هزینه‌ و جریمه‌ کنسلی بلیتی که پرداخت نمی‌شود\

هزینه‌ و جریمه‌ کنسلی بلیتی که پرداخت نمی‌شود

  • کد خبر: 2111868
  • چاپ
  • انتشار: 07 اسفند 1398 - 19:02

استنادنیوز؛ با وجود دستور وزیر راه و شهرسازی برای استرداد بلیت سفرهای ریلی و هوایی بدون دریافت هزینه کنسلی از مردم، برخی مسافران نسبت به دریافت نکردن هزینه بلیت‌شان یا دریافت شده جریمه کنسلی اعتراض دارند.

 

طی روزهای گذشته با افزایش شیوع ویروس کرونا و در راستای پیشگیری از آن، محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- اعلام کرد که در حوزه هواپیمایی و ریلی مردم می‌توانند بدون پرداخت جریمه بلیت سفرهایشان را کنسل کرده یا به زمان دیگری موکل کنند. اما پس از این دستور برخی از کاربران در تماس  نسبت به اجرایی نشدن این تصمیم اعتراض کردند چرا که نه تنها از آن‌ها جریمه بابت کنسل کردن بلیت سفرهایشان دریافت شده است بلکه برخی از مسافران هنوز هزینه بلیت خود را نیز نگرفتند.

البته رضا جعفرزاده - سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری- در پی صدور این بخشنامه اعلام کرد: استرداد بلیت پروازهای داخلی و خارجی بدون دریافت جریمه از تاریخ پنجم اسفند تا اطلاع ثانونی الزامی بوده و بدیهی است متخلفان بدون هر گونه اغماض به مراجع ذی‌ربط ارجاع و مسئولیت هر گونه ایجاد تعهد بر عهده صادر کننده بلیت خواهد بود.

اما این دستورالعمل آنطور که باید اجرایی نمی‌شود. چرا که به عنوان مثال یکی از مسافران که بلیت تهران- بندرعباس را برای سفر ریلی خود خریداری کرده بود در پی شیوع ویروس کرونا و برای پیشگیری از آن البته قبل از صدور بخشنامه از سوی وزیر راه و شهرسازی اقدامات لازم برای استرداد وجه خود در تاریخ ۴ اسفند انجام داده است اما با وجود آن که از آژانس مسافرتی مورد نظر پیامکی با مضمون واریز وجه استرداد برای او ارسال شده هنوز مبلغی دریافت نکرده است.

میرحسن موسوی - معاون مسافری شرکت راه آهن - در این باره به ایسنا گفت: از تاریخ ششم اسفند ماه امسال و پس از صدور بخشنامه وزیر راه و شهرسازی هر کدام از مسافران که بخواهند بلیت سفر خود را کنسل کنند، بدون جریمه هزینه بلیت خریداری شده به صورت ۱۰۰ درصد به حساب‌شان واریز خواهد شد.

وی افزود: امتیاز دیگری در این زمینه قائل شدیم این است که اگر از سوم اسفند ماه تا ششم اسفند ماه (قبل از دستور وزیر) نسبت به استرداد بلیت خود اقدام کرده باشند هم می‌توانند از تاریخ ۱۶ فروردین ماه سال آینده به مدت یک ماه با مراجعه به مرکز استرداد کننده بلیت خود هزینه کنسلی کسر شده را دریافت کنند چرا که قبل از صدور بخشنامه از سوی وزیر مسافرانی که بلیت تهیه می‌کردند و آن را کنسل می‌کردند باید ۱۰ درصد جریمه پرداخت می‌کردند اما ما این بخشنامه را شامل این افراد را نیز کرده‌ایم.

معاون مسافری شرکت راه آهن اعلام کرد: براساس بخشنامه صادر شده در این زمینه مسافرانی که متقاضی تغییر تاریخ سفر خود هستند می‌تواند حداقل ۷۲ ساعت قبل از تاریخ حرکت خود با سامانه صدای مسافر راه آهن به شماره ۵۱۴۹ تماس گرفته و نسبت به هماهنگی و تهیه بلیت جایگزین برای تاریخ مورد نظر خود اقدام کنند و اگر مشکلی در این زمینه به وجود بیاید می‌تواند شکایات خود را از طریق همین شماره تلفن اعلام کنند تا به آن رسیدگی کنند.

موسوی تاکید کرد: مسافرانی که قبل از تاریخ سوم اسفند ماه نسبت به خرید بلیت اقدام کردند و متقاضی کنسلی آن هستند می‌توانند از تاریخ هفتم اسفند تا ۲۹ اسفند ماه و حداکثر تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از تاریخ حرکت قطار خود، به مراکز مراجعه فروش بلیت مراجعه و نسبت به استرداد بهای بلیت بدون هزینه کنسلی اقدام کنند اما بلیت قطارهای مسافری که از تاریخ سوم اسفند ماه به بعد خریداری شده است مشمول این طرح نبوده واسترداد آن براساس قوانین ومقررات مربوطه خواهد بود و همه قطارهای مسافری طبق برنامه سیر خود را در خطوط ریلی کشور انجام خواهد داد.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار