لزوم و اهمیت زهکشی اراضی زراعی در مازندران / به 640 میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم\

لزوم و اهمیت زهکشی اراضی زراعی در مازندران / به 640 میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم

  • کد خبر: 2111100652
  • چاپ
  • انتشار: 29 آذر 1399 - 16:52

مدیر امور اراضی و آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم اهمیت زهکشی اراضی زراعی در این استان تاکید کرد.


به گزارش استناد نیوز؛ استان مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب از پیشگامان کشت تولید محصولات کشاورزی ایران بوده است. محصول اصلی این استان برنج و مرکبات است که سبب کاهش واردات و ایجاد مشاغل پایدار هم می شود. در بخش کشاورزی علاوه بر شرایط آب و هوایی باید به وضعیت خاک و بهبود مدیریت زراعی در بخش های رشد و افزایش عملکرد محصولات هم توجه ویژه ایی کرد. مازندران دارای آب و هوای مرطوب و بارانی است که محدودیت های کشت در این استان به دلیل پر باران بودن وجود دارد. آب ایستادگی و ایجاد شرایط ماندآبی و عدم تهویه خاک در دوره های مختلف رشد محصولات تاثیر گذار است. علی رغم اینکه استان مازندران دارای اراضی وسیع شالیزاری است اما بعد از برداشت برنج از این زمینها استفاده مناسبی نمی شود و شالیزاریها تا برداشت بعدی بلا استفاده باقی می ماند. بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی تنها 41 درصد اراضی کشت کلزا مربوط به اراضی شالیزاری است که در این میان در بخش زهکشی مشکلاتی به وجود میآید. مدیر امور اراضی و آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران در تلاش است تا با رفع مشکلات زهکشی طرح جامعه زهکشی را در این استان به مرحله اجرا برساند. البته این اقدام بسیار سخت، نیاز به زمان بسیاری دارد که مدیر جوان این استان قصد دارد با اجرای طرح جامع خدمت بزرگی در عرصه کشاورزی مازندران انجام دهد. در همین راستا گفتگویی یا فرزین فرهادی انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
* شرایط کشاورزی در استان مازندران با شرایط فعلی چگونه است؟
مازندران پتانسیل کشاورزی بسیار بالایی دارد. این استان به دلیل خاک بسیار مناسب، آب بسیار مناسب و هوای معتدل و مناسبی که دارد یکی از مناطق قدرتمند بخش کشاورزی کشور محسوب می شود زیرا این استان پتانسیل تولید انواع محصولات کشاورزی در حد بسیار عالی را دارد. شاید خیلی از استان های ایران در بخش کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشند که آن هم در زمینه یک الی 2 محصول است اما استان مازندران به دلیل آب، خاک و هوای بسیار مناسب، پتانسیل تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.
* بزرگ ترین معضل در بخش کشاورزی استان مازندران چیست؟
زهدار بودن اراضی یکی از عامل های محدودیت در استان مازندران است، اگر محدودیت زهدار بودن اراضی در این استان حل شود، ما شاهد شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این استان خواهیم بود به شرط آنکه محدودیت مربوط به زهدار بودن اراضی که در مناطق پایین دست و جلگه ایی این استان شاهد هستیم، این مساله کاهش پیدا کند. اگر محدودیت زهدار بودن اراضی در این استان برطرف شود بر روی اراضی ما تاثیر مطلوبی خواهد گذاشت، زهدار بودن اراضی در کشت اول باعث می شود تا محصول و عملکرد بالاتر برداشت شود و امکان توسعه برای کشت دوم و سوم هم قابل دست یابی خواهد بود.
* برنامه شما برای حل معضل زهکشی استان چیست؟
150 هزار هکتار از اراضی شالیزاری این استان هر ساله در فصل بارندگی شدید با مشکل زهکشی مواجه است.وزارت جهاد کشاورزی درصدد است تا با در نظر گرفتن ردیف اعتباری برای طرح جامع زهکشی استان مازندران، اعتباری مستقل در نظر بگیرد تا اقدامات مربوطه انجام شود.البته لازمه این امر این است تا نمایندگان، استاندار مازندران و همه افرادی که می توانند در عرصه ملی تاثیر گذار باشند به کمک بیایند تا اقدامات خوبی انجام شود.سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم اقدامات مطلوبی در زمینه زهکشی انجام داده است. در 2 سال گذشته در منطقه راست رودخانه نکارود 10 هزار هکتار از اراضی را مورد مطالعه فاز یک و 2 زهکشی قرار داده ایم و همچنین 15 هزار هکتار از اراضی منطقه گلوگاه هم در دست مطالعه فاز یک و دو است.
* چند پروژه برای زهکشی در مرحله اجرا قرار دارد؟
2 پروژه زهکشی استان هم در دست اجرا است، یکهزار و 400 هکتار از اراضی منطقه فرح آباد ساری و 60 هکتار از زهکش زیرزمینی منطقه لاریم جویبار در دست اجرا است که از اعتبار ملی سازمان جهاد کشاورزی این اقدامات انجام خواهد شد.
* اجرای طرح جامع زهکشی چه تاثیری بر اراضی کشاورزی دارد؟
زهکشی موجب شکوفایی اقتصاد کشاورزی شده و از تغییر کاربری جلوگیری می کند و توسعه بخش کشاورزی را به همراه دارد. کشور ما به شدت در تامین روغن برای مصرف داخل با مشکل مواجه است چرا که بخش عمده ایی از دانه های روغنی از کشورهای دیگر با صرف اعتبارات ارزی وارد می شود، در حالی که استان مازندران به تنهایی این قابلیت را دارد که اگر مشکل ماندآبی اراضی حل شود بتواند بحث کشت کلزا با دانه های روغنی خوب با درصد روغن بالا و با کیفیت روغن بسیار مناسب را توسعه دهد. با احداث زهکش چه سطحی و چه زیرزمینی در سطح این استان، سطح زیر کشت کلزا می تواند تا 100 هزار هکتار افزایش پیدا کند چرا که بحث ماندآبی زمین یکی از محدودیت های اصلی توسعه کشت کلزا در استان مازندران است.
* حل معضل زهکشی چه میزان سرمایه نیاز است؟
برای حل زهکشی 150 هزار هکتار از اراضی شالیزاری که موجب " بهبود وضعیت کشت و کار، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، افزایش تولید در بخش کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار، بهبود وضعیت کشاورزی، عدم واردات محصولات استراتژیک می شود نیاز است تا یک دردیف مستقل زهکشی در اراضی ایجاد شود. برای زهکشی این میزان از اراضی شالیزاری ما به یک سرمایه گذاری بیش از 640 میلیارد تومانی نیاز داریم چرا که زهکشی اراضی به غیر از کلزا می تواند در افزایش تولید باغات، محصولات زراعی هم تاثیر گذار باشد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار