تقدیر استاندار مازندران از خیرین عرصه روستاهای استان / طرح هر روستا یک سمن در مازندران اجرایی می شود\

تقدیر استاندار مازندران از خیرین عرصه روستاهای استان / طرح هر روستا یک سمن در مازندران اجرایی می شود

  • کد خبر: 2111100966
  • چاپ
  • انتشار: 28 بهمن 1399 - 21:34

استاندار مازندران، گفت: طرح «هر روستا یک سمن» با هدف بهره گیری از ظرفیت تشکل های غیردولتی برای توسعه مناطق روستایی در استان اجرا می شود.


به گزارش استناد نیوز ، احمد حسین زادگان عصر امروز سه شنبه در نخستین مراسم نکوداشت تجلیل از خیرین روستاهای سراسر کشور که با حضور ویدئوکنفرانسی معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد ساخت‌های اصلی روستاهای استان مانند آب ، برق و گاز، آسفالت ، تلفن و حتی ارتباط بر بستر اینترنت را مطلوب توصیف کرد و افزود: رویکرد اصلی دولت ایجاد اشتغال و افزایش درآمد روستاییان برای رسیدن به رفاه اجتماعی آنان است.
وی به با ذکر این نکته که روستاهای مازندران در حوزه تولیدات کشاورزی بویژه تولیدات گلخانه ای و گردشگری در قالب بوم گردی ظرفیت بالایی برای ایجاد اشغال و ایجاد درآمد و نتیجه رفاه اجتماعی و شادابی برای جوانان دارد، ، بیان داشت: اکنون فعالیت اقتصادی چندگانه مناطق روستایی سبب شده است تا مهاجرت معکوس به عنوان یکی از سیاست های مهم اجتماعی در مازندران شتاب بگیرد.
نماینده عالی دولت در مازندران توسعه نقش و کارکرد اقتصادی روستاها را در سال های اخیر مرهون توجه و رویکرد دولت به رسیدن آنان به رفاه اجتماعی از طریق حمایت از طرح های اشتغالزایی دانست و در عین حال افزود : اگر چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زیرساخت های راه دسترسی، آب ، برق و گاز توجه خوبی صورت گرفت، ولی در دولت یازدهم و دوازدهم نیز توسعه زیرساخت ها چندین برابر گذشته رشد کرد.
وی ادامه داد : هم اکنون تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت آب و برق برخوردارند و گاز شهری نیز در اکثر این روستاها افتتاح شده و یا در حال اجرا است و همه این کارهای زیرساختی سبب حرکت تندتر چرخ اقتصاد در روستاها شده و تمایل به سکونت در روستاها را در میان جوانان افزایش داده است.
حسین زادگان به حمایت دولت به طرح های کشاورزی در مقیاس کوچک با هدف ایجاد اشتغالزایی روستایی و افزایش درآمد آنان اشاره کرد و بیان داشت: طرح های کشاورزی در مقیاس کوچک علاوه بر ارزش افزوده ، توجیه اقتصادی مناسبی در استان دارد که سبب حفظ زمین ،جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز ، افزایش درآمد روستائیان و حتی مهاجرت معکوس جمعیت از شهر به روستا ها نیز شده است.
وی با بیان این که طرح های اشتغالزایی در روستاها با حمایت تسهیلاتی صندوق توسعه ملی که زیر نظر مقام معظم رهبری قرار دارد ، از سوی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از ۲ سال پیش عملیاتی شده است، توضیح داد: این بدان معنی است که نظام جمهوری اسلامی برای رفاه و زندگی بهتر روستائیان به طرح های اشتغالزایی در روستاها با هدف تثبیت جمعیت و افزایش درآمد پایدار بیش از پیش توجه دارد.
هر روستا یک سمن
استاندار مازندران با بیان این که هم اکنون حدود ۷۵۰ روستای این خطه شمال کشور دارای تشکل غیردولتی است ، گفت: برنامه ریزی ما شکل گیری حداقل یک تشکل غیر دولتی در روستاهای دارای دهیاری است که با این برنامه حداقل در بیش از ۲ هزار روستای مازندران تشکل غیر دولتی تشکیل می شود.
وی کارکرد این تشکل ها را در اهمیت استفاده از ظرفیت های اشتغالزایی در سایه همکاری با یکدیگر به عنوان یک مساله اجتماعی بیان کرد و اظهارداشت : در همه گیری ویروس کرونا در استان مازندران ۴۰۰ تشکل غیر دولتی در روستاها همکاری خوبی در خدمات رسانی بهداشتی و معیشتی به مردم داشتند که این تجربه نشان داد که تشکل های غیر دولتی می توانند نقش مهمی را در حوزه اجتماعی و اقتصادی در روستاها ایفا کنند.
حسین زادگان با اظهار این که مازندران در امر فعالیت خداپسندانه خیرین در حوزه های مختلف در کشور زبانزد است، بیان داشت: معتقدم می توانیم با شناسایی واقعیت های هر روستا ،با همکاری و ساماندهی خیرین اولویت های آنان را عملیاتی کنیم.
وی بر لزوم شکل گیری مجمع خیرین روستاهای مازندران تاکید کرد و گفت: باید از افراد خیر در قید حیات تجلیل شود تا این فعالیت خداپسندانه و اخلاقی بین جوانان گسترش بیابد.
استاندار مازندران در این مراسم ویدئوکنفرانسی از معاون اول رئیس جمهوری برای سفر به این خطه شمالی دعوت کرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار