تجلیل از 12 روستایی نمونه در مازندران / توسعه نقش اقتصادی روستاها مرهون توجه دولت به زیرساخت هاست\

تجلیل از 12 روستایی نمونه در مازندران / توسعه نقش اقتصادی روستاها مرهون توجه دولت به زیرساخت هاست

  • کد خبر: 2111100454
  • چاپ
  • انتشار: 15 مهر 1399 - 18:03

استاندار مازندران توسعه نقش و کارکرد اقتصادی روستاها را در سال های اخیر مرهون توجه دولت به زیرساخت ها دانست و گفت: اگر چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زیرساخت های راه دسترسی، آب ، برق و گاز توجه خوبی صورت گرفت، ولی در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه زیرساخت ها چندین برابر گذشته رشد کرد.

احمد حسین زادگان در حاشیه همایش بزرگداشت ۱۵ مهر ماه، روز ملی روستا و عشایر افزود: جوانگرایی در مدیریت روستاها با انتصاب دهیاران جوان کارکرد اقتصادی این مناطق را افزایش داده است که یکی از نتایج آن ماندگاری روستاییان و افزایش مهاجرت معکوس به روستاها بوده است.

او یادآور شد: با توجه دولت به روستاها در سال های اخیر و جوانگرایی مدیریتی در این مناطق نقش روستاها در اقتصاد استان بیش از گذشته پررنگ تر شده است.

حسین زادگان، اظهار داشت: در شرایط فعلی روستاهای مازندران نه تنها در حوزه تولیدات کشاورزی که در سایر حوزه های اقتصادی و اشتغالزا از جمله گردشگری در قالب بوم گردی نیز فعال شده اند و فعالیت اقتصادی چندگانه مناطق روستایی سبب شده است تا مهاجرت معکوس به عنوان یکی از سیاست های مهم اجتماعی سال های اخیر کشور در مازندران شتاب بگیرد.

نماینده عالی دولت در مازندران، توسعه نقش و کارکرد اقتصادی روستاها را در سال های اخیر مرهون توجه دولت به زیرساخت ها دانست و افزود: اگر چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زیرساخت های راه دسترسی، آب ، برق و گاز توجه خوبی صورت گرفت، ولی در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه زیرساخت ها چندین برابر گذشته رشد کرد.

وی افزود: هم اکنون تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت آب و برق برخوردارند و گاز شهری نیز در اکثر این روستاها افتتاح شده و یا در حال اجرا است و همه این کارهای زیرساختی سبب حرکت تندتر چرخ اقتصاد در روستاها شده و تمایل به سکونت در روستاها را در میان جوانان افزایش داده است.

حسین زادگان گفت: امروز روستاییان مازندران به برکت توسعه زیرساخت های مخابراتی و نفوذ اینترنت در فضاهای مجازی برای معرفی روستا و تولیداتشان فعالیت خوبی دارند و با معرفی مواهب طبیعی، آثار تاریخی و سایر مزیت های دیگر روستایی زمینه جذب گردشگران را نیز فراهم کرده اند.

وی اجرای طرح های بوم گردی در روستاهای استان را باعث تامین امکانات مناسب اقامتی برای گردشگران در این مناطق دانست و افزود: تا پیش از شیوع ویروس کرونا، گردشگران داخلی استقبال خوبی به اقامت در روستاها داشتند و لازم است توجه به جوانگرایی در روستاها با توجه به پیامدهای مثبتی که تاکنون داشته ، بیشتر مد نظر باشد.

استاندار مازندران گفت : دولت برای تداوم مهاجرت معکوس روستاییان به خصوص جوانان به این مناطق در سال های اخیر تسهیلات ارزان قیمت خوبی را در حوزه اشتغالزایی به این مناطق اختصاص داد و با کمک بانک ها طرح های خوب اشتغال زایی به خصوص مشاغل خانگی رونق خوبی در روستاها یافت.

وی افزود : علاوه بر این ، با تامین نقدینگی مورد نیاز تولید در روستاها در قالب تسهیلات ارزان قیمت ، ضمن این که تنوع تولید محصولات کشاورزی در این مناطق در مازندران افزایش یافت ، آمار تولیدات کشاورزی نیز نسبت به گذشته رشد خوبی را نشان می دهد.

حسین زادگان گفت: رویکرد توجه به روستاها در حوزه تامین زیرساخت ها و حمایت از اشتغال باید به عنوان برنامه بلند مدت و دایمی در کشور ادامه یابد تا بتوانیم سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی تحت عنوان جهش تولید را به صورت عملی شاهد باشیم.

در پایان این نشست با حضور استاندار مازندران از ۱۲ تن از روستاییان مازندرانی که در تولید محصولات کشاورزی شامل قارچ، بوقلمون، گیاهان گلخانه ای ، بوم گردی و گردشگری ، صنایع دستی و دامپروری حایز رتبه برتر شدند ، قدردانی شد.

همزمان با همایش بزرگداشت روز ملی روستا و عشایر ، نمایشگاهی از دستاوردهای روستاییان استان مازندران نیز در محل استانداری در ساری با همکاری دفتر اداره کل امور روستایی استانداری مازندران برپا شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار