ماجرای پرداخت تسهیلات وام برای جبران خسارت طوفان سال گذشته در قائمشهر / وامی که روز به روز آب رفت!\
  • گزارش خبری...

ماجرای پرداخت تسهیلات وام برای جبران خسارت طوفان سال گذشته در قائمشهر / وامی که روز به روز آب رفت!

  • کد خبر: 211659
  • چاپ
  • انتشار: 26 فروردين 1396 - 19:51

حدود 7 ماه پیش بود که طوفانی با سرعت 132 کیلومتر در ساعت قائمشهر را در نوردید، طوفانی که خسارت زیادی در پی داشت و به دنبال آن وعده هایی بیشتر!

 به گزارش استناد نیوز، 12 شهریور 95 روزیست که مردم قائمشهر هرگز از یاد نخواهند برد، طوفانی بی سابقه صبح این روز از قائمشهر عبور کرد و در مسیر خود خسارات زیادی را بخصوص در روستاها و منازل روستایی به بار آورد.

سقف ها از جای کنده شدند، دیوارها فرو ریخت، برق ها اتصالی کردند و بسیاری لوازم برقی سوختند، درختان شکستند، خودرو ها آسیب دیدند و...

مردم ولایت مدار قائمشهر که معمولا از قشر ضعیف جامعه هستند از همان روز نگران گذران زمستانی بدون سقف بودند، اما وعده های مسئولین که یکی پس از دیگری به پوشش خبری گسترده در منطقه حادثه حاضر می شدند امید را در این مردم خسارت دیده زنده کرد.

 

اسماعیل نجار، رئیس مدیریت بحران کشور اعلام کرد برای واحدهای مسکونی که به‌طور کامل تخریب شدند، در شهر مبلغ 30 میلیون تومان تسهیلات و 6 میلیون تومان پول بلاعوض پرداخت می‌شود و در روستاها مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات و 5 میلیون تومان پول بلاعوض پرداخت خواهد شد.
وی همچنین وعده پرداخت 12 میلیون تسهیلات و 2 میلیون پول بلاعوض برای خانه های خسارت دیده و مبلغ 5 میلیون تومان تسهیلات برای خودروهای آسیب‌دیده در طوفان را اعلام کرد!

 

روزها می گذشت و این تنها وعده هایی بود که روز به روز از سوی مسئولان مختلف داده می شد، اما خبری از اقدامی عملی نبود! بغیر از مقداری ایرانیت بی کیفیت که به عده ای رسید سایر وعده ها تا ماه ها عملی نشدو مردم یا سقف خانه ها را با نایلون! پوشاندند یا با هزینه شخصی و غرض و بدهی خانه ها را ترمیم کردند.

 

دو ماه پس از این طوفان، فرماندار قائمشهر در جلسه ای از آغاز پرداخت تسهیلات خبر داد و رئیس بنیاد مسکن قائمشهر میزان پرداخت تسهیلات به خسارت‌دیدگان طوفان بر اساس میزان خسارت را از دو تا 10 میلیون تومان اعلام کرد!

اما همان میزان هم نه تنها در موعد مقرر پرداخت نشد بلکه در زمانی دیگر و در زمستان به عده ای محدود! تعلق گرفت و مراجعات مکرر آسیب دیدگان طوفان به بنیاد مسکن با پاسخ اعتبار نیامده و اعتبار فعلا تمام شد و... همراه بود.

 

اما بلاخره انتظار ها به پایان رسید! خبرنگار استناد نیوز با مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان قائمشهر با ازدحام جمعیت مواجه شد! جمعیتی از مردمی زجر کشیده از بلایای طبیعی که می شد خوشحالی را در نگاهشان دید! خوشحال از اینکه بلاخره بعد از گذشت هفت ماه می توانند خانه های خود را ترمیم نمایند، می توانند بخشی از بدهی خود را که بابت ترمیم سرپناهشان ایجاد شده بود بدهند.

در صف طولانی انتظار برای دریافت معرفی نامه به بانک برای پرداخت وام 10 میلیونی ایستادند... اما... اما متوجه موضوعی شدند که صدای اعتراض مردم مظلومی که در برابر همه ی بی مهری های 7 ماه گذشته دم نزده بودند در آمد! وامی که ابتدا قرار بود 30 و 20 میلیون تومان باشد و بعدها به 10 میلیون تقلیل یافت باز هم آب رفته و به 6 میلیون رسیده بود! آن هم برای خانه هایی که کارشناس بنیاد مسکن ماه ها قبل در کارشناسی خود صد در صد تخریب را تشخیص داده بود!

 

یکی از خسارت دیدگان که از ارطه آمده بود به خبرنگار ما می گفت بیش از 20 تا 30 میلیون برای ترمیم خسارات وارده از طوفان هزینه کرده است که بخش عمده آن با غرض از آشنایان انجام شد حالا این شش میلیون چه کمکی خواهد کرد.

دیگری پیرزنی از جاده نظامی بود که می گفت هنوز نتوانسته خانه اش را ترمیم کند و تنها از بخشی از خانه استفاده می کند و با این مبلغی که قراره بدهند باز هم امیدی به ترمیم سرپناه خود ندارد.

 

نکته عجیب تناقض در گفتار کارکنان با متن نامه ای بود که جهت معرفی به بانک داده می شد، درحالی که کارکنان بنیاد مسکن می گفتند این فعلا این بودجه آمده و برای اینکه به همه خسارت دیدگان مبلغی پرداخت شود مقدار کمتری پرداخت می شود و با رسیدن اعتبار مجددا پرداختی صورت می گیرد، اما در متن نامه آمده بود مبلغ پرداختی به عنوان کل وام استحقاقی جهت تعمیر است!

خسارت طوفان بنیاد مسکننکته عجیب دیگری که شاهد آن بودیم، عدم وجود دستورالعمل مناسبی برای مبلغ پرداختی ها بود، در صورتی که کارشناسی انجام شده برای دو خانه متفاوت 70 درصد تخریب تشخیص داده شده بود، برای فردی 5 میلیون وام درنظر گرفته شده بود و برای فرد دیگری 5.5 میلیون! که این موضوع هم مورد اعتراض قرار گرفت.

 در پایان از مسئولان محترم تقاضا داریم ضمن مروری برگذشته وعده هایی را که داده بودند به یاد آورند و در آستانه انتخابات در جهت رفع مشکلات مردم خسارت دیده و عمل به وعده هایشان اقدام نمایند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار