آیا سازمان بازرسی کل کشور، کلیه قراردادهای ورزش ایران را شفاف می کند؟!\
  • ورود سازمان بازرسی به قراردادهای ورزشی

آیا سازمان بازرسی کل کشور، کلیه قراردادهای ورزش ایران را شفاف می کند؟!

  • کد خبر: 21133
  • چاپ
  • انتشار: 11 مرداد 1395 - 14:59

شفافیت یکی از پایه‌های اصلی دموکراسی و جمهوریت است. از نتایج مهم شفاف‌سازی، ارتقای کیفیت تصمیمات متخذه، افزایش اعضای حلقه تصمیم‌گیری، کاهش فساد مالی و سوء استفاده از موقعیت به منظور کسب منافع فردی ، و اطلاع قانونمند مردم از فرایندهای تصمیم‌گیری است.


به گزارش اختصاصی پایگاه خبری استناد نیوز، شفاف سازی مالی و آگاه نمودن مردم از هزینه ها در همه جا، ضروری است؛ بخصوص در کشور ما که منابع مالی بسیاری از حوزه ها از بوجه عمومی کشور و بیت المال تأمین می شود و بخش های خصوصی در آن ها یا وارد نشده اند یا حضوری کمرنگ دارند. بنابراین حق دانستن شفافیت اطلاعات بخصوص اطلاعات مالی برای مردم امری ضروری و بدیهی به نظر می رسد چرا که بیت المال متعلق به همه ی مردم است.
یکی از حوزه هایی که به صورت عمده از بیت المال ارتزاق می کند، ورزش است که لزوم شفاف سازی در هزینه کردهای آن برای مردم مبرهن است، اما متاسفانه کمتر شاهد گزارش دهی مالی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی بوده ایم.

سازمان بازرسی استارت شفاف سازی مالی در ورزش را زد
بیشترین هزینه هایی که در ورزش ایران می شود مربوط به فدراسیون فوتبال و باشگاه های ورزشی آن است. برای اولین بار سازمان بازرسی کل کشور با دست گذاشتن روی قراردادهای باشگاه های استقلال و پرسپولیس با بازیکنان و مربیان در سال 93 و لیگ چهاردهم پروسه شفاف سازی ورزش ایران را استارت زد.
در ابتدا مقاومت ها و مخالفت های زیادی با علنی شدن قراردادهای میلیاردی شد. بازیکنان، مربیان، مدیران، دلالان و هر شخصی که به نوعی از این قرارداد میلیاردی سود می‌برد نسبت به افشای ارقام موضع گیری کرد که سازمان بازرسی وقعی به آنها نداد و راه صحیح را ادامه داد و در نهایت مبلغ قرار دادها رسانه ای شد.


هرچند که در سال اول این اقدام مهم مسئولان سازمان بازرسی درحوزه ورزش، ابهامات زیادی درمبالغ اعلام شده وجود داشت و باشگاه ها سعی کردند با دور زدن قانون و با پرداخت پاداش وغیره افزون بر مبلغ قرارداد اعلام شده بازیکنان مورد نظر خود را قانع نموده تا قرارداد امضاء کنند اما در هر حال این استارت بزرگ زده شد.
در فصل بعدی رقابت های لیگ برتر در سال 94 سازمان بازرسی کل کشور دستور شفاف سازی قراردادها را به سازمان لیگ فوتبال ابلاغ نمود و فاز دوم این پروسه رقم خورد. مدیران این سازمان سعی کردند با قرار گرفتن در دفتر باشگاه ها و هیئت های فوتبال استانها هم زمان قراردادها را مورد بررسی قرار دهند تا امکان تخلف را به حداقل برسانند.
طی دو سال از شروع اقدامات سازمان بازرسی در جهت شفاف سازی ورزش ایران این فرهنگ در فوتبال به خوبی جا افتاد بطوری که در سال سوم اجرای آن که مقارن با لیگ شانزدهم می باشد، بدون مقاومتی مبلغ قراردها بر روی سایت سازمان لیگ قرار گرفت.


اکنون شاید تنها گلایه اهالی فوتبال عدم اعلام قراردادهای سایر فدراسیون ها مانند، والیبال ، بسکتبال و... است که گاهاً قراردادهایی بالاتر از فوتبال در آن ها بسته می شود که ورود مقتدرانه سازمان بازرسی درمبالغ قراردادهای سایر فدراسیون ها را می طلبد.


شنیده های ما از منابع آگاه حاکی از آن است که بازرسان سازمان بازرسی در وزارت ورزش و جوانان درحال بررسی این مورد هستند و در روزهای آینده شاهد اخباری مبنی بر ورود این سازمان به قراردادهای کلیه فدراسیون ها و ابلاغ لزوم شفاف سازی قراردادهای آن ها خواهیم بود تا پروسه ای که در روزهای اول اجرا با مخالفت های زیادی همراه بود و شاید کمتر کسی به موفقیت آن امیدواری داشت ، پس از سه سال کل ورزش کشور را پوشش دهد و کلیه قراردادهایی که در ورزش ایران بسته خواهد شد شفاف و در اختیار مردم قرار گیرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار