بی توجهی مسئولان خشک شدن ۲۰ درصدی تالاب میانکاله را رقم زد\

بی توجهی مسئولان خشک شدن ۲۰ درصدی تالاب میانکاله را رقم زد

  • کد خبر: 212231
  • چاپ
  • انتشار: 13 بهمن 1396 - 19:49
استناد:عضو مجمع نمایندگان استان مازندران معتقد است که بی توجهی مسئولان، عدم لایروبی و کاهش نزولات جوی خشک شدن ۲۰ درصدی تالاب میانکاله را رقم زده است.

ولی الله نانواکناری در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به اظهارات مدیر کل محیط زیست استان مازندران مبنی بر خشک شدن ۲۰ درصدی تالاب میانکاله گفت:علت خشک شدن بی‌توجهی مسئولان نسبت به تالاب است، یعنی اگر مسئولان پیگیری می‌کردند و در بخش‌های که به لایبروبی احتیاج داشت این اقدام را انجام می‌دادند و در زمانی که  موج ها دهانه تالاب را می بست این دهانه را باز می‌کردند می‌توانستند از خشک شدن تالاب جلوگیری کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران، افزود:در مسیر آبرفت هایی که وجود داشت گل و لال هایی به داخل میانکاله می‌آمد که باید لایروبی می‌شد تا گل و لای از مسیر میانکاله جمع‌آوری شود، البته کاهش نزولات جوی و افزایش تبخیر آب از جمله موارد دیگری بوده که در خشک شدن میانکاله موثر بوده است.

انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در دستور کار محیط زیست نیست

وی زیر کشت بردن زمین ها در مسیر ریزش بالادست به دریا را نیز عاملی دیگر برای خشک شدن تالاب میانکاله عنوان کرد و ادامه داد: کاهش حجم جنگل ها، منقرض شدن آبزیان دریا و برخی گونه های نباتی و درختی در جنگل های مازندران و داخل دریا ناشی از بی توجهی مسئولان به این موضوع است، یعنی باید کار پژوهشی و تحقیقاتی روی این موضوعات انجام شود تا علت ها پیدا شود و راهکارها موثر برای این رفع مشکلات اتخاذ شود.

نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در دستور کار محیط زیست نیست، یادآور شد: اصلا مشخص نیست که متولی این امر کیست و شفاف نیست که وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کدام یک باید این موضوع در دستور کار قرار دهند، البته به اعتقاد بنده همه در این زمینه مسئول هستند اما یک نفر باید پاسخگوی مستقیم باشد.

 اگر آببندان ها لایروبی می‌شد به اندازه دو سد البرز و شهید رجایی مازندران می توانستیم آب ذخیره کنیم

وی با اشاره به اینکه بحث انتقال آب دریای خزر به سمنان یکی از موضوعاتی بوده که موجب نگرانی مردم شمال کشور شده است، افزود: در واقع با این رویداد باید منتظر بود که اتفاقی که در دریاچه ارومیه رخ داد در دریای خزر اتفاق بیفتد، البته اگر مسئولان امر کار پژوهشی انجام دهند و علت ها را پیدا کنند، اکنون ضرر خیلی کمتر است، تا آن زمان که حادثه ای همانند دریاچه ارومیه رخ دهد و به دنبال علت ها بگردند و راهکارها را پیدا کنند.

پیشنهاد حذف تبصره انتقال آب دریای خزر به سمنان در بودجه 97

نانواکناری با بیان اینکه چاره کار همان راهکارهایی است که اجداد ما دنبال کرده اند، ادامه داد: اگر در زمستان آببندان ها لایروبی می‌شد به اندازه دو سد البرز و شهید رجایی مازندران می توانستیم در آب بندان ها آب ذخیره کنیم و با این اقدام  آب های زیرزمینی و آب های کشاورزی تامین می شد.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران، با بیان اینکه مجمع متبوعش موضوع انتقال آب به دریا دریای خزر به سمنان را در برنامه ششم توسعه لغو کرده است، تصریح کرد:در  بودجه سال ۹۷ پیشنهاد حذف این اقدام مطرح شده تا اتفاقی که برای دریاچه ارومیه رخ داد بار دیگر برای دریای خزر تکرار نشود



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار