وام هایی که جنبه معکوس دارد تا سرسام آور/دریافت وام‌های عجیب توسط مدیران ارشد یک بانک\

وام هایی که جنبه معکوس دارد تا سرسام آور/دریافت وام‌های عجیب توسط مدیران ارشد یک بانک

  • کد خبر: 212361
  • چاپ
  • انتشار: 08 اسفند 1396 - 10:53

استنادنیوز؛ تفاوت اعطای وام و تسهیلات خرد به مردم با وام‌های میلیاردی که در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرید یکی از موضوعاتی است که همواره مد نظر رسانه‌ها و افکار عمومی بوده و همین موضوع باعث شده تا نحوه رفتار بانک های خصوصی و دولتی در این بخش، مورد توجه اهالی رسانه قرار بگیرد.

بررسی جدیدترین صورت های مالی یکی از بانک های خصوصی کشورمان که از لحاظ قدمت، یکی از باسابقه ترین بانک های خصوصی ایران محسوب می شود، حاوی نکاتی درباره همین موضوع پرداخت وام است که این بار در خصوص برخی اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد "بانک سامان" رخ داده است؛ وام هایی که بیشتر جنبه معکوس دارد تا سرسام آور.

اگرچه این بانک خصوصی، علاوه بر آنکه اجازه چنین کاری را دارد (با رعایت ماده ۱۲۹ قانون تجارت)، حساسیت ها و انتقادهای مربوط به بانک های دولتی را نیز به دوش نمی کشد، اما از جهت میزان وام های پرداختی به مدیران ارشد خود، می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

در حقیقت این نکته در بررسی ها قابل تامل بود که مدیران برجسته این بانک یا افراد منسوب به آنها، وام های عجیبی دریافت کرده اند که رقم آن برای افراد کم درآمد جامعه نیز رقمی محسوب نمی شود و با توجه به دقت بازرس قانونی این بانک، به نظر نمی رسد که رقم مذکور اشتباه تایپی باشد.

بانک سامان از شهریورماه سال 1378، به‌عنوان نخستین موسسه مالی و اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی با سرمایه اولیه 11 میلیارد ریال و با نام «سامان اقتصاد» فعالیت خود را آغاز کرد و کمتراز سه سال بعد، در شهریورماه سال 1381، توانست مجوز لازم برای انجام و ارائه خدمات بانکی را از بانک مرکزی دریافت کرده و به‌عنوان یک بانک خصوصی، دوره جدیدی از حیات خود را تجربه کند.

 

طبق این بررسی ها، احمد مجتهد نایب رییس فعلی هیئت مدیره بانک سامان، اقدام به دریافت وام 3 میلیون ریالی از نوع جعاله با بازپرداخت 120 ماهه کرده که سود آن نیز 7.5 درصد محاسبه شده است. از سوی دیگر، رضا آقابایی قائم مقام سابق مدیرعامل بانک نیز اقدام به دریافت 7 نوع وام کمتر از 1 میلیون تومان کرده که همه آنها از نوع جعاله بوده با در نظر گرفتن اقساطی بین 40 تا 120 ماه و سود عمدتا 7.5 درصد، این تسهیلات رادر سالهای مختلف دهه 90 دریافت کرده است.


 

دریافت وام‌های عجیب مدیران ارشد

علیرضا معرفت قائم مقام فعلی مدیرعامل بانک سامان دیگر فردی است که این وام های عجیب را دریافت کرده که بر اساس گزارش حسابرس قانونی بانک سامان، 2 وام زیر 1 میلیون تومان از نوع جعاله دریافت کرده که مدت زمان بازپرداخت آن 7 و 12 ساله است و سود آن نیز 7.5 درصد تصویب شده است. فرشته ضرابیه مدیر سرمایه انسانی بانک نیز دیگر مسئول این بانک و مشمول این وام هاست که 3 وام زیر 1 میلیون تومان با بازپرداخت 120 ماهه دریافت کرده است.

منبع: صبحانه آنلاین



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار