سکوت و انفعال بورس منطقه ای مازندران در اصلاحات بازار سرمایه / رفتار هیجانی مدیران بورسی در قبال سرمایه مردم\

سکوت و انفعال بورس منطقه ای مازندران در اصلاحات بازار سرمایه / رفتار هیجانی مدیران بورسی در قبال سرمایه مردم

  • کد خبر: 2111100426
  • چاپ
  • انتشار: 05 مهر 1399 - 19:11

در ابتدای راه‌اندازی تالارهای منطقه‌ای بورس به عنوان درگاهی که همه خدمات بازار سرمایه را ارائه می‌دهد، هدف اعتمادسازی برای مردم و گسترش فرهنگ سهامداری بود.

به گزارش استنادنیوز ، به نقل از ماهنامه مقیاس, با گسترش فرهنگ سهامداری در جامعه و سازمان يافته شدن بازار سرمايه در اقتصاد ملي، زمينه های كاهش درجه و شدت اتكای بنگاه های اقتصادی را به استقراض از شبكه بانكی يا تامين دولتی فراهم می آورد كه خود به كاهش فشار تقاضا در بازار پول و کاهش كسری بودجه دولت می انجامد.

از اهداف دیگری که برای بورس منطقه ای می توان متصور بود، موضوع آموزش ناشران و بنگاه‌های حاضر در مناطق، معرفی امتیازات بازار سرمایه و تشویق شرکت‌ها به حضور در این بازار، به‌عنوان سفیران بازار سرمایه در نقاط مختلف کشور می باشد.

درحالی که با گسترش زیرساخت های معاملات برخط در بازار سرمایه، مانند: بانکداری الکترونیک، اینترنت پر سرعت و امنیت معاملاتی، فلسفه وجودی تالارهای بورسی زیر سوال قرار دارد، متاسفانه بعضا با سکوت و انفعال تعجب برانگیز بورس منطقه ای استان ها در روزهای منفی و اصلاحات بازار سرمایه، فرضیه ناکارآمدی و هزینه بر بودن آن ها بیشتر به واقعیت نزدیک می شود.

در همین راستا با نگاهی به رفتار بورس منطقه ای استان مازندران در اصلاح بازار مربوط به ماه های مرداد و شهریور، شاهد هیچگونه تلاشی به منظور کاهش نگرانی و حتی پاسخگویی مدیران این مجموعه به افکار عمومی و سرمایه گذاران خرد نبودیم، این در شرایطی است که در روزهای مثبت بازار بورس در ماه های پیش از آن هر روزه اخباری مبنی بر سودآوری این بازار به مردم و جامعه مخابره می شد. آن رفتار هیجانی در روزهای مثبت بازار سرمایه و سکوت عجیب در روزهای منفی برای مدیرانی در این سطح قابل قبول نیست.

" بورس بازار هیجانات نیست و برای ورود به آن باید آموزش های لازم را گذراند" این جمله ای است که در این روزها به کرات شنیده می شود، اما اقدامی عملی پیش از تشویق مردم برای ورود به این بازار در راستای آموزش و فرهنگ سازی توسط سازمان های مربوطه و بورس منطقه ای انجام نگرفته است. در مازندران نیز علارغم حجم معاملات بالای روزانه، بورس منطقه ای به عنوان مهمترین وظیفه خود در آموزش سطوح مختلف مردم اقدامی درخور و مناسب انجام نداده است.

در بحث مارکتینگ و تشویق و ترغیب شرکت های بزرگ برای ورود به بازار سرمایه نیز در استان مازندران شاهد نوعی انفعال هستیم و متاسفانه از ظرفیت های بزرگی که در استان برای ورود به این بازار و بهره مندی از آن وجود دارد استفاده نشده است، موضوع مهمی که می تواند با هدایت درست سرمایه های راکد به صنعت، موجب رشد تولید و به تبع آن ایجاد اشتغال در استان شود.

به نظر می رسد لازم است مسئولان اقتصادی، بورس اوراق بهادار و بازار سرمایه نسبت به نظارت بر عملکرد زیر مجموعه های خود اهتمام بیشتری داشته باشند و با تغییر ساختار موجود از هدررفت سرمایه در این بخش جلوگیری نمایند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار