نظام‌مند شدن تولید محصول سالم/ نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی صادر می شود\

نظام‌مند شدن تولید محصول سالم/ نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی صادر می شود

  • کد خبر: 2111476
  • چاپ
  • انتشار: 30 دی 1398 - 22:32

استناد نیوز،  کشاورزانی که متقاضی دریافت نشان حد مجاز آلاینده‌ها هستند می توانند به سامانه پنجره خدمات الکترونیک جهاد کشاورزی و یا به پایگاه اطلاع‌رسانی (http:”eagri.maj.ir) محصولات گواهی شده و ارگانیک مراجعه و ثبت نام کنند.

 

 به گزارش استناد نیوز، استان مازندران استانی است که با توجه به شرایط اقلیمی منحصر به فرد خود در تمامی طول سال در حال تولید انواع محصولات کشاورزی است و با تولید ۷ میلیون تنی توانسته خط قرمز بر روی همه محدودیت‌ها و چالش‌های تولید بکشد و کشاورزان این خطه با عزم راسخ خود توانستند اقدام به تولید محصول سالم و گواهی شده کنند.

 حمایت از تولید محصول سالم و گواهی شده تضمین‌کننده حفظ امنیت غذایی کشور است که این مهم در سایه همدلی و همگرایی مسؤولان و کشاورزان به دست می‌آید که نقش مسؤولان در این زمینه آموزش و ایجاد بستر مناسب برای تولید و نقش کشاورزان بهره‌گیری از آموزش‌های فنی و تخصصی در راستای تولید محصول سالم و گواهی شده است.

 تولید غذا توأم با حفظ محیط زیست و استفاده پایدار از منابع و نهاده‌های تولید از ضروریات توسعه پایدار است، استفاده مناسب از نهاده‌ها، بهره‌برداری درست از منابع پایه تولید و رعایت اصول بهینه کشت و کار نه تنها کمیت تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد بلکه کیفیت و سلامت محصولات را ارتقا می‌بخشد.

 امنیت غذایی به معنای تامین پایدار غذای کافی و سالم برای تمام مردم جامعه به صورت پیوسته و در تمام اوقات مطرح است و این امر از جمله وظایف حاکمیتی دولت‌ها به‌شمار می‌رود.

 در این راستا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یک نهاد حاکمیتی بخش زیادی از وظیفه تامین امنیت غذایی را به دوش می‌کشد و به همین دلیل دارای ارکان و سازمان‌هایی است که با تکیه بر توان آنها این مسؤولیت خطیر را انجام می‌دهند.

 بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده اصلی غذای مورد نیاز انسان در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های شگرفی بوده و توانسته با افزایش کمیت تولیدات، سهم بسزایی را در افزایش امنیت غذایی ایفا کند.

 اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی از مهم‌ترین مسائلی است که می توان به آن اشاره کرد که در چند سال اخیر مانورهای خوبی بر روی این موضوع داده شده است و بخش تحقیقات توانسته گام‌های خوبی در زمینه تولید غذای سالم در بخش کشاورزی بردارد.

 کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی به عنوان برآیندی از کیفیت خاک، آب، نهاده‌ها و عملیات زراعی مناسب و مدیریت صحیح و علمی قابل دست‌یابی است و این مهم می‌تواند با تولید محصولات گواهی شده به عنوان گامی مهم در این عرصه محقق شود.

 در این راستا کشاورزانی که متقاضی دریافت نشان حد مجاز آلاینده‌ها هستند می‌توانند به سامانه پنجره خدمات الکترونیک جهاد کشاورزی و یا به پایگاه اطلاع‌رسانی (http:”eagri.maj.ir) محصولات گواهی شده و ارگانیک مراجعه و ثبت‌نام کنند تا طی مراحل مشخص شده‌ای بتوانند برای محصول تولیدی مورد نظر با همکاری اداره کل استاندارد نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی دریافت کنند.

 افراد دارای پروانه مدیریت کنترل کیفیت که موفق به اخذ پروانه شدند باید نسبت به گذراندن دوره‌های فنی که از سوی دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی برگزار می شود اقدام کنند.

 با توجه به اینکه ۲۳درصد اشتغال استان به بخش کشاورزی معطوف شده است استقرار در کشاورزی پایدار سبب سودبخشی فراوانی در حوزه اقتصادی می‌شود و به همین منظور ضرورت دارد حمایت‌های لازم از تولید غذای سالم و امنیت غذایی که در جامعه حاکم است صورت گیرد چراکه گفتمان‌های نامفهوم به تولید غذای ناسالم و شیمیایی نه تنها ضربه به بخش کشاورزی و اقتصادی استان وارد می‌کند بلکه انگیزه را از تولیدکنندگان می‌گیرد که متاسفانه با اظهارنظرهای صورت گرفته که هیچ پایه و مستند علمی و تحقیقاتی ندارد، تولید محصول و غذای سالم را خدشه دار کرده است.

 گاهی ممکن است این اظهار نظرهای بی‌پایه و اساس منجر به رکود اقتصادی و تولیدی محصولات شود که کاملا در تضاد با شعار سال و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث رونق تولید است.

 مراکز تحقیقاتی و دانشگاه علوم پزشکی بهترین مرجع برای اظهارنظر تولید غذای سالم در استان هستند و بهتر است برای بررسی صحت و سقم این موضوع به اظهارنظر این مراجع اکتفا کنیم و از هرگونه ایچاد شایعه و شائبه در تولید محصول سالم بپرهیزیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار