عوامل اصلی مرگ و میر ایرانی ها چیست؟ / زنان مازندرانی چاق ترین زنان ایران / آماری از وضعیت سلامت استان ها\
  • وزیر بهداشت مطرح کرد؛

عوامل اصلی مرگ و میر ایرانی ها چیست؟ / زنان مازندرانی چاق ترین زنان ایران / آماری از وضعیت سلامت استان ها

  • کد خبر: 211340
  • چاپ
  • انتشار: 08 اسفند 1395 - 12:26

مهمترین علت مرگ ها بیماریهای غیرواگیر است و در این بین بیماری‌های قلبی عروقی، سرطانها، دیابت و بیماریهای مزمن تنفسی، بیشترین علت مرگ‌های را تشکیل می دهند

به گزارش استناد نیوز، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت گفت: در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به سلامت مردم شد که گونه ای که توجه به سلامت ایران در این دولت بی سابقه بوده است.

وزیر بهداشت افزود: امروزه بیماریهای غیرواگیر بیشترین گرفتاری جوامع را تشکیل می‌دهند و مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی و مصرف الکل را چهار عامل افزایش بیماری‌های غیرواگیر است.

هاشمی همچنین در مورد علت مرگ و میر ایرانی ها از بیماری های غیر واگیر گفت: ۵۰ درصد مرگ و میر ایرانی‌ها به خاطر بیماریهای قلبی و سکته‌های مغزی است.

 

هاشمی در ادامه گزارشی از عوامل شیوع بیماریهای غیر واگیر در استان های مختلف ارائه کرد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

*** میزان شیوع چاقی در زنان ایرانی ۲۹.۷۶ درصد و در مردان ۱۵.۲۹ درصد است و همچینن در مناطق شهری شیوع چاقی ۲۴ درصد و در مناطق روستایی ۱۹ درصد گزارش شده است. به گفته هاشمی زنان استان مازندران بیشترین درصد چاقی را دارند.

*** فشار خون بالا یکی دیگر از عوامل مرگ و میر است که ۲۸.۱۹ درصد زنان و ۲۸.۳۱ درصد آقایان دچار آن هستند، و ۲۶.۵ درصد مناطق شهری و ۲۸.۳ درصد مناطق روستایی کشور مبتلا به این عارضه هستند. مردان استان کردستان بیشترین درصد شیوع فشار خون را دارند

*** ۱۰.۳ درصد زنان و ۸.۵ درصد مردان ما دیابت دارند و این وضعیت در مناطق شهری ۹.۹ درصد و در روستاها ۷.۸ درصد است. زنان استان سمنان بیشترین درصد دیابت در کشور را دارند.

*** وزیر بهداشت در مورد شیوع چربی گفت: ۲۹.۵ درصد زنان و ۲۲.۵ درصد مردان ما چربی دارند به طوری که این آمار در مناطق شهری ۲۷.۷ درصد و در روستا ۲۰.۷درصد است. همچنین بیشترین شیوع چربی در استان تهران است.

*** ۴ درصد زنان و ۲۵.۱۶ درصد مردان ما، مصرف کننده دخانیات هستند به طوری که این وضعیت در مناطق شهری ۱۳ درصد و در روستاها ۱۵.۵ درصد برآورد شده است. به گفته هاشمی زنان و مردان استان قزوین بیشترین درصد شیوع مصرف دخانیات را دارند.

***  میزان مصرف میوه و سبزیجات برای هر دو جنس مرد و زن ۴۸ درصد گزارش شده است که مردم بوشهر بیشترین درصد مصرف میوه و سبزیجات را دارند.

***  ۱۱ درصد زنان و ۱۴.۶ درصد مردان ما فست فود می‌خورند و این وضعیت در مناطق شهری ۱۴ درصد و در روستاها ۹ درصد است. همچنین مردم استان یزد بیشترین استفاده کننده از فست فودها هستند.

*** مصرف نمک ما ۱۲ گرم است که این عدد حداقل سه برابر مصرف جهانی است و بیشترین علت آن به خاطر مصرف نان است که در آن از نمک زیاد استفاده می‌شود. همچنین ۸۵ درصد زنان و 94 درصد مردان ایرانی بالاتر از حد مجاز نمک استفاده می کنند. میزان مجاز مصرف نمک برای مردان 6 و برای زنان 5 گرم است. به گفته وزیر بهداشت مردم استان گیلان کمترین مصرف نمک را دارند.

*** در بخش فعالیت های فیزیکی ۹۶ درصد زنان و 83 درصد مردان ایرانی فعالیت فیزیکی خیلی کم و یا اصلا ندارند. کمترین فعالیت فیزیکی در بین زنان بوشهری مشاهده شده است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار