تغییر زندگی به سبک کرونا\

تغییر زندگی به سبک کرونا

  • کد خبر: 2111100217
  • چاپ
  • انتشار: 02 تیر 1399 - 16:49

با شیوع ویروس کرونا افراد جامعه به اجبار قرنطینه شدند و همین امر سبب شد تا سبک زندگی مردم جهان نسبت به گذشته تغییر یابد.

با شیوع بیماری کرونا، سبک زندگی افراد جامعه تغییر پیدا کرد. افراد در گذشته به راحتی در هر شغل یا نقش اجتماعی که داشتند آزادانه فعالیت می کردند اما با شیوع ویروس کرونا محدودیت ‌های جدیدی به زندگی انسان ‌ها اضافه شد و دیگر مردم جهان نتوانستند فعالیت‌های آزادانه خود را از سر گیرند. بسیاری از مشاغل هم به دلیل شیوع ویروس کرونا در عصر ارتباطات به صورت انلاین شد و تعدادی از افراد جامعه هم که به دلیل شرایط شغلی که امکان انلاین شدن نداشت؛ بیکار شدند.

تعطیلی بسیاری از شرکت‌ ها و افزایش آمار بیکاری کارگران سبب شد تا جهان با بحران جدید اقتصادی دست و پنجه نرم کند. همچنین بسیاری از خانواده ‌ها به دلیل افزایش تنش و اضطراب در جهت شیوع ویروس کرونا با افسردگی های جدیدی مواجه شدند. محدودیت‌ های بیش ‌از اندازه، بیکاری افراد، مشکلات اقتصادی و ترس از آینده سبب شد تا افراد شیوه جدیدی از زندگی را تجربه کنند. تعدادی موفق شدند و توانستند این بحران زندگی را پشت سر بگذارند و به روند طبیعی زندگی خود ادامه دهند اما عده ای هنوز با شیوه جدید زندگی و محدودیت‌ هایی که در جهت شیوع ویروس کرونا وجود دارد، هماهنگ نشدند.

زندگی با شیوع ویروس کرونا تغییر بسیاری کرد. بسیاری از مشاغل انلاین شدند و افراد در منزل و به صورت انلاین فعالیت می‌کنند و بسیاری از خرید‌ها و فعالیت های اجتماعی دیگر که نیاز مبرم به فعالیت بیرون از خانه داشت، اکنون برای جلوگیری از ویروس کرونا در منزل و از طریق اینترنت انجام می شود. در عصر ارتبا زندگی نسبت به گذشته اینترنتی تر شده است. با تغییر ناگهانی شیوه زندگی، افراد به دلیل مشکلاتی که با شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است، دچار افسردگی به شکل های مختلف شده اند و شاید عده ‌ای از افراد به دلیل قرنطینه و محدودیت فعالیت های اجتماعی با گونه هایی از افسردگی دست و پنجه نرم کنند اما خودشان این نوع از افسردگی را حس نکنند و معتقد باشند که با شرایط جدید هماهنگ هستند و مشکلی ندارند.

 

طبیعی بودن اضطراب

مریم رضاپور، دکتر روانپزشک ، گفت:همه ما این روزها با بحران همه گیری کرونا مواجه هستیم. بیماری که همه دنیا را درگیر کرده است. این بیماری پیر، جوان،زن ومرد و نژاد و قومیت نمی شناسد. بیماری که درمانش ناشناخته است و نمی دانیم تا چه زمانی باقی خواهد ماند. این بیماری بشر را با عدم قطعیتش مواجه کرده است و همین عدم قطعیت و کنترل نداشتن بر شرایطی که ویروس ایجاد می کند اضطراب زا خواهد بود.

وی ادامه داد: افراد جامعه برای حفاظت از خود ناچارند قرنطینه بمانند و در این جهت حمایت های اجتماعی کم شده است. افرادی شغل خود را از دست دادند و درگیری های مالی دارند. این ها نیز مسائل اضطراب زایی هستند. پس داشتن اضطراب در این شرایط طبیعی است. اضطراب در ما می تواند تظاهرات متفاوتی داشته باشد. ممکن است به صورت ترس از بیمارشدن، توجه وسواس گونه به علائم بدنی، ترس از مرگ، شستشوی بیش از حد باشد. ممکن است در این شرایط احساس غمگینی، نا امیدی و یاس ایجاد شود.

دکتر روانپزشک با اشاره به اینکه فراموش نکنیم این اولین بحران نیست، افزود: ویروس کرونا آخرین بحران هم نخواهد بود و بشر در طول حیات بحران های زیادی از جمله همه گیری بیماری،سیل، قحطی و جنگ را تجربه کرده است.پس لازم است به خودمان حق بدهیم که اضطراب، غم یا خشم را در این شرایط سخت تجربه کنیم.

 

تلاش برای زندگی

با شیوع ویروس کرونا زندگی انسان‌ها تغییر کرد اما این به معنای پایان زندگی نیست و افراد جامعه می‌توانند با استفاده از مهارت های فردی خود، سبک زندگی خود را تغییر دهند و روند رو به رشدی داشته باشند. هر فردی در زندگی عادی خود دارای مهارت هایی است که فقط نیاز به شناخت آن مهارت‌ها هستند تا بتوانند زندگی خود را همانند ساعت با سبک جدید زندگی هماهنگ کنند.

رضا گلپور، دکتر روان شناس با اشاره به اینکه ویروس کرونا سبک جدیدی از زندگی را به افراد جامعه نشان داده است، گفت: ویروس کرونا سبک زندگی عادی افراد جامعه را تغییر داده است. در گذشته سبک زندگی شرایط عادی خود را طی می کرد اما اکنون برای جلوگیری از ابتلا به کرونا سبک زندگی به حالت خاص تغییر پیدا کرده که افراد باید با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با یکدیگر در تعامل باشند و بسیاری از موارد دیگر که در گذشته به آن توجه کمتری می شد اکنون پر رنگ تر شده است.

وی ادامه داد: کرونا با ورودش توانست سبک های غلط زندگی را تغییر دهد. علیرغم معایبی که این ویروس داشت اما بزرگترین مزایای این ویروس از بین بردن سبک های غلط زندگی انسان ها بود که به راحتی آن را تغییر داد. افراد دارای مهارت های فردی هستند که از طریق آن می‌توانند شرایط زندگی خود را تغییر دهند. عده ای تغییر پذیر هستند و بر اساس تغییر شرایط زندگی، ان‌ها هم تغییر می کنند و عده‌ای هم مثبت اندیش هستند و در مقابل بحران‌های زندگی تصمیمات منطقی می گیرند. فقط افراد باید نسبت به مهارت های خود آگاه شوند که این امر نیاز به اطلاع رسانی توسط رسانه‌های ملی است که با راهکارهای مناسب به افراد آموزش داده شود که نسبت به توانایی‌های فردی خود آگاه شوند.

 

راهکارهای رهایی از افسردگی و اظطراب ناشی از کرونا

به دلیل شیوع ویروس کرونا عده ای بیکار شدند و مشکلات اقتصادی باعث اختلافات خانوادگی و نزاع‌ های فردی شد که شرایط روزهای سخت مقابله با ویروس کرونا را سخت تر کرد. همچنین قرنطینه شدن افراد جامعه هم سبب شد تا افراد برای جلوگیری از ویروس کرونا دچار اظطراب شوند. اما روانپزشکان معتقدند در این شرایط سخت هم می‌توان با روحیه ‌ای قوی با بحران جنگید و پیروز شد.

دکتر رضا پور با اشاره به اینکه همه قبول کنیم که روزهای سخت را باهم طی کردیم، افزود: به خودمان انگ ترسو،ناتوان نزنیم. با دوستان و افراد قابل اعتمادمان با رعایت مسائل ایمنی مثلا به صورت مجازی صحبت کنیم. وقتی در مورد حال بدمان با فرد قابل اعتمادمان حرف میزنیم تحمل درد و رنج برایمان راحت تر می شود. در این شرایط بعضی از افراد که از قبل مبتلا به افسردگی، اضطراب یا وسواس بودند ممکن است بیماری شان تشدید شود. توصیه می شود اگر تحت درمان دارویی بودید دارو‌ها را خودسرانه قطع نکنند.

وی با تاکید بر اینکه بعضی از افراد هم در این شرایط تفکرات سازنده ای کسب کردند و احساس کردند با تجربه روزهای سخت قویتر از قبل شده اند، بیان کرد:این بستگی به دفاع های روان هر فرد دارد که چطور بحران را درک و تجربه کند.از هر روشی که آرامتان می کند بهره ببرید مثلا کتاب بخوانید، موسیقی گوش کنید، در منزل نرمش کنید و به کارها و آرزوهای عقب مانده تان بپردازید و اگر دعا و نیایش آرامتان می کند دعا کنید.

این روان شناس در پایان، گفت: اگر تحمل اضطراب،غم و خشم برایتان آنقدر سخت است که در تمام روز درگیرش هستید و نمی توانید به کارهای روزمره خود برسید حتما به روانپزشک مراجعه کنید. همچنین اگر آنقدر ناامید هستید که فکر از بین بردن خود را دارید به روانپزشک مراجعه کنید.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار