نباید اجازه دهیم فضای کشور فضای اتهام افکنی شود\
  • رئیس قوه قضائیه:

نباید اجازه دهیم فضای کشور فضای اتهام افکنی شود

  • کد خبر: 2111822
  • چاپ
  • انتشار: 15 بهمن 1398 - 15:19

استناد نیوز، رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم فضای کشور فضای اتهام افکنی شود، گفت: اگر کسی گزارشی در رابطه با فساد دارد باید به مسئولان مربوطه بدهد.

 

به گزارش استناد نیوز، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه مسئولان عالی قضائی با تبریک ایام دهه فجر گفت: در آستانه گام دوم انقلاب و در آستانه چهلمین پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اقتدار، عزت و عظمت در این کشور هستیم.

وی افزود: پیشرفت در کشور نباید این باشد که در مصرف پیشرفته باشیم بلکه توانمند شدن در پیشرفت مهم است. اگر کشور به نیروی انسانی که از جهت تولید، علم و فناوری و به طور کلی در جهت‌های مختلف پیشرفته باشد کشوری توانمند به شمار می‌رود.

رئیسی در ادامه با انتقاد از ارزش‌های به اصطلاح آمریکایی گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم را می‌توان در قالب اظهارنظرهای برخی مسئولان آمریکایی دید. در این رابطه اخیراً وزیر بازرگانی آمریکا اظهارنظر قابل تأمل در رابطه با ویروس کرونا داشته است.

وی ادامه داد: درحالی‌که یک ویروس از چین آغاز و مردم همه کشورها را نگران کرده است، شاهد این هستیم که وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرده که این موضوع می‌تواند زمینه رونق و توسعه اقتصادی آمریکا در چین را به همراه داشته باشد. این فرد در حالی به فکر رونق و توسعه اقتصاد آمریکا است که خیلی از مردم کشورها نگران این بیماری هستند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: امیدوارم با اقدامات بهداشتی در کشورمان و اقدامات مدیران بخش‌های مختلف، ما از این آسیب مصون بمانیم. اقدامات بهداشتی از مصادیق حقوق عامه است و امیدوارم سلامت مردم در این رابطه تضمین شود.

وی در ادامه و با اشاره به برگزاری جلسه مسئولان عالی قضائی در دادگستری تهران گفت: امروز شاهد آغاز به کار افتتاح مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی بودیم. فعالیت‌های مرتبط با مبارزه با فساد پیشتر هم انجام شده و در حال حاضر هم ادامه دارد اما این کار چند نکته را به همراه دارد.

رئیسی در خصوص فلسفه تشکیل مجتمع مفاسد اقتصادی افزود: ضرورت ایجاب می‌کرد یک مجتمع اقتصادی در این رابطه داشته باشیم تا تمرکز بر بخش‌ها و فرآیند دادرسی‌ها در آن انجام شود.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: از جمله علل تشکیل این مجتمع می‌توان به این موضوع اشاره کرد که می‌بایست دادگاه‌های خاص در کنار بخش‌های مختلف دادرسی قرار گیرد تا تدقیق در دادرسی افزایش یابد؛ اگر این موضوع در کنار بخش‌های تخصصی قرار گیرد، قاعدتاً بهتر است.

وی با بیان اینکه قانون ما را موظف کرده که بخش‌های تخصصی در دادرسی داشته باشیم، گفت: کنار قضات ما، کارشناسانی در حوزه‌های مختلف پولی و بانکی هم هستند. همچنین کارشناسان در حوزه واردات و صادرات و قراردادها هم حضور دارند به همین دلیل حوزه رسیدگی پرونده‌های اقتصادی همواره باید با نظریات دقیق کارشناسی که به کشف حقیقت هم کمک می‌کند، باشد.

رئیسی به موضوع هماهنگی ضابطین دستگاه قضا هم اشاره کرد و افزود: ضابطین مختلفی به عنوان بازرسان دستگاه قضائی وجود دارند که باید با هم هماهنگ باشند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه نباید فسادی رخ دهد، تصریح کرد: نباید فساد اتفاق بیفتد تا اینکه بخواهیم به فسادی رسیدگی کنیم ضمن اینکه باید به پرونده‌های فساد رسیدگی شود، باید موضوع و زمینه ایجاد فساد نیز در نظر گرفته شود. تولید پرونده‌های فساد، زیبنده کشور ما نیست؛ روند کار باید به شکلی باشد که از بخش‌های مختلف خواسته شود و نباید این موضوع به صورت «شعار» مطرح شود. کسانی هم که در رابطه با شفافیت و مبارزه با فساد مقاومت می‌کنند، باید به حاشیه بروند تا مسئله شفافیت در کشور ما ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به سایر اهداف تشکیل مجتمع اقتصادی اظهار داشت: سه نقطه باید به هم متصل شوند؛ از جمله اسناد، قراردادها و مجوزها با پول و گردش پول و همچنین کالا. در این رابطه باید بگویم که اسناد، قراردادها و مجوزها باید با پول و پول در گردش متصل شود. پول در گردش بسیار مهم است؛ اگر پول در گردش باشد و کالایی به کشور نیاید، خوف پولشویی می‌رود. در کنار این مسئله، موضوع کالا بسیار مهم است بنابراین اسناد، پول و کالا، سه نقطه‌ای است که باید به هم متصل شود.

رئیسی تصریح کرد: اگر کاملاً سنجیده شود، مشخص می‌شود که مشکلات در این زمینه، مسبب بسیاری از انحرافات است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اگر تسهیلات بانکی به اظهارنامه‌های مالیاتی متصل شود، کم‌اظهاری نخواهیم داشت، گفت: این موضوع هم باید در نظر گرفته شود. کم‌اظهاری نخواهیم داشت چون فرد باید دقیق اعلام کند و در این رابطه شاهد فرار مالیاتی نخواهیم بود؛ این موضوع بخصوص در رابطه با افرادی که تمکن مالی دارند و از پرداخت حقوق دولت خودداری می‌کنند، مصداق دارد.

وی ادامه داد: در رابطه با برخورد با مفاسد، باید هزینه فساد را بالا ببریم. مجرمان باید بدانند که به سراغ آنها می‌رویم و باید پاسخگو باشند.

رئیسی افزود: نباید اجازه دهیم که فضای کشور، فضای اتهام‌افکنی شود. اگر کسی گزارشی در رابطه با فساد دارد، باید به مسئولان مربوطه ارائه بدهد.

وی تأکید کرد: روابط ناسالم اقتصادی که منتهی به جرم می‌شود، باید مورد رسیدگی قرار گیرد تا مجرمان خود را آماده محاکمه و جواب‌پس دادن به دادگاه کنند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بنای ما یک بنای مستمر در رابطه با مبارزه با فساد است، گفت: پیام تشکیل مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی هم گواه این موضوع است که امر مبارزه با فساد باید مجدانه و پیگیرانه باشد و حرکت ما به هیچ وجه یک حرکت مقطعی نیست البته شرایط انتخابات، شرایط خاصی است و کاندیداها از زدن اتهامات به یکدیگر باید خودداری کنند.

رئیسی ادامه داد: قوه قضائیه، حزب و جریان سیاسی و مسائلی از این دست را نمی‌شناسد و بر اساس آنچه اقتضای عدل است، رفتار خواهد کرد.

وی در ادامه با تشکر از قضات دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی گفت: امیدوارم اهداف شورایی در همین رابطه که به ریاست معاون اول قوه قضائیه و شرکت بخش‌های برون‌سازمانی و درون‌سازمانی است، امور را دنبال کند؛ بخشی از کار باید رسیدگی به پرونده‌ها و بخشی دیگر باید رسیدگی به مسائل پیشگیرانه در رابطه با زمینه فساد باشد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار