راه جدید با کرونا / تیر تحصیل مجازی بر قلب آموزش سنتی\

راه جدید با کرونا / تیر تحصیل مجازی بر قلب آموزش سنتی

  • کد خبر: 2111100429
  • چاپ
  • انتشار: 06 مهر 1399 - 16:05

مدارس بازگشایی شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند فرزندانشان از طریق امکانات فضای مجازی ادامه تحصیل دهند.

دنیا در سال 2020 با ویروس عجیب و ناشناخته ای به نام کووید 19 درگیر شد که سبک زندگی افراد جامعه را تحت شعاع قرار داد. ایران هم از اواخر سال گذشته با این بیماری دست و پنجه نرم کرد و به دلیل شیوع ویروس مرگبار کرونا مدارس تعطیل شدند و دانش آموزان از طریق فضای مجازی و اپلیکیشن شاد که توسط آموزش و پرورش طراحی شد؛ ادامه تحصیل دادند.

 برخلاف بسیاری از انتقادات، آموزش و پرورش تصمیم گرفت بار دیگر مدارس حضوری را دایر کند هرچند الزامی برای حضور دانش آموزان وجود ندارد اما همین امر سبب شیوع مجدد این بیماری و انتقال این ویروس از طریق دانش آموزان به خانواده هایشان می شود.

با توجه به اینکه مدیران مدارس هم تلاش می کنند با ضد عفونی های مکرر مانع انتقال این بیماری شوند اما با توجه به سن کم دانش آموزان جلوگیری از این ویروس بسیار باهوش کار سختی است و تعداد زیادی از خانواده ها هم رغبتی به حضور فرزندان خود به مدارس را ندارند و ترجیح می دهند امسال هم فرزندانشان از طریق اپلیکیشن و امکانات مجازی به تحصیل خود ادامه دهند.

نارضایتی والدین از اپلیکیشن شاد و مصرف زیاد اینترنت

مادر دانش آموزان پایه هشتم و دوم با بیان اینکه ما والدین دانش آموزان در ساعت های مدرسه استرس و نگرانی فرزندان خود را داریم، گفت: در مسیر خانه تا مدرسه فرزند پایه دوم ام با ماسک صورت دچار تنگی نفس شد و این نگرانی من را بیشتر کرد که خدای ناکرده در مدرسه اتفاق ناگواری برای او پیش بیاید‌.

وی با اشاره به اینکه ما با خون و دل فرزندان خود را بزرگ کرده ایم، افزود: در فضای مجازی خوانده ام که مبتلا شدن کودکان به ویروس کرونا شاید به قلب آنان آسیب وارد کند و این مسأله نگرانی من را دو چندان کرده است.

او با اعلام اینکه مدیران از والدین فرزندان پایه هشتم خواستند تا فرم مربوط به عدم مسئولیت مدارس در قبال سلامت فرزندان را امضاء کنند، بیان کرد: در این وضعیت کرونایی ترجیح می دهیم تا فرزندانمان با ماندن در خانه به تحصیل مشغول شوند.

این مادر در پایان در خصوص اپلیکیشن شاد با اشاره به اینکه پرداخت هزینه اینترنت بسیار بالا است، گفت: همچنین پایین بودن سرعت اینترنت باعث شد تا فرزندم برای استفاده از شبکه شاد با مشکل مواجه شود.

برنامه شاد کار معلم ها را دو چندان کرده است

معاون یکی از مدارس با بیان اینکه هر روز سرویس های بهداشتی و کلاس ها توسط خدمتگذار مدرسه تمیز و ضدعفونی می شود، گفت: در سرویس های بهداشتی و در تمامی کلاس ها مایع ضدعفونی کننده و دستمال کاغذی قرار داده شده است و هر روز بعد از اتمام کلاس ها کار ضدعفونی نیز انجام می شود.

وی با بیان اینکه پایه های تحصیلی به صورت یک روز درمیان و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود، افزود: برنامه شاد کار معلم ها را دو چندان کرده است برای مثال امروز پایه یازدهم تنها دو دانش آموز در کلاس حضور داشتند و معلم علاوه بر مدرسه باید در فضای شاد نیز کار تدریس را انجام دهد.

این معاون با گلایه از سرعت پایین اینترنت، افزود: اکثر معلم ها برای یک فیلم کوتاه آموزشی باید ساعتها زمان صرف کنند و اینترنت رایگانی هم که قول آن داده شد با سرعت پایین در حال انجام شدن است که آن در واقع هیچ کارایی لازمی ندارد.

کمبود امکانات بهداشتی، مهم ترین معضل مدارس

یکی از معلمان با بیان اینکه از گرفتن کرونا می ترسیم اما چاره ای جز حضور در مدارس نداریم، گفت: مدارس بودجه و امکانات لازم برای ضدعفونی کردن هر روز مدرسه را ندارد.

وی با اعلام اینکه اکثر دانش آموزان توان و امکان تهیه ماسک های یکبار مصرف را ندارند، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور وضعیت معیشت مردم به گونه ای نیست که برای ماسک و مواد ضدعفونی کننده هزینه کنند.

این معلم در پایان با اشاره به اینکه خدمه این مدرسه تاکنون سه بار به بیماری کرونا مبتلا شده است، گفت: در حال حاضر همین مسأله کار بهداشتی و کار ضدعفونی کردن مدرسه را سخت کرده است.

استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان رایگان است

وزیر آموزش و پرورش، گفت: با دستور رییس جمهوری استفاده از شبکه شاد برای عموم دانش آموزان رایگان شده و هماهنگی‌ها با وزارت ارتباطات در این زمینه صورت گرفته است.

محسن حاجی میرزایی با اشاره به اینکه نسخه جدید شبکه شاد نیز عرضه شده،‌ افزود: به محض اینکه دانش‌آموز کد خود را در شاد وارد کند به کلاس درس وارد خواهد شد. فعلا حدود ۸۰ درصد دانش‌آموزان در کلاس خود جای گرفتند.

وی در خصوص فعالیت های آموزشی مدارس نیز تاکید کرد و گفت که هیچ مدرسه‌ای حق ندارد دانش‌آموز را مجبور به حضور در مدرسه کند و انتخاب حضوری یا غیرحضوری بودن آموزش‌ها برعهده ولی دانش‌آموز است و هردو نوع آموزش باید ارائه شود.

وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: به دلیل احترامی که به نگرانی و دغدغه‌های خانواده‌ها می‌گذارم در برنامه‌های متعدد تلویزیونی شرکت می‌کنم تا وضعیت را برای آنها توصیح دهم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مدارس باز شدند و معلمان و دانش‌آموزان به مدارس مراجعه کردند،‌ گفت: ما در آموزش‌ و پرورش تصمیمی نخواهیم گرفت که حفظ سلامت بچه‌ها در آن لحاظ نشده باشد. حال با توجه به اهمیت امر آموزش در این سن، فاصله طولانی از آموزش و مدرسه، سلامت جسمی و روحی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. بنابراین برای رعایت هر دو موضوع یعنی سلامت و آموزش، مدارس را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز کردیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان درباره درخواست هزینه‌های ضدعفونی مدارس از خانواده‌ها، گفت: سرانه‌ای به این موضوع اختصاص داده شده و همه هزینه‌ها برعهده وزارت آموزش و پرورش است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار