رونق دلالی در نبود فعالیت هدفمند شرکت های تعاونی روستایی\

رونق دلالی در نبود فعالیت هدفمند شرکت های تعاونی روستایی

  • کد خبر: 212343
  • چاپ
  • انتشار: 06 اسفند 1396 - 09:28

استنادنیوز؛ مدیر شرکت تعاونی روستایی شهرستان آمل هم با بیان اینکه بهره برداران بخش کشاورزی علاقه ای به عضویت در شرکت تعاونی روستایی ندارند ، گفت : این درحالی است که فروشگاه و انبار های فنی مناسبی برای عرضه محصولات کشاورزی در اختیار این شرکت هاست.


حمید بابایی با اظهار این که واسطه ها در خلاء فعالیت شرکت های تعاونی روستایی و اتحادیه ها بیشترین سود را می برند ، افزود : به دلیل مشارکت ضعیف بهره برداران ، نقدینگی شرکت های تعاونی بسیار کم است ، در حالی که اگر اندوخته های اندک کشاورزان وارد صندوق شرکت های تعاونی و اتحادیه ها شود ،مشکل کمبود نقدینگی بدون حمایت های دولت حل و فصل می شود.
وی گفت : دولت هر ساله برای تنظیم بازار هزینه سنگینی را در امر خرید تضمینی انواع محصولات کشاورزی متقبل می شود که اگر این شرکت ها و اتحادیه های روستایی به درستی فعالیت کنند ، نه تنها دولت برای تنظیم بازار در قالب خرید تضمینی ورود پیدا نمی کند، بلکه به دلیل اینکه زنجیره تولید و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در اختیار شرکت های تعاونی روستایی قرار می گیرد، قیمت ها متعادل و محصولات با قیمت عادلانه به دست مصرف کننده نهایی می رسد.
بابایی گفت : به طور یقین انواع نهاده های کشاورزی یارانه دار نظیر کود ، سموم کشاورزی ، ماشین آلات و همچنین تسهیلات یارانه دار دولتی به شرکت های تعاونی های روستایی اختصاص می یابد.
وی افزود : در شرائط فعلی شبکه های تعاونی روستایی نیاز به بازنگری دارند و این شبکه ها امروز فقط باری بر دوش دولت هستند.
** دردل های مرجع اصلی کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز از چسبندگی اتحادیه ها و شرکت های تعاونی روستایی به حمایت های دولتی انتقاد کرد و یکی از دلایل بی تحرکی آنها را در تشکیل زنجیره عرضه محصولات کشاورزی استان وابستگی به حمایت های دولتی دانست .
دلاور حیدر پور گفت : ظرفیت بالایی در شرکت های تعاونی وجود دارد که می توانند قبل از تولید با تامین نهاده های کشاورزی و بعد از تولید در توزیع و بازاریابی برای محصولات کشاورزی به تولید کنندگان و مصرف کنندگان خدمات ارائه کنند.
وی افزود : در حال حاضر نه تنها به طور کامل از این ظرفیت استفاده نمی شود ، بلکه حتی وظایف اساسنامه ای آنها هم دیده نمی شود ، در حالی که اگر به درستی فعالیت های اقتصادی را انجام بدهند ،بانک ها به دنبال شرکت های تعاونی و اتحادیه های کشاورزی می آیند.
حیدرپور بزرگ ترین مشکل بخش کشاورزی مازندران را نبود بازار عنوان کرد و گفت : این در حالی است که از ظرفیت 6 هزار فروشگاه تعاونی روستایی کشور استفاده نمی شود.
وی افزود : فقط در استان مازندران 13 اتحادیه استانی و 182 شرکت تعاونی روستایی وجود دارد که ظرفیت عظیمی برای عرضه محصولات کشاورزی محسوب می شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که مشکل بازار بخش کشاورزی توسط شبکه های تعاون روستایی قابل حل است ، گفت : دلالان محصولات کشاورزی مازندران با کمترین قیمت خریداری کرده و با قیمت بالا به مصرف کننده می فروشند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار