خاک چال تنها راه شهرداری برای دفع زباله/ سیاه‌رود دیگر سیاه نمی‌شود\

خاک چال تنها راه شهرداری برای دفع زباله/ سیاه‌رود دیگر سیاه نمی‌شود

  • کد خبر: 2111100658
  • چاپ
  • انتشار: 01 دی 1399 - 15:35

شهردار قائمشهر با بیان اینکه تاکنون بیش از 24 هزار متر  از حریم رودخانه سیاه رود آزادسازی شده است، گفت: تنها راه این شهرداری برای ساماندهی سایت زباله، احداث خاک چال است که ساخت آن در حال انجام است.

 به گزارش استناد نیوز /سیاهرود، رود جاری است که با گذر از شهرستانهای قائمشهر و جویبار به دریاچه خزر می‌ریزد. در سالیان دور از این رود برای تفریح، ماهیگیری، شنا و شستشو استفاده می شد اما در سال های اخیر تخلیه فاضلاب صنعتی و خانگی در سیاهرود و زباله های انباشته، آن آب زلال و زیبا را به گندآبی بدل نمود که نه تنها برای تفریحات گذشته و زندگی آبزیان مناسب نیست بلکه گذر از نزدیکی آن نیز مشمئز کننده نمود. عاری شدن سیاه رود از اکسیژن که ناشی از ورود آلودگی های متعدد به آن است اکوسیستم این رود را مختل و محیط زیست را با چالش مواجه کرد.
سیاهرود از داخل شهر قائمشهر عبور می‌کند و 5 کیلومتر آن از میان مناطق مسکونی می گذرد، فرصتی بلقوه که با سوء مدیریت ها به تهدیدی جدی تبدیل شده بود اینک مورد توجه شهردار قائمشهر قرار گرفت، عباس صالح زاده با اقدامات شایسته خود توانست رودخانه سیاه رود را احیا نماید و هم اکنون به جرات می توان گفت که حریم این رودخانه دیگر همانند گذشته نیست و سیاهی تنها بر نام این رود باقی مانده است.
اقداماتی سخت و وقت گیری که این شهردار انجام داد بی سابقه بود زیرا بسیاری از شهرداران تنها درباره رودخانه سیاه رود و حریم آن صحبت می کردند اما هرگز حرف های آنها عملیاتی نشد و در دوره های گذشته شورای شهر نیز فقط درباره بودجه صحبت و در مواقعی هم تحت فشار، وعده های پوشالی می دادند و درواقع عزمی راسخ برای رفع مشکلات وجود نداشت. امروز این امید در بین ساکنین منطقه ایجاد شده تا سیاهرود در آینده ای نه چندان دور مورد توجه مردم و گردشگران قرار بگیرد و با اجرای پروژه های زیبا سازی حریم و تعبیه امکانات تفریحی مناسب موجبات رونق منطقه فراهم گردد.
حمایت اکثریت اعضای شورای شهر پنجم از اقدامات شایسته صالح زاده و ایجاد همدلی و یک رنگی در مجموعه مدیریت شهری علارغم مشکلات اقتصادی که گریبان کل کشور را گرفته، سبب پیشرفت قائمشهر در زمینه های مختلف عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شده است.
قطعا اگر این شهرداری ایجاد سیل بندها، لایروبی و آزاد‌سازی حریم رودخانه را انجام نمیداد؛ سیل اخیر می‌توانست به این شهرستان آسیب های بزرگی وارد کند. تاکنون بیش از ۲۴ هزار متر از حریم رودخانه سیاهرود در بالا دست یعنی در آن نقطه ای که پل دوم تجاوز کرده خلع و آزادسازی شده است.
باید گفت یکی از اقدامات سخت و دشواری که نیاز به زمان دارد آزاد سازی حریم رودخانه است اما شهردار جوان و خوش فکر قائمشهر با ارائه تسهیلات و مشوق هایی به ساکنین حریم رودخانه آن ها را در این حرکت بزرگ همراه خود ساخته است؛ زیرا رودخانه برای مردم و حریم آن‌ هم برای آنها است اما زمانی که امنیت و آرامش آنها در این حریم سلب شود باید جا به جا شوند و با پرداخت تسهیلات به این افراد اجازه نمی دهد، خطری جان و آسایش آنها را از تهدید کند.
خاک چال تنها راه شهرداری برای ساماندهی سایت زباله قائمشهر
بیش از نیم قرن در حاشیه جاده قائمشهر به سیمرغ و نزدیکی روستای دیوکلا سفلی زباله دپو می شود که براساس آمارها روزانه حدود ۲۵۰ تن زباله در این محل دپو می شود که از این میزان ۱۸۰ تن برای شهرستان قائمشهر و مابقی مربوط به روستاهای اطراف و شهر ارطه است. البته در زمانی که حجم مسافر افزایش پیدا می‌کند طبعا میزان تولید زباله روزانه هم افزایش می‌یابد.
شهردار قائمشهر برای حل این معضل تلاش کرد تا لندفیل یا همان خاک چال را در این مکان احداث کند. یکی از ویژگی های خاک‌چال‌ها داشتن سامانه زهکشی شیرابه و لایه های نفوذ ناپذیر در کف و دیواره است تا آبهای زیر زمینی با شیرابه خروجی از زباله ها آلوده نشوند. ظرفیت پذیرش زباله در خاک چال هم روزانه 300 تن است.
عباس صالح زاده در حالت عادی تلاش کرد در سه فاز کار دفن زباله را در این مکان انجام دهد. این طرح‌ها شامل احداث خاک چال، ساخت کارخانه کمپوست و ساماندهی زباله های قدیمی است. برای سایت خاک چال حدود ۴۰ هزار متر مربع زمین توسط شهرداری و شورای شهر با هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد تومان خریداری شد. همچنین برای خارج از محدوده سایت دفن بهداشتی زباله ۴ هزار متر مربع برای ساختمان اداری و پذیرش زباله خریداری شده که برآورد کل هزینه برای به بهره برداری رسیدن سایت لندفیل دفن زباله حدود ۲۴ میلیارد تومان است که از محل اعتبارات شهرداری و دولتی پسماند تامین می شود.
باتوجه به اقدامات و تصمیمات شهرداری برای حل این معضل راه دیگری که بتواند در زمان کوتاهی و با هزینه کمتر انجام شود؛ وجود نداشت. زیرا دفع زباله در دنیا بسیار پر هزینه و زمان بر است که علی رغم شرایط اقتصادی اقدام شهرداری منطقی بود.

مدیریت پسماند شهری یکی از بزرگترین مشکلات در استان مازندران است که در قائمشهر نیز به واسطه جانمایی نامناسب محل دپوی زباله در سالیان دور، از چالش های مدیریت شهری در تمام دوره ها بوده که در دو سال گذشته اقدامات بزرگی برای حل این معضل انجام گرفته است. 

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار