آفت شب پره جنگل های مازندران را تهدید می کند / نیازمند اعتبار ملی برای حفظ جنگل های استان\
  • در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی مازندران

آفت شب پره جنگل های مازندران را تهدید می کند / نیازمند اعتبار ملی برای حفظ جنگل های استان

  • کد خبر: 212151
  • چاپ
  • انتشار: 10 تیر 1396 - 16:06

آفت شب پره در صورت عدم اقدامی فوری تهدیدی جدی برای 16 هزار هکتار درختان شمشاد موجود در مازندران  به شمار می رود.

به گزارش استناد نیوز، ربیع فلاح جلودار بعدازظهر شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مازندران، اظهار کرد: برای صیانت و حفظ جنگل های هیرکانی که ۵۰درصد آن در مازندران قرار دارد تاکنون هیچ اعتباری برای اجرای طرح صیانت برای جنگل های هیرکانی شمال در گرفته نشده است.

فلاح ادامه داد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی باید پیش از وقوع آفت شب پره در جنگل های شمال پیش بینی های لازم را انجام می داد و برای جلوگیری از این آفت چاره اندیشی می کرد، چراکه این آفت قابل پیشگیری بود و اکنون آن ها باید پاسخگو باشند.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه مبارزه با آفت شب پره در جنگل های شمال نیاز به اعتبار ملی دارد گفت: بایستی این اعتبار هر چه سریعتر در اختیار مازندران قرار گیرد، اما تاکنون پیگیری های استانی برای دریافت اعتبار ملی برای مبارزه با این آفت نتیجه بخش نبوده است.

 

وی در ادامه ضمن تاکید بر جایگزین شدن سوخت های مناسب(فسیلی) به جای سوخت های جنگلی اعم از چوب و ... برای جنگل نشینان ،افزود: مسئولیت مستقیم تحقق آن وزارت نفت است که اعتبار این بخش در سطح ملی حدود ۸۰۰ میلیارد ریال است که باید اعتبارات این بخش برای گازرسانی به مناطق جنگلی و جایگزین کردن سوخت فسیلی به جای چوب توسط وزارت نفت اختصاص پیدا کند.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه سازمان جنگل ها در جای خود باید در بحث حفظ و اراضی بامشارکت مردم ،فعالتر شود، گفت: مشارکت با مردم باید فعال تر باشد، اظهار کرد: برای حفظ و صیانت از جنگل ها بایستی زراعت چوب در اراضی ملی و اراضی کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران نیز در این نشست گفت: تاکنون تلاش ها برای مهار این آفت نتیجه بخش نبوده است، یکی از پیشنهاد ها سم پاشی جنگل است که می تواند برای سایر گونه های گیاهی و جانوران مضر باشد.
دلاورحیدرپور افزود :هم اکنون کارشناسان داخلی و خارجی سرگرم بررسی چگونگی نفوذ این آفت در جنگل شمشاد شمال کشور هستند.

شب پره شمشاد آفتی است که از برگ ها و پوست درخت تغذیه می کند و موجب مرگ آنها می شود و در صورتی که کنترل نشود به دلیل سرعت گسترش، این آفت تهدیدی جدی برای 16 هزار هکتار درختان شمشاد موجود در مازندران  به شمار می رود.
آفت وارداتی شب پره بر اساس آمارهای رسمی تاکنون یکهزار و 600 هکتار از جنگل های شمشاد مازندران را در غرب این خطه شمال آلوده کرد .



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار