نان و شیرینی محلی سوادکوه ثبت ملی شد\

نان و شیرینی محلی سوادکوه ثبت ملی شد

  • کد خبر: 2111100796
  • چاپ
  • انتشار: 23 دی 1399 - 19:33

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سوادکوه از ثبت ملی 3 نان و یک شیرینی محلی در این شهرستان خبر داد.


محمد حمزه نژاد شب سه شنبه در گفت و گو با استناد نیوز با بیان اینکه یکی از بحث های اداره کل میراث فرهنگی مازندران ثبت اثرهای تاریخی، طبیعی و معنوی است، افزود: در این راستا ما هم با همکاری اهالی شهرستان سوادکوه نسبت به ثبت ملی نان محلی اعم از دله دکرده نون( پیاز نون)، کچیله نون، پنجه کش و شیرینی گاتا اقدام کرده ایم.
وی با اعلام اینکه ابتدا از پخت انواع نان محلی و شیرینی گاتا فیلم تهیه شد، گفت که سپس این فیلم برای شورای ثبت کشور ارسال شد و در نهایت در چند روز گذشته 3 نان و یک شیرینی شهرستان سوادکوه به عنوان ثبت آثار ملی، شناخته شدند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سوادکوه توضیح داد که نان دله دکرده نون بنام روستای دهمیان، کچیله نون و پنجه کش بنام سوادکوه و شیرینی گاتا بنام دهستان اوریم رودبار ثبت ملی شدند.
حمزه نژاد با بیان اینکه شیرینی گاتا با همت باوند مدیر بنیاد پژوهشگاه سوادکوه شناسی در فهرست آثار ملی قرار گرفت، افزود: در سال های 1306 تا 1316 همزمان با کار راه آهن شمال؛ اتریشی ها و دانمارکی ها که اکثرا ارمنه بوده اند، مراحل پخت این شیرینی را به اهالی سوادکوه آموزش که از آن زمان تاکنون پخت می شود.
وی در پایان با اعلام اینکه در عرض کمتر از دو سال تونل گدوک، غاز زنگیان و آبشار معدنی شورآب به عنوان آثار ثبت ملی شناخته شدند، گفت که هم اکنون هم تعدادی از آثارهای تاریخی و طبیعی اعم از غار، درختانی با قدمت بالا، مسجد جامع و غیره پرونده سازی آنها انجام و در شرف ثبت ملی هستند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار