سد گلورد نکا پس از سال ها انتظار آبگیری شد/ تامین آب شرب و کشاورزی و رونق اقتصادی شرق استان\
  • با حضور وزیر نیرو؛

سد گلورد نکا پس از سال ها انتظار آبگیری شد/ تامین آب شرب و کشاورزی و رونق اقتصادی شرق استان

  • کد خبر: 212155
  • چاپ
  • انتشار: 13 تیر 1396 - 12:49

سومین سد بزرگ استان مازندران پس از گذشت سالهای طولانی از آغاز عملیات اجرایی امروز، سه شنبه 13 تیرماه با حضور وزیر نیرو آبگیری شد.

به گزارش استناد نیوز، در ادامه سفر وزیر نیرو به استان مازندران و پس از کلنگ زنی و بهره برداری از پروژه های مهم آبرسانی در منطقه لفور و سوادکوه، آبگیری سد گلورد با حضور چیت چیان انجام شد.

با بهره برداری از این سد بزرگ که پس از 17 سال صورت می گیرد علاوه بر تامین آب آشامیدنی شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه و روستا‌های واقع در دشت، آب زراعی 25 هزار هکتار زمین در پایین دست نیز تامین می شود و 8 مگاوات برق نیز تولید خواهد شد. همچنین ایجاد فضای تفریحی و کنترل سیلاب از جمله مزایای دیگر آبگیری سد گلورد اعلام شده است.

سد گلورد به ارتفاع 100 متر در 42 کیلومتری جنوب شرق نکا قرار دارد که تا 100 میلیون متر مکعب آبگیری می‌شود و برای ساخت آن تاکنون 230 میلیارد تومان هزینه شده است.

طرح مطالعاتی این سد در سال 69 شروع شد که پس از تایید عملیات اجرایی آن در سال 79 شروع شد. سد گلورد نکا پنجمین سد با رویه بتنی در کشور و سومین سد بزرگ مازندران است که آب مورد نیاز 51 روستای منطقه با آن تامین می‌شود.

 

ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران گفت: سد گلورد از طرح‌های مهم ملی بوده که پس از چندین سال با جدیت در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفت و امروز شاهد آبگیری این سد هستیم. با آبگیری این سد علاوه بر تامین آب بخش کشاورزی آب شرب منطقه شرق استان نیز تامین می‌شود.

 

جعفر احمدی، فرماندار نکا نیز گفت: شهرستان نکا با دارا بودن نیروگاه، کارخانجات مختلف، مکان‌های دیدنی، گردشگری و بسیاری از ظرفیت‌های دیگر فرصت خوبی برای توسعه و پیشرفت دارد که نیازمند همدلی بیشتر مردم و مسئولان است.

وی بیان داشت: از دیگر فواید سد علاوه بر تامین آب شرب و کشاورزی، توسعه گردشگری، جذب سرمایه‌گذار و رونق صنعت توریسم در منطقه بوده که با آبگیری سدگلورد امیدواریم شاهد توسعه در تمام زمینه‌ها در منطقه به ویژه شهرصنعتی استان و کشور یعنی نکا باشیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار