یکهزار و 602 داوطلب برای شورای اسلامی روستا در مازندران ثبت نام کردند / افزایش اقبال بانوان مازندرانی به کرسی شورای روستایی\

یکهزار و 602 داوطلب برای شورای اسلامی روستا در مازندران ثبت نام کردند / افزایش اقبال بانوان مازندرانی به کرسی شورای روستایی

  • کد خبر: 2111101064
  • چاپ
  • انتشار: 18 فروردين 1400 - 10:26

بر اساس اعلام ستاد انتخابات مازندران تا پایان دومین روز ثبت نام شوراهای روستایی ، یکهزار و ۶۰۲ نفر در استان ثبت نام کردند که ۱۱۶ نفرشان زن هستند.


به گزارش استناد نیوز، مقایسه آمار زنانی که طی این مدت برای ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی روستایی مازندران ثبت نام کرده اند نسبت به دوره پنجم بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دارد.
طی ۲ روز نخست نام نویسی شورای پنجم ، ۵۴ نفر زن داوطلب نامزدی شده بودند.
کارشناسان سیاسی نگاه اعتدالی دولت تدبیر و امید به نقش زنان در اداره امور جامعه و تعیین سهم مدیریتی برای آنان و تلاش برای تحقق آن را مهم ترین عامل اقبال بانوان مازندرانی به میدان رقابت انتخاباتی شورای روستایی می دانند.
مازندران بیش از سه هزار روستای دارای سکنه دارد که در دوره پنجم انتخابات شوراها در ۲ هزار و ۶۷۹ روستا برگزار شده بود.
بررسی آمار شورای اسلامی شهرها و روستاهای مازندران نشان می دهد که در آن دوره هم میزان اقبال بانوان مازندرانی به رقابت انتخاباتی شورای روستایی افزایشی چشمگیری داشت به گونه ای که در مجموع یکهزار و ۶۳ زن داوطلب نامزدی شورای های اسلامی شهر و روستا شده بودند که افزایش ۲۷ درصدی نسبت به دوره چهارم داشت.
همچنین بعد از برگزاری انتخابات هم آمار عضویت بانون در شورای شهری ۲۲ درصد و شورای روستایی ۳۰ درصد نسبت به دوره چهارم بیشتر شده بود.
هم اکنون در دوره پنجم ۱۹ زن عضو شورای شهری و ۲۵۱ زن هم عضو شورای روستاهای مازندران هستند.
طبق سرشماری سال ۹۵ ، مازندران حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت دارد که دستکم ۴۹.۵ درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.
افزایش ۱۰.۵ درصدی نام نویسی
در همین حال رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات مازندران از افزایش ۱۰.۵ درصدی استقبال روستاییان استان برای داوطلبی نامزدی شورای ششم خبر داد.
به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، عباس مهدوی گفت : از مجموع یکهزار و ۶۰۲ نفری که طی ۲ روز گذشته داوطلب نامزدی شورای روستایی شدند ، ۴۸۰ نفر در روز نخست و یکهزار و ۱۲۲ نفر در روز دوم مراحل ثبت نامشان را تکمیل کردند.
وی افزود : از مجموع ثبت نام شدگان ۵۴۷ نفر معادل ۳۴.۱ درصد در بخشداری ها، ۸۵۵ نفر معادل ۵۳.۴ درصد از طریق دفاتر پیشخوان ، ۱۰۲ نفر معادل ۶ثبن.۴ درصد از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه و ۹۸ نفر معادل ۶.۱ درصد هم از طریق دسکتاپ نام نویسی کردند.
مهدوی با اعلام این که حدود ۹۳ درصد کسانی که تاکنون ثبت نام کرده اند ، دارای سابقه فعالیت در شوراها هستند ، گفت : در دوره پنجم تنها حدود ۳۰ درصد ثبت نام شدگان در ۲ روز نخست دارای سابقه عضویت در شورا بودند.
ثبت‌نام داوطلبان نامزدی ششمین دوره شورای اسلامی روستاها از صبح دوشنبه ۱۶ فروردین ماه آغاز شد و تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۲ همین ماه ادامه خواهد داشت.
بر اساس قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تعداد اعضای شورای در روستاهای دارای تا یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت سه نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل و در روستاهای دارای بیشتر از یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت هم پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل است .
ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و تیره های عشایری روز ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار