در حقوق کارگران برای سال 99 تجدید نظر شود / تاکنون هیچ کارگر مازندرانی بیمه بیکاری دریافت نکرده است + ویدئو\
  • نصرالله دریابیگی در گفتگو با استنادنیوز؛

در حقوق کارگران برای سال 99 تجدید نظر شود / تاکنون هیچ کارگر مازندرانی بیمه بیکاری دریافت نکرده است + ویدئو

  • کد خبر: 2111100034
  • چاپ
  • انتشار: 11 ارديبهشت 1399 - 21:13

دبیر اجرایی خانه کار و کارگر مازندران ضمن اشاره به حقوق یک میلیون و 800 هزار تومانی تصویب شده برای جامعه کارگری، گفت: یک فرد کارگر با این حقوق فقط کفاف خرج یک چهارم زندگی اش برآورده می شود و این کارگر برای جبران مابقی هزینه ها باید به شغل دوم روی آورد که همین مساله موضوع اشتغال را در کشور مخدوش خواهد کرد.

نصرالله دریابیگی به مناسبت روز کارگر در گفت و گو با استنادنیوز با بیان اینکه با توجه به شعار امسال مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید سربازان اصلی این فرمان ولایی کارگران هستند، افزود: از اسفند ماه سال گذشته با شروع شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مردم و به خصوص اقشار ضعیف و کارگر کشور دچار مشکلات عدیده ایی شدند.
وی با اشاره به اینکه امسال از طرف شورای عالی کار که زیر  نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است حداقل دستمزدهای کارگری مورد تائید گروه کارگری و همه کارگران قرار نگرفته است، گفت: در بحث تعیین حداقل دستمزد برای کارگران براساس ماده 41 قانون کار دو آیتم مهم تورم و سبد هزینه خانوار باید در نظر گرفته شود.
دبیر اجرای خانه کار و کارگر مازندران با بیان اینکه تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و سازمان آمار ایران دو رقم متفاوت 43 و 34 درصد بوده است، افزود: سبد معیشتی که مورد توجه قانون عالی کار است طبق حداقل دستمزد لحاظ شده 4 میلیون و 950 هزار تومان است .
دریابیگی بیان کرد: در جلسات شورای عالی کار که بنده نیز 15 سال به عنوان عضو کارگری در این جلسات حضور داشته ام هیچ گاه اتفاق نیافتاد سه گروه کارگری، کارفرما و دولت برای تعیین حداقل دستمزد برای کارگر به توافق نرسد.
وی با اشاره اینکه 21 درصد برای حداقل حقوق ها افزایش پیدا کرده است، گفت: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی هیج حقوق به گیری نباید کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان حقوق دریافت کند.
دبیر اجرایی خانه کار و کارگر مازندران تاکید کرد: انتظار ما بر این است که این مصوبه مجلس مورد احترام و رعایت در کشور قرار گیرد.
دریابیگی حقوق تصویب شده برای جامعه کارگری را یک میلیون و 800 هزار تومان اعلام کرد و افزود: یک فرد کارگر با این حقوق فقط کفاف خرج یک چهارم زندگی اش برآورده می شود و این کارگر برای جبران مابقی هزینه ها باید به شغل دوم روی آورد که همین مساله موضوع اشتغال را در کشور مخدوش خواهد کرد.
وی با تاکید براینکه سربازان واقعی در عرصه تولید کارگران هستند، گفت: با افزایش تولید شاهد شکوفایی اقتصاد در کشور خواهیم بود و بهره وری نیز در کشور رشد خواهد کرد.
دبیر اجرایی خانه کار و کارگر مازندران با اشاره به اینکه بحث دستمزد یک بحث شخصی نیست بلکه موضوعی فرا ملی است، افزود: دستمزد کارگران ارتباط مستقیم با شکوفایی اقتصادی دارد و پایین بودن حقوق آنان یکی از عوامل رکود اقتصادی در کشور است.
دریابیگی یکی دیگر از مشکلات را پایین بودن حداقل دستمزدهای بازنشستگان تامین اجتماعی بیان کرد و گفت: ما اکنون در مازندران حدود 180 هزار بازنشسته تامین اجتماعی داریم که با این حداقل حقوق ها مشکلات معیشتی فراوانی دارد.
وی افزود: ما نمی خواهیم اعتراضات خود را در خیابان اعلام کنیم اما انتظار داریم صدای ما شنیده شود و از وزیر تعاون انتظار داریم جلسه ایی با حضور بزرگان کارگر و کارفرمایان برای حل مشکل کارگران برگزار و با رئیس جمهور در خصوص تجدید نظر در مورد حقوق کارگران صحبت نماید.
دبیر اجرای خانه کار و کارگر مازندران دیگر مشکل کارگران را نبود قرارداد دائم بیان کرد و گفت: در قانون مصوب هیات دولت آمده کارگر باید قرارداد دائم باشد که امیدواریم این مساله هر چه سریعتر در جامعه کارگری تحقق یابد.
وی دیگر مشکل را درمانی بیان کرد و افزود: در قانون اساسی ایران آمده است آموزش و درمان باید رایگان باشد اما متاسفانه در بحث درمان از حقوق کارگران کم می شود، حتی بیمه مکمل و ارزش افزوده را نیز از حقوق کارگران دریافت می کنند.
دریابیگی در پایان با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا 23 هزار کارگر برای دریافت بیمه بیکاری در سایت وزارت کار ثبت نام کرده اند،گفت: اما تاکنون هیچ کارگری این بیمه بیکاری را دریافت نکرده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار