مردم در حفظ گونه‌های بیابانی به ویژه درخت تاغ مشارکت کنند\

مردم در حفظ گونه‌های بیابانی به ویژه درخت تاغ مشارکت کنند

  • کد خبر: 212273
  • چاپ
  • انتشار: 19 بهمن 1396 - 07:52

استناد؛رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت:مردم در حفظ گونه‌های بیابانی به ویژه درخت تاغ مشارکت کنند.

سیدحسن میرعماد در حاشیه سفر استاندار مازندران به مناطق چهاردانگه و روستای برد درباره وضعیت تولید و تکثیر درخت تاغ و قاچاق این محصول در مازندران، اظهار کرد: استان سمنان حدود 100 هزار هکتار جنگل تاغ دارد، در چند سال اخیر شاهد فعالیت برخی سودجوها نسبت به برداشت این درخت برای مصرف ذغال هستیم.

وی تصریح کرد: افراد اقدام کننده در این زمینه تنها به فکر منافع مادی خودشان هستند و ابایی از دست درازی به منافع ملی کشور ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اقدامات بسیاری خوبی در حفاظت از این درخت داشته است و در کمیسیون‌های مختلف قاچاق کالا هماهنگی‌های مناسبی با تعزیرات حکومتی انجام شده و با فروشگاه‌ها و عرضه‌کننده‌گان ذغال تاغ برخورد می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: برای حفاظت از درختان تاغ باید اقدامات ملی در سطح کشور انجام شده، فروش این ذغال در هر واحد صنفی جرم تلقی و برخورد مناسب با افراد خاطی انجام شود.

میرعماد با اعلام اینکه فعالیت گشت‌های شبانه‌روزی در همین ارتباط در اداره‌کل منابع طبیعی سمنان تا حدود زیادی قاچاق این چوب را کم کرد، افزود: قاچاق چوب تاغ همچنان وجود دارد و باید به صورت ملی نسبت به حل این معضل اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم در همین ارتباط همکاری مناسبی باید داشته باشند و همکاران منابع طبیعی را در جریان برداشت‌های غیرمجاز قرار دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره خاصیت درخت تاغ، بیان کرد: این درخت در نقاط کم باران و کم آب کویر رشد کرده و در بسیاری از مناطق ریشه این درخت تا صد متری برای جذب رطوبت حرکت می‌کند به همین دلیل در کویر مقام است.

این مسؤول با اعلام اینکه این درخت از حرکت شن‌های روان و ریزگردها جلوگیری می‌کند، افزود:  مهمترین خاصیت این درخت جلوگیری از حرکت شن‌های روان در سطح کویر است.

میرعماد خواستار مشارکت مردم در حفظ گونه‌های بیابانی به ویژه درخت تاغ شد و گفت: حفاظت یکی از مسائل بسیار مهم است که انتظار حمایتی از مردم در این ارتباط داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای توسعه کاشت این درخت دارد، گفت: در سطح کلان وزارت خانه برنامه‌های مناسبی دارد ولی مسؤولیت کاشت، حفظ و نگهداری این درخت برعهده همکاران ما در منابع طبیعی استان سمنان است.

در حال حاضر ذغال تاغ در سطح برخی از واحدهای صنفی در مازندران به فروش می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران هم ممنوعیت فروش ذغال تاغ در مازندران را رسانه‌ای کرد و به همکاران خود اعلام که با عرضه‌کنندگان این ذغال برخورد قانونی مناسب انجام شود.

 ذغال تاغ  موجود در استان مازندران از استان‌های خراسان شمالی و استان سمنان به صورت قاچاق وارد می‌شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار