افتتاح زباله سوز نوشهر در هفته آینده / موضوع پسماند در اولویت شهرداری ها نیست\
  • در جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران مطرح شد؛

افتتاح زباله سوز نوشهر در هفته آینده / موضوع پسماند در اولویت شهرداری ها نیست

  • کد خبر: 2111100167
  • چاپ
  • انتشار: 12 خرداد 1399 - 17:13

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: کار پروژه زباله سوز نوشهر به اتمام رسیده و در صورت هماهنگی برای حضور مقامات کشوری در هفته آینده افتتاح خواهد شد.

به گزارش استنادنیوز، مهدی رازجویان امروز دوشنبه (12 خرداد) در جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان با اشاره به اینکه مقایسه بین عملکرد زباله سوز تهران با نوشهر و ساری دقیق نیست، گفت: الگوی مصرف در این دو استان متفاوت است بنابراین نوع زباله مازندران با تهران نیز متفاوت می باشد و در ساخت کارخانه زباله سوز ساری و نوشهر به این موارد توجه شده است.

معاون استاندار با بیان اینکه دیگر زمان بررسی درست یا اشتباه بودن احداث زباله سوز نیست، ادامه داد: برای احداث زباله سوز در مازندران هزینه های زیادی از بیت المال شده است و اکنون باید تلاش شود تا با بهترین عملکرد آن ها را به سرانجام برسانیم.

 رازجویان در خصوص تخصیص اعتبار ملی برای مدیرت پسماند در مازندران گفت: در سال های گذشته رقم مطرح شده 1000 میلیارد تومان به دلیل مخالفت وزیر صمت سابق محقق نشد اما با پیگیری هایی که توسط استاندار صورت گرفت پارسال موافقت وزیر اخذ شده و قرار است اعتبار لازم از طریق سازمان محیط زیست کشور با توجه به اهمیت پروژه ها و اولویت آن ها، به استان های شمالی تخصیص یابد که با توجه به شرایط و اهمیت پروژه های استان امیدواریم با تعامل خوبی که وجود دارد بتوانیم اعتبار بیشتری را به جهت مدیریت موضوع پسماند استان اخذ نماییم.

وی با اعلام این که موضوع تشکیل سازمان پسماند در استان مازندران از سال 96 شروع شد و اکنون با پیگیری مدیریت ارشد استان از وزارت کشور و هیات دولت به سرانجام رسید، افزود: تا پیش از این پسماند مازندران متولی واحد نداشت و مسئولیت این بخش از سوی اداره کل دفتر شهری و یا سازمان همیاری شهرداری ها پیگیری می شد که بخشی از ناهماهنگی ها نیز ناشی از تعدد متولی بود.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اعلام اینکه با تشکیل سازمان پسماند، تمامی سازمان های مرتبط با این موضوع در شهرداری های استان باید منحل شود ادامه داد: بزودی چارت اداری سازمان پسماند در استان مازندران راه اندازی و تمام مسئولیت های حوزه پسماند و زباله به این سازمان واگذار خواهد شد که امیدواریم روند کارها با تشکیل این سازمان سرعت بگیرد.

 

محمد محمدی تاکامی با اشاره به اینکه نیروگاه بیوگاز در چالوس اجرا می‌شود، گفت: برای اجرای این طرح از سال‌های گذشته بین شهرداری چالوس و یک شرکت سوئدی قرارداد منعقد شد که متاسفانه این قرارداد در زمان خود فرایند اداری و مالی را طی نکرده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران اظهار کرد: برای حفاظت از محیط‌زیست در رابطه با افتتاح نیروگاه‌ها‌، طی قرارداد با یک شرکت مقرر شد تمام استانداردها در رابطه با آلاینده‌های زیست‌محیطی رعایت شود و اعتبارات خوبی برای نیروگاه‌های زباله‌سوز جذب شد.

وی از جذب اعتبار 160 میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌ها و مدیریت پسماند در مازندران خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی و رایزنی برای ادامه کار مدیریت پسماند در حال انجام است.

محمدی تاکامی ادامه داد: با توجه به زباله سوز نوشهر اجرای این طرح چندان در چالوس لازم نبود و در نهایت قرار شد، پسماند کشتارگاه به نیروگاه چالوس هدایت شود و با این شرط در صورت اینکه کارگروه با کلیات طرح موافقت کند، نسبت به عقد قرارداد برای ساخت نیروگاه بیوگاز در چالوس اقدام خواهد شد.

 

رفع معضل پسماند استان اولویت مدیریت اجرایی و شهرداری ها نیست

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه موضوع پسماند کشتارگاه‌ها امری مهم به شمار می‌رود و کارگروه با کلیات طرح ایجاد نیروگاه موافق است، ادامه داد: زمین مورد نیاز این طرح باید مشخص و مجوز های لازم را از محیط زیست اخذ نماید.

وی با بیان اینکه اولویت مدیریت اجرایی پسماند استان و شهرداری ها، رفع مشکلات پسماند نبوده است، گفت: اگر رفع مشکلات پسماند جزو اولویت بود، چرا وضعیت پسماند استان این چنین شده است و حتی یک مکان مناسب برای پسماند در استان نداریم.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران باعنوان اینکه مشکل اصلی استان پسماند به شمار می‌رود، گفت: چیزی مهمتر از سلامت و بهداشت در استان نداریم و باید قبول کنیم در زمینه مدیریت پسماند عفونی، خانگی وشهری موفق نبوده‌ایم.

ابراهیمی با بیان اینکه قرار است یک زباله سوز در مقیاس عملیاتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی بصورت پایلوت در یکی از شهرهای استان احداث شود، گفت: با عملی شدن این پروژه که توسط مهندسان بومی احداث می‌شود، بخشی از مشکلات پسماند استان رفع خواهد شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار