تغییرات گسترده در حاکمیت سعودی / آیا ولیعهد 31 ساله به زودی پادشاه عربستان می شود؟\
  • حکومت از پدر به پسر می رسد

تغییرات گسترده در حاکمیت سعودی / آیا ولیعهد 31 ساله به زودی پادشاه عربستان می شود؟

  • کد خبر: 212045
  • چاپ
  • انتشار: 31 خرداد 1396 - 11:39

در اقدامی بی سابقه در نظام سعودی، پادشاه عربستان در پی رای‌گیری در هیئت بیعت، ولیعهد قبلی این کشور را برکنار و پسرش را ولیعهد کرد؛ اقدامی که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش استناد نیوز، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان طی حکمی محمد بن نایف را از ولیعهدی برکنار و پسرش محمد بن سلمان را جانشین او کرد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز صبح امروز (چهارشنبه) طی حکمی سلطنتی محمد بن نایف، وزیر کشور و ولیعهد را از ولیعهدی برکنار کرد و محمد بن سلمان، پسرش و جانشین ولیعهد را به عنوان ولیعهد جدید انتخاب کرد. محمد بن نایف از پست وزیر کشوری و معاون نخست‌وزیر هم عزل شده است.

پسر پادشاه به جای بن نایف به عنوان معاون نخست‌وزیر تعیین شده است در حالی که همچنان وزیر دفاع باقی می‌ماند.

در رای گیری هیئت بیعت، محمد بن سلمان از ۳۴ رای با ۳۱ رای به پست ولیعهدی رسیده است.

محمد بن نایف به رغم کنار گذاشته شدنش با محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد در کاخ صفا در مکه بیعت کرد و برای او آرزوی موفقیت کرد.

بنا بر اعلام العربیه بیعت با محمد بن سلمان ولی عهد جدید عربستان امشب بعد از نماز «تراویح» و در «مکه مکرمه» خواهد بود.

 

براساس گزارش خبرگزاری واس عربستان، دستور پادشاه بند "ب" ماده پنج اساسنامه حکومتی این کشور را تعدیل کرده است. این اولین بار در تاریخ عربستان است که حکومت از پدر به پسر منتقل میشود، از زمان تأسیس پادشاهی آل سعود تخت و تاج از برادر به برادر منتقل میشده است.

ماده پنجم سنت سلطنتی خاندان سعودی دارای پنچ بند به این ترتیب است، الف: سیستم حکومتی در عربستان سعودی، سلطنتی است. ب: منصب پادشاهی عربستان تا پیش از فوت تمامی فرزندان پسر عبدالعزیز بن عبدالرحمان فیصل آل سعود، بنیانگذار پادشاهی سعودی از برادر بزرگتر به برادر کوچکتر به ارث می‌رسد. ج: پادشاه ولیعهد را انتخاب و طی حکمی سلطنتی می‌تواند او را برکنار کند. د: ولیعهد به وظایف ولیعهدی می‌پردازد و تنها مامور انجام وظایفی می‌شود که پادشاه تعیین می‌کند. ه: ولیعهد در صورت مرگ پادشاه تا زمان بیعت رسمی به عنوان شاه جدید، وظایف پادشاه را انجام می‌دهد.

 

عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز وزارت کشور را بعد از محمد بن نایف برعهده خواهد داشت و بندر بن فیصل بن بندر بن عبدالعزیز معاون سازمان استخبارات (اطلاعات) عربستان شده است.

در ادامه عزل و نصب‌های پادشاه احمد بن محمد السالم به عنوان معاون وزیر کشور در سطح وزیر (یعنی در سطح ممتاز) تعیین شد و دکتر ناصر الداوود از پستش برکنار و به عنوان نماینده وزارت کشور در سطح وزیر تعیین شد.

این دستور جدید پادشاه در حالی است که او اخیرا در ادامه جنگ قدرت در این کشور اختیارات محمد بن نایف را کم کرده بود. طبق دستوری که صادر شده بود، دادستان کل که از این پس به‌ طور مستقیم با پادشاه در ارتباط است، از استقلال تام برخوردار خواهد بود و هیچ‌ کس حق دخالت در کار وی را نخواهد داشت. این در حالی است که پیشتر دادستان کل با ولیعهد عربستان مستقیم در ارتباط بود و این فرمان به معنای محدود شدن اختیارات محمد بن نایف بود.

 

بر اساس گفته مجتهد فعال و افشاگر توییتری تا چند روز دیگر سلمان بن عبدالعزیز به سود پسر خود از قدرت کنار خواهد رفت و محمد بن سلمان به زودی شاه عربستان می شود.

به گفته مجتهد شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از تصمیم اخیر عربستان آگاه بوده اما کشورهای اروپایی به ویژه آلمان اطلاعی از این تغییرات نداشته و ممکن است در همین راستا واکنش نشان بدهند.

با توجه به اینکه اغلب افشاگری های مجتهد تا کنون اثبات شده بعید نیست که تا چند روز دیگر عربستان شاهد انحصار علنی قدرت در دستان محمد بن سلمان 31 ساله باشد.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار