شهرداری ها مقصر اصلی معضل مدیریت پسماند / رانش دپوی زباله مازندران را تهدید می‌کند / عقب ماندگی تاریخی در تصفیه فاضلاب خانگی / مرگ تدریجی جنگل های استان مازندران + ویدئو\
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با استنادنیوز؛

شهرداری ها مقصر اصلی معضل مدیریت پسماند / رانش دپوی زباله مازندران را تهدید می‌کند / عقب ماندگی تاریخی در تصفیه فاضلاب خانگی / مرگ تدریجی جنگل های استان مازندران + ویدئو

  • کد خبر: 2111100178
  • چاپ
  • انتشار: 19 خرداد 1399 - 08:22

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران ،گفت : در بخش مدیریت پسماند در استان مازندران با معضل های بسیاری مواجه هستیم که مقصر اصلی آن هم شهرداران هستند که نتوانستند تا کنون برنامه مناسبی برای حل معضل پسماند شهری ارائه دهند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی به مناسبت هفته محیط زیست در گفت و گو با استناد نیوز ضمن اشاره به اینکه زباله درد دیرینه استان مازندران است، گفت: حل معضل زباله در صدر الویت مدیران شهری نیست که امروز شاهد عدم مدیریت پسماند خانگی در سطح استان هستیم. با حدود ۲۷ سایت رسمی زباله هیچ کدام سایت دفع زباله نیستند و فقط سایت دپو داریم. البته بر اساس مصوبه سال ۹۷ در کاربری مدیریت پسماند اگر شهرداران اقداماتی اعم از آهک‌پاشی، فنس کشی دور سایت را انجام ندهند حتما به مراجع قضایی معرفی می شوند و این مصوبه را استانداری هم تایید کرده است.

وی ادامه داد: همکاران محیط زیست در سراسر استان مازندران دارند با شهردارانی که به مصوبه عمل نمی‌کنند برخورد می‌کند اما تعداد زیادی پرونده در این راستا در مراجع قضایی وجود دارد که نشان می دهد در سطح استان به این موضوع بی توجهی بسیاری داریم. بسیاری از موارد ربطی به بودجه و تزریق اعتبار ملی ندارد این موارد بهانه برای انجام ندادن مسئولیت هایی است که بر شانه هایمان سنگینی می‌کند. در این راستا مقصر اصلی فقط شهرداران هستند.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر اینکه باید به پرونده های شهرداران درباره مدیریت پسماند در مراجع قضای برخورد جدی شود، بیان کرد: مدیریت پسماند باید در صدر الویت شهرداران، شوراها و روستاها قرار گیرد. خیلی از روستاها به دلیل رها سازی زباله در کنار جاده، جای مناسبی برای زندگی و تردد نیست. در ماده ۳۶ آیین نامه مدیریت پسماند شهری، پیگیری، بررسی و برخورد به عدم مدیریت با مجموعه وزارت بهداشت و درمان است.

ابراهیمی یاداور شد: طبق ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند نظارت عالی بر عهده محیط زیست است. اما واقعیت آن است تا سال ۹۵ دستگاه های که قدرت قانونی داشتند اصلا وروود نمی‌کردند و فقط محیط زیست وارد عمل می‌شد. باید سایر ارگان های ذی ربط را هم آگاه کنیم که نسبت به تکالیف قانونی خود اقدامات لازم را انجام دهند. در حوزه پسماند کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی طبق آیین نامه ماده ۳۶ مکلف شده است برخورد های لازم را انجام دهد. در حفظ محیط زیست همه باید مسئولیت های ادارای و اجتماعی خود عمل کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه دو زباله سوز در شهرهای نوشهر و ساری راه اندازی می شود، افزود:در نوشهر آماده بهره برداری هستیم اما زباله سوز ساری از برنامه های خود بسیار عقب است هرچند وعده داده شده تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد. اخیرا حضور مسافر در استان مازندران به عنوان پاشنه آشیل مازندران در پوشش کم کاری ها تبدیل شده است. اگر مسافری هم به استان سفر نکند باز هم مشکلات مدیریت پسماند پا برجا است. این زباله ها بدون مدیریت بر روی هم دپو می شوند و خطر بزرگی به دلیل آلودگی و رانش دپو ها مردم و اقتصاد استان را تهدید می کند.

ابراهیمی عقب ماندگی در بحث تصفیه فاضلاب شهری را تاریخی دانست و افزود: در مازندران حداکثر پانزده درصد از فاضلاب تصفیه می شود در حالی که در کشور این رقم بیش از ۵۰ درصد است، همه باید پاسخگوی افکار عمومی باشند، متاسفانه زمانی که شهرداری با حکم قضایی محکوم می شود هزار واسطه از بخش های مختلف خواهان آزادی شهردار مذکور می شوند، شهرداری که نتواند مدیریت پسماند شهر را انجام دهد همان بهتر که شهردار نباشد. شهرداران باید برای حل معضل مدیریت پسماند شهری طرح و برنامه داشته باشند.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه گفت: بسیاری از شرکت های دانش بنیان آمدند و کمک کردند. در حوزه فاضلاب‌های خانگی اقدامات خوبی صورت گرفت. بخش خصوصی در تنکابن یک واحد را به بهره برداری رساند که این روند باید در سراسر استان نهادینه شود و شهرداران در بخش مدیریت پسماند باید از بخش خصوصی استفاده کنند.

وی با اشاره به نقش مهم مردم در حفاظت از محیط زیست در سطح جهان، گفت: مردم باید در کنار محیط زیست به حفظ محیط زیست کوشا باشند در هیچ جای دنیا دولت ها به تنهایی نمی توانند مشکلات محیط زیست را حل کنند، اگر توفیقی هم وجود داشته به دلیل کمک ها مردمی بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه ما مخالف توسعه و صنعت نیستیم، افزود: محیط زیست فرایند توسعه پایدار است ما می گوییم طوری از محیط زیست بهره برداری کنید که قدرت بازآوری خود را از دست ندهد. اگر دامی به مراتع ارسال می شود باید براساس ظرفیت محیط زیست باشد در غیر این صورت محیط زیست اسیب می بیند، اگر کارخانه ای احداث می کنیم فکر آلاینده های زیست محیطی آن را هم داشته باشیم، اگر فاضلاب و مسائل دیگر زیست محیط را رعایت نکرد، افتتاح را انجام ندهیم. بعضا برای افتتاح کارخانه در یک زمان مورد نظر از محیط زیست می خواهند جواز لازم را صادر کند درحالی که مسائل محیط زیستی رعایت نشده است و سلامت مردم منطقه به خطر می افتد.

وی افزود: پزشکان جان هزاران را نجات می دهند اما اگر در دفع زباله عفونی مدیریت نکنند جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازند، مطابق قانون تولید کننده پسماند عفونی موظف است پسماند خود را طبق دستورالعمل موجود بی خطر نماید. نباید در این مسائل تعارفی داشته باشیم. 

 

ابراهیمی با اشاره به اینکه ظرفیت های خوبی در بخش های مختلف برای حفظ محیط زیست وجود دارد، گفت: اگر نگاه توسعه پایدار در افکار برنامه ریزی ما شکل بگیرد می توانیم به آینده امیدوار باشیم. ظرفیت منابع طبیعی خوبی در استان است که به خوبی از ان استفاده نمی‌کنیم.

این مسئول وضعیت جنگل های مازندران را در حال مرگ دانست و افزود: راه جنگل‌ها را تا جایی باز گذاشتیم که مسافر با ماشین از هر راهی وارد جنگل می شود و با ریختن زباله و گاهی آتش افروزی به محیط زیست صدمه می زند، ضمن اینکه ایجاد راه های متعدد فرصت زادآوری را از درختان گرفته است و در نتیجه درختان جنگل های مازندران پیر شده و بیش از ۵۰ سال سن دارند و اجازه ندادیم نهال جدیدی شکل گیرد و محیط زیست مازندران در خطر است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان بر لزوم فرهنگ سازی و آموزش برای حفظ محیط زیست تاکید کرد و ادامه داد: باید علاوه بر  آموزش های لازم به نسل آینده به تصمیم گیران و تصمیم سازان فعلی هم آموزش داده شود زیرا اگر این روند پیش برود نسل آینده چیزی از محیط زیست ندارد که آموزش ببیند. فراموش نکنیم محیط زیست یک امانت است که باید صحیح و سالم به نسل آینده برسد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار