جزئیات کشته شدن شکارچی غیر مجاز در درگیری مسلحانه با محیط بانان سوادکوه / آیا محیط بان اجازه استفاده از سلاح گرم را داشت؟\

جزئیات کشته شدن شکارچی غیر مجاز در درگیری مسلحانه با محیط بانان سوادکوه / آیا محیط بان اجازه استفاده از سلاح گرم را داشت؟

  • کد خبر: 2111100579
  • چاپ
  • انتشار: 30 آبان 1399 - 11:34

ظهر روز پنجشنبه مورخ 29 آبان ماه، در درگیری مسلحانه بین شکارچیان غیر مجاز و محیط بانان سوادکوه، یک شکارچی جان خود را از دست داد

 به گزارش استناد نیوز، این درگیری در منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده " آریم " شهرستان سوادکوه رخ داد، شکارچیان که یک گونه در معرض انقراض بزکوهی را شکار و درحال انتقال لاشه آن بودند با فرمان ایست نیروهای حفاظت از محیط زیست مواجه می شوند که منجر به درگیری مسلحانه بین دو طرف می شود و در این درگیری متاسفانه گلوله به ناحیه سینه فرد شکارچی که جوانی 27 ساله و اهل روستای بندپی بابل بود اصابت کرده و جان وی را می گیرد.

مدیرکل محیط‌زیست مازندران با تایید خبر، گفت: از شکارچی یک راس کل بز کشف شده است که با تشکیل پرونده در اختیار دستگاه های انتظامی و قضایی قرار گرفت و محیط بان متهم قتل شکارچی نیز برای بررسی جزیات حادثه در اختیار مراجع انتظامی و قضایی قرار گرفته است.

ابراهیمی با بیان اینکه این پرونده در اختیار مراجع قضایی و انتظامی قرار دارد و از اداره کل محیط زیست خارج است، گفت: در مناطق حفاظت شده سوادکوه چندین گونه درحال انقراض جانوری زیست می کنند و محیط بانان به صورت شبانه روزی از آن حفاظت می نمایند.

به گزارش استناد نیوز، محیط بانان ضابط خاص قضایی هستند و مانند نیروهای انتظامی از اختیارات قانونی برای مقابله با تخلفات صورت گرفته در محیط زیست برخوردارند، اما در استفاده از سلاح گرم محدودیت هایی وجود دارد، مطابق قانون محیط‌بان تنها زمانی می‌تواند از سلاح خود استفاده و به سمت متخلف شلیک کند که جانش در خطر باشد یا زمانی که متخلف بخواهد سلاح محیط‌بان را از دستش خارج کند.

بر این اساس حتی در صورتی که شکارچی متخلف به فرمان ایست محیط بان و شلیک تیر هوایی او توجه نکند، محیط بان حق شلیک مستقیم به او را ندارد، موضوعی که مسئولان محیط زیستی آن را خلاء قانونی در حفاظت از محیط زیست می دانند.

بنابراین نمی توان تا انجام بررسی های کارشناسی و اظهار نظر مقامات قضایی و انتظامی ذی صلاح در خصوص مورد پیش آمده در سوادکوه نظر قطعی داد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار