خط ریلی آستارا ـ آستارا از پروژه‌های استراتژیک در مسیر کریدور شمال به جنوب است\

خط ریلی آستارا ـ آستارا از پروژه‌های استراتژیک در مسیر کریدور شمال به جنوب است

  • کد خبر: 212245
  • چاپ
  • انتشار: 15 بهمن 1396 - 07:19

استناد؛مدیرکل دفتر امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن بیان داشت:خط ریلی آستارا ـ آستارا از پروژه‌های استراتژیک در مسیر کریدور شمال به جنوب است.

عباس نظری  در جریان نشست مشترک بین مسئولان راه‌آهن و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در هتل اسپیناس این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: راه‌آهن ایران با راه‌آهن و کشور جمهوری آذربایجان تعاملات بسیار خوبی دارد.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر پروژه‌های استراتژیک خوبی بین راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان تعریف شده است گفت: راه‌آهن بین‌المللی آستارا ـ آستارا یکی از این پروژه‌های استراتژیک در مسیر کریدور شمال به جنوب است.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه اکنون خط ریلی آستارا ـ آستارا آماده پذیرش قطارهای باری جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران است بیان کرد: زمان بهره‌برداری از راه‌آهن بین‌المللی آستارا ـ آستارا فروردین ماه سال جاری با حضور روسای‌جمهور ایران و جمهوری آذربایجان پیش‌بینی شده است.

وی کریدور جنوب به غرب و اتصال دریای سیاه به خلیج فارس را از دیگر پروژه‌های بسیار بزرگ دانست و افزود: در قالب کریدور جنوب به غرب بارهای کشورهای اروپایی از مسیر لهستان، اوکراین، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران به خلیج فارس و کشور هندوستان منتقل می‌شود.

نظری با بیان اینکه تمام مذاکرات فنی اتصال دریای سیاه به خلیج‌فارس بین ایران و جمهوری آذربایجان و کشورهای قرارگرفته در کریدور جنوب به غرب انجام شده است گفت: عملیات اجرایی اتصال دریای سیاه به خلیج‌فارس پس از اتمام راه‌آهن بین‌المللی آستارا ـ آستارا آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای آغاز عملیات بهره‌برداری از قطارهای مسافری، مذاکرات دوجانبه و سه‌جانبه بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه انجام شده است افزود: علمیاتی شدن این پروژه، مستلزم انجام شدن بحث‌های فنی و دقیق تجاری است.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: مسیر قطارهای مسافری را از ترمینال شهرستان آستارا تا مسکو و مسیر قطارهای باری را از مسکو تا خلیج‌فارس و از خلیج‌فارس به هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده این مسیر ظرفیت جابه‌جایی حداقل 2 میلیون تن بار ترانزیتی در سال دارد.  

وی راه‌آهن بین‌المللی آستارا ـ آستارا را یکی از پروژه‌های بسیار قدیمی دانست و افزود: سیاست‌مدران و اقتصاددانان کشورهای روسیه و کشورهای شمال و جنوب همیشه در طول تاریخ به کریدور شمال به جنوب نظر جدی داشته‌اند اما اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته بود.

نظری با بیان اینکه پس از نتیجه‌بخش بودن برجام کشورهای اروپایی رغبت پیدا کردند تا بارهای خود را از کریدور شمال ـ جنوب جابه‌جا کنند، اظهار کرد: دولت‌مردان جمهوری آذربایجان نیز در نتیجه‌بخش بودن این پروژه، تلاش‌ها و همکاری‌های زیادی کردند.  

وی میزان سرمایه‌گذاری راه‌آهن جمهوری آذربایجان در ترمینال آستارای جمهوری اسلامی ایران حدود 60 میلیون دلار و میزان سرمایه‌گذاری در خط‌ریلی آستارا ـ رشت را حدود 500 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: کارهای نهایی این مقدار سرمایه‌گذاری در خط‌ریلی آستارا ـ رشت در قالب فاینانس در حال انجام است.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن خط ریلی آستارا ـ رشت را برای راه‌آهن جمهوری آذربایجان بسیار مهم دانست و افزود: در این محور حدود یک‌هزار و 800 کیلومتر بار در مسیر جمهوری اسلامی ایران تردد می‌کند به همین دلیل راه‌آهن جمهوری آذربایجان نسبت به چین و دیگر کشورها رغبت زیادی جهت سرمایه‌گذاری در این محور داشت.  

وی با بیان اینکه یک قطار باری حاوی تخته ام.دی.اف از سن‌پطرزبورگ روسیه حرکت کرده و اکنون در باکو است و در آینده وارد خاک ایران می‌شود، گفت: این قطار باری آزمایشی بوده و هدف از ورود آن به خط ریلی آستارا ـ آستارا، بررسی نکات فنی و ایمنی است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار