شورای آموزش و پرورش مازندران درمنگنه کمبود فضای آموزشی\

شورای آموزش و پرورش مازندران درمنگنه کمبود فضای آموزشی

  • کد خبر: 2111467
  • چاپ
  • انتشار: 30 دی 1398 - 21:50

استناد نیوز - شورای آموزش و پرورش که بر اساس قانون مصوب سال ۷۲ مجلس تشکیل شد، قرار بود با مشارکت مردم و دستگاههای اجرایی، حلال مشکلات نظام آموزشی کشور باشد، ولی درمازندران خروجی آن به اعتقاد کارشناسان برجسته‌سازی کمبود اماکن آموزشی و تحت‌الشعاع قرارگرفتن سایر وظایف بوده‌است.

 

 به گزارش استناد نیوز، همچنین یکی از مشکلاتی که این شورا را در مازندران تا حدود زیادی کم اثر کرده ، کم توجهی به مدیریت مشارکتی در تصمیم گیری ها ، اجرا و نظارت بوده است، موضوعی که حتی جانشین رییس شورای آموزش و پرورش استان در همایش گرامیداشت هفته شورای آموزش و پرورش از آن انتقاد کرد.

قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش مشتمل بر ۲۲ بند است و ترکیب این شورا هم در سه سطح استانی ، شهرستانی و منطقه ای با عضویت ۱۳ تا ۱۵ نفر تعیین شده است تا بتواند وظایف مختلفی را که بر عهده اش قرار گرفته با همکاری همه جانبه اعضاء که دستکم یک سوم آنها را افراد حقیقی مرتبط با خانواده دانش آموزان تشکیل می دهند ، به سرانجام برساند.

این شورا برابر قانون باید ماهانه یک نشست با دستور جلسه مشخص برگزار کند ، موضوعی که باز هم کمتر مورد توجه قرار گرفته و به شخصیت های حقیقی اشاره شده در قانون نیز کمتر مجال مشارکت در تصمیم گیری ، اجرا و نظارت داده شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران امروز دوشنبه در همایش گرامیداشت هفته شورای آموزش و پرورش با انتقاد از وضعیت موجود ، گفت : مشارکت به معنای برخورداری یکطرفه از امکانات اجتماعی و تصمیم گیری در مدیریت فردی و همکاری دیگران در اجرا نیست.

حسین حسن نژاد افزود: آموزش و پرورش برای جلب مشارکت اجتماعی باید مدیریت مشارکت پذیر را نهادینه کند.

وی ادامه داد : یکی از مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش کمبود فضای آموزشی است، اما این مشکل را چنان برجسته کرده ایم که برخی دیگر از مشکلات را کمتر می بینیم که از جمله آن می توان به استفاده و بهره برداری درست و منطبق بر اهداف آموزشی از اماکن آموزشی موجود اشاره کرد که در حال حاضر به مشکلی اساسی تبدیل شده است.

حسن نژاد توضیح داد : از مکان استفاده درست نمی کنیم در حالی که با حداقل هزینه ها می توانیم بهره برداری از مکان را ارتقا دهیم.

جانشین رییس شورای آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد: مشکل دیگر این است که در اداره مدرسه از توان و مشارکت اجتماعی خانواده ها به مفهوم کامل کلمه استفاده نمی کنیم و شاید همین نگاه سبب شده فاصله و دیوار بین خانواده و مدرسه و جامعه و مدرسه مقداری افزایش پیدا کند.

حسن نژاد افزود : اگر همه اینها را امروز جزو مشکلات آموزش و پرورش بدانیم در یک واژه تحت عنوان مشارکت قابل حل هستند، اگر دنبال این هستیم که در مدرسه یک مدل مدیریت مشارکتی داشته باشیم و دنبال تغییر نظام تصمیم گیری در مدرسه هستیم تا معلم و دانش آموز مشارکت پذیر تربیت کنیم، باید مشارکت به عنوان روح سازنده تصمیمات ما در حوزه آموزش و پرورش لباس عمل بپوشد و برای رسیدن به چنین نقطه ای قبل از هر چیز باید ذهنیت ما نسبت به مفهوم مشارکت تغییر پیدا کند.

وی گفت: مشارکت به معنای همکاری همگان در تصمیم سازی و اجراست، مشارکت با تغییر نگرش اتفاق می افتد و اگر در هر جامعه و صنفی در حوزه مشارکت ضعف داشته باشیم شاید قابل پذیرش باشد اما در آموزش و پرورش که فرصت تعلیم و تربیت کننده جامعه است اگر با محور مشارکتی پیش نرود در جهت اهداف این نهاد حرکت نکرده است.

حسن نژاد افزود : امروز مدیر و معلم مشارکت پذیر و انتقادپذیر بهترین نیروست، با این محوریت می توان همه نیروها و امکانات را برای رسیدن به اهداف و ایجاد تحول در آموزش و پرورش بسیج کرد، امروز اگر در جلب مشارکت مشکل داریم حتما ریشه آن در خانواده و مدرسه ماست، اگر گاهی اوقات از آموزش و پرورش توقع بالایی داریم حتما باید به این نکته هم توجه کنیم که این نهاد بخشی از محصولش متوجه جامعه و خانواده هم هست.

وی گفت : این انتظار از آموزش و پرورش می رود که یک تغییر نگرش در خانواده ها و دانش آموزان ایجاد کند که هم مشارکت در خانواده و هم در شهر ایجاد کنند. معلمان و روسا یا اولیای مدرسه مشارکت پذیر بهترین مدل برای مدیریت جامعه هستند.

آموزش و پرورش صرفا دولتی آسیب پذیر است

نماینده ولی فقیه در استان مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت نباید صرفا حاکمتی و دولتی باشد ، افزود: همانند اقتصاد دولتی ، آموزش و پرورش دولتی نیز بسیار آسیب پذیر است.

به گفته آیت الله محمد لاقر محمدی لائینی دولت نیز نباید در تعلیم و تربیت بی سهم باشد گفت: دولت باید در سطوح کلان باید سهیم باشد زیرا نمی توان گفت نظام اموزشی را تماما به دست مردم سپرد زیرا هزینه و سلایق بالا و گوناگون است.

وی اظهار داشت: پس آموزش و پرورش باید هم از سوی دولت تامین اعتبار کلان شود و هم باید مردم برای تصمیم گیری و مشارکت نقش آفرینی کنند و از اختیارات محلی برخوردار باشند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران تمرکز زدایی را یکی از اولویت‌های نظام آموزشی عنوان کرد و گفت : نباید نقش مردم و تمرکززدایی در حد شعار مطرح شود.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش مردمی و شورایی با نشاط تر و انعطاف پذیر خواهد بود و مردم این مسئله را برای فرزندان که بزرگ ترین سرمایه آنها است انجام خواهند داد.

آموزش و پرورش نباید صرفا یک نهاد دولتی دیده شود

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه منافع همه جامعه به آموزش و پرورش گره خورده است ، گفت: نباید به این نهاد به عنوان یک دستگاه دولتی نگریسته شود که صرفا دولت موظف به کنترل ، هدایت و تامین آن است.

عسگری نیکزاد اظهار داشت: تربیت نسل آینده بزرگ ترین رسالت نظام آموزش و پرورش است که لازم است برای تحقق این مسئله خرد و دارایی جمعی بسیج شوند.

وی وابستگی صرف آموزش و پرورش به اعتبارت دولتی را یک اشتباه محاسباتی عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از تنش‌های مالی و خدماتی لازم است همه بخش های جامعه در فعالیت آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندارن نظارت و مشارکت در این نهاد را حق و وظیفه همه عنوان کرد و گفت: در هیچ جای دنیا آموزش و پرورش صرفا دولتی اداره نمی شود و مردم و نهادهای خصوصی و دولتی محلی و ملی در نظارت و همرایی برای تامین نیازهای این نهاد مشارکت دارند.

نیکزاد شورای آموزش و پرورش را بهترین بستر برای بسیج همگانی در مشارکت و نظارت بر عملکرد آموزش و پرورش دانست و افزود: ظرفیت های عظیمی در این شورا نهفته است که در صورت همراهی نهادهای محلی و ملی و بخش خصوصی می تواند در ارتقای نظام اموزش پرورش موثر باشد.

به گفته او آموزش با کیفیت در تمام دنیا اولویت قرا دارد و از طرف دیگر منابع همه دولت ها در زمینه آموزش و پرورش دارای محدودیتی است که می طلبد بخش های غیردولتی و ظرفیت مردمی در کنار دولت به ارتقای آموزش کمک کنند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار