هدف احمدی نژاد از ثبت نام در انتخابات چه بود؟ / رقابت ریاست جمهوری با احمدی نژاد چگونه خواهد بود؟\
  • یا من یا بقایی!

هدف احمدی نژاد از ثبت نام در انتخابات چه بود؟ / رقابت ریاست جمهوری با احمدی نژاد چگونه خواهد بود؟

  • کد خبر: 211641
  • چاپ
  • انتشار: 23 فروردين 1396 - 16:12

پیش از ظهر امروز در دومین روز ثبت نام از کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم، محمود احمدی نژاد به همراه بقایی و مشایی به ستاد انتخابات کشور آمد، درحالی که تصور می شد وی تنها برای همراهی بقایی در ثبت نام آمده در اقدامی غیر منتظره خود نیز نام نویسی کرد

 به گزارش استناد نیوز، محمود احمدی نژاد درحالی امروز برای ریاست جمهوری دوازدهم نام نویسی کرد که پیش از این توسط رهبری معظم به صراحت از شرکت در انتخابات نهی شده بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در جلسه ای خصوصی با احمدی نژاد کاندیداتوری وی را به مصلحت ندانست و از وی خواست در انتخابات شرکت نکند، پس از آن ایشان در کلاس درس خارج از فقه در تاریخ 5 مهرماه 95 این موضوع را علنی کردند.

رئیس دولت نهم و دهم، 2 روز بعد در نامه ای به رهبری ضمن اعلام تبعیت از نظر ایشان، نوشت: ضمن تشکر از بیانات مهم حضرت عالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاری، به استحضار می رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه ای برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی سال آینده ندارم.به لطف خداوند متعال و با افتخار همواره به عنوان سرباز کوچک انقلاب و خادم مردم باقی خواهم ماند.

 

 اما محمود احمدی نژاد که از سوی جناح اصولگرایان نیز طرد شده، در تلاش بود خود را در عرصه سیاست ایران زنده نگه دارد، به همین دلیل ابتدا به صورت غیر علنی از اسفندیار رحیم مشایی برای حضور در انتخابات حمایت کرد اما از آنجایی که میدانست تایید صلاحیت مشایی بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است، بر خلاف گفته های قبلی خود مبنی بر عدم حمایت از فردی برای ریاست جمهوری، در اقدامی قابل پیش بینی رسما از حمید بقایی اعلام حمایت کرد.

اما احتمال رد صلاحیت حمید بقایی هم با توجه به پرونده دار بودن در قوه قضاییه وجود داشت، هرچند عده ای این پرونده ها را مفتوح دانستند. محمود احمدی نژاد ساکت ننشست و بارها اعلام کرد برای تایید صلاحیت بقایی "هر کاری" خواهد کرد! به نظر می رسد امروز احمدی نژاد با رد نظر مقام معظم رهبری آن "هرکاری" را که گفته بود انجام داد! 

 بقایی و احمدی نژاد انتخابات

رئیس جمهور محبوب اصولگرایان در ابتدا و منفور آنها در انتها! تمام قد برای کسب صلاحیت حمید بقایی اعلام وجود کرد و به نوعی پیامی به شورای نگهبان و مخالفان خود فرستاد که یا بقایی تایید صلاحیت می شود و من به نفع او کنار بکشم، یا خود تا انتها خواهم ماند! این تعبیری است که بسیاری از کارشناسان سیاسی از حضور ناگهانی احمدی نژاد در انتخابات علارغم نهی رهبری، دارند.

سخنان خود احمدی نژاد پس از کاندیداتوری هم به این نظریه دامن زد، وی گفت: حضور من در انتخابات تنها برای حمایت از حمید بقایی است!

این درحالی است که اعلام حمایت وی از بقایی با مصاحبه ها و اطلاعیه هایی که داده بود برای همه فعالان سیاسی و مردم به روشنی درک شده بود و نیازی به نام نویسی نبود.

 

اما در صورتی که خود احمدی نژاد تصمیم بگیرد تا انتها در گردونه رقابت باقی بماند و شورای نگهبان هم این اجازه را به او بدهد، وضعیت انتخابات ریاست جمهوری چگونه خواهد بود؟

به گزارش استناد نیوز،  در این صورت به احتمال زیاد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به یک سه قطبی تبدیل خواهد شد، که در یک قطب آن روحانی با حمایت اصلاح طلبان قرار دارد، در قطبی دیگر به احتمال فراوان آیت الله رئیسی با حمایت اصولگرایان و جبهه مردمی نیروهای انقلاب و قطب دیگر این انتخابات را قطعا احمدی نژاد با طیف طرفداران خاص خود که اکثر این طرفداران به جناح اصولگرایی نزدیک هستند، تشکیل می دهند.

در تقابل روحانی با رئیسی قطعا بسیاری از طرفداران احمدی نژاد، رئیسی را می پسندند و به او رای می دهند، بنابراین با حضور احمدی نژاد آرای رئیسی شکسته خواهد شد و این به نفع روحانی و اصلاح طلبان حامی او تمام می شود. از طرفی دیگر خود احمدی نژاد هم بدون حمایت اصولگرایان آرای لازم برای شکست روحانی در انتخابات را نخواهد داشت و اینگونه راه برای تمدید 4 ساله ریاست جمهوری حسن روحانی هموار خواهد شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار