بر اساس شکست سیاست اقتصادی دونالد ترامپ و تشدید مبارزات سیاست داخلی در آمریکا پیش بینی شده است. روسیه باردیگر در فهرست «آدم بدها» قرار گرفته و عواقب آن هم ادامه تحریمها، حملات اطلاعاتی و مهمتر از همه، خط مشی آمریکا در جهت خنثی سازی توان هسته ای روسیه خواهد بود.

سناری سوم «انزوای جدید»- در شرایطی رخ خواهد داد که سیاست اقتصادی دولت جدید آمریکا «درجا بزند» و مواضع سیاست داخلی ترامپ بشدت تضعیف شود. آمریکا آنقدر درگیر مشکلات داخلی خود خواهد شد که توجه اش نسبت به مسائل سایر جهان کاسته می شود.

سناریوی چهارم «بازگشت روزولت»- بر اساس موفقیت برنامه اقتصادی ترامپ است، ولی برخلاف سناریوی اول، این مسئله به نفع روسیه تمام می شود: مبارزه با داعش به سمت مثبت تقویت شده، روابط بین رهبران دو کشور خوب بوده و تغییر رهبران کشورهای اروپایی باعث کاهش وخامت روابط روسیه و ناتو شده و بحران اوکراین به سمت حل و فصل شدن پیش خواهد رفت.

 

شکست داعش و پایان جنگ در سوریه

کامرسانت می نویسد، در گزارش «تهدیدات بین المللی 2017» دورنمای حل و فصل بحران در سوریه نیز پیش بینی شده است: «در صورت حفظ راهکارهای کنونی در سال گذشته، شکست تروریستهای داعشی همچنان ادامه یافته و جنگ داخلی در سوریه بالاخره به اتمام می رسد. در این بین مشارکت واقعی روسیه و آمریکا و همچنین توافقات روسیه، ایران و ترکیه در تغییر روند اوضاع در سوریه از بیشترین اهمیت برخوردار خواهند بود.»

نویسندگان این گزارش در مورد پایان بحران اوکراین تردید داشته و معتقدند وخامت اوضاع در شرق اوکراین تا عدم تغییر حکومت در کی‌یف که در سال 2017 ممکن نیست، ادامه خواهد داشت.

 

در این گزارش در رابطه با تحریمهای ضدروسی نیز آمده است: با توجه به تغییر رهبری در آمریکا و همچنین تغییرات سیاسی احتمالی در فرانسه و آلمان، امکان تغییر دیدگاه غرب نسبت به این قضیه وجود دارد. البته احتمال آن کم است که تحریمها تا پایان سال 2017 بطور رسمی لغو شوند، چرا که موانع سیاسی عینی و تشریفاتی در این زمینه وجود دارد.

نویسندگان این گزارش همچنین افزایش گرایشات جدایی طلبانه در اتحادیه اروپا، تشدید افراطگرایی اسلامی در عراق، ادامه وخامت اوضاع در افغانستان و ایجاد شرایط برای بی ثباتی اوضاع سیاسی در عربستان سعودی را پیش بینی کرده اند.

 

منبع: تسنیم



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار