کدخدایی؛ شورای نگهبان ترسی ندارد هرچه می خواهید بگویید / شورای نگهبان در انتخابات شوراها دخالتی ندارد\
  • نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

کدخدایی؛ شورای نگهبان ترسی ندارد هرچه می خواهید بگویید / شورای نگهبان در انتخابات شوراها دخالتی ندارد

  • کد خبر: 211456
  • چاپ
  • انتشار: 21 اسفند 1395 - 12:06

سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال 95، پاسخ رئیس مجلس را داد و نکاتی را در مورد انتخابات سال 96 ارائه کرد و گزارشی از عملکرد شورای نگهبان در سال 95 داد

به گزارش استناد نیوز، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز شنبه 21 اسفند ماه برگزار شد و به عنوان آخرین نشست خبری وی در سال 95 به حساب می آید، در پاسخ به اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس گفته بود که گویا برخی می‌ترسند که حرفی به شورا بزنند و یا ایرادات آن را به گردن مجلس می اندازند، گفت: شورای نگهبان هیچ ترسی ندارد، شما که اینجا هستید مگر از ما می‌ترسید؟ هر چه دل تنگتان می‌خواهد بگویید.

وی افزود: صحبت‌های رئیس مجلس نیز دلیل بر این است که کسی از شورای نگهبان نمی‌ترسد.

 

کدخدایی در خصوص عملکرد شورای نگهبان در سال جاری گفت: 93 مصوبه از سوی مجلس در سال 95 به شورای نگهبان واصل شده بود که 61 مورد لایحه و 32 مورد طرح بوده است. که از این بین 48 مورد از مصوبات مجلس بدون مشکل بوده و در مرحله اول تأیید شد؛ 24 مصوبه دارای ایرادتی بود که بعد از چند مرحله رفت و برگشت بین مجلس و شورا رفع شد. 20 مورد از مصوبات مجلس هنوز در شورای نگهبان در دست بررسی است.

 

کدخدایی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم این هفته درباره لایحه بودجه 96 اعلام نظر کنیم، گفت: امسال 58 مورد نامه‌های دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان واصل شده اما با توجه به اینکه چند مورد هم از قبل وجود داشته لذا فقهای شورای نگهبان در 62 مورد از نامه‌های دیوان عدالت اداری اعلام نظر کردند، دو مورد هم استفساریه شرعی داشتیم که اعلام نظر شده است.

 

کدخدایی گفت: شورای نگهبان همه فعالیت‌های انتخاباتی را رصد می‌کند، البته دستگاه‌های اجرایی هم براساس قانون وظیفه خود را در این حوزه انجام می‌دهند. شورای نگهبان در خصوص نظارت بر انتخابات شوراها، نه ادعایی دارد، نه فرصت و نه امکانات لازم را در اختیار دارد.

وی افزود: سخنان آیت‌الله جنتی درباره اینکه انتخابات شوراها مصیبت است به عنوان رئیس خبرگان بوده نه جایگاه شورای نگهبان.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طبق قانون، مجلس ناظر بر انتخابات شوراها است و باید تمام تلاش خود را برای نظارت بهتر انجام دهد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تایید و رد صلاحیت های احتمالی برخی افراد اعلام کرد: خود شورای نگهبان هم اکنون از این قضایا مطمئن نیست و هر گونه اظهار نظر پیش از موعد فاقد اعتبار قانونی است و ما نمی‌توانیم اکنون اظهار نظر در این باره داشته باشیم. از سوی شورای نگهبان هیچگونه پالس و خبری در مورد رد و تایید صلاحیت ها اعلام نشده و اعلام نظر شورای نگهبان در مهلت بررسی صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد.

 

کدخدایی در پاسخ به سوالی پیرامون مجادله وی با علی مطهری گفت: ما با هیچکس نیز مجادله‌ای نداریم و فقط نظر قانونی را اعلام می کنیم و اگر کسی نظری دارد باید به مراجع قانونی مراجعه کند. قوانین موجود با بیان یک فرد قابل تغییر نخواهد بود.

 

این مسئول در خصوص سوالی پیرامون مغایرت خواندن مصوبه مجلس با سیاست های کلی برای اولین بار گفت: از سال 78 زمانی که سیاست‌های کلی تصویب شد، مواردی بود که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و بعد مورد اصلاح مجلس قرار گرفت، طی سال 92 به بعد که آیین نامه نظارتی سیاست‌های کلی نظام به تأیید مقام معظم رهبری رسید و سپس در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد ایرادات به شورای نگهبان برای اصلاح آورده شد. در زمان بررسی برنامه پنجم توسعه نیز چنین اتفاقی روی داد و اکنون نیز این مسئله برای برنامه ششم در حال انجام است لذا این موضوع جدیدی نیست.

 

وی در پایان با اشاره به رصد انتخابات از سوی شورای نگهبان نیز خاطر نشان کرد: شورای نگهبان تا جایی که امکانات اجازه دهد انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس را رصد می‌کند اما در قسمت‌هایی برای رصد بیشتر نیازمند به قوانینی است که امیدواریم مجلس هرچه زودتر این قوانین را مورد تصویب و بررسی قرار دهد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار