تهران - پاریس؛ فرصتی برای تحکیم مناسبات\

تهران - پاریس؛ فرصتی برای تحکیم مناسبات

  • کد خبر: 212387
  • چاپ
  • انتشار: 15 اسفند 1396 - 08:15

استنادنیوز؛ وزیر امور خارجه فرانسه در حالی  به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد که تهران و پاریس با وجود همکاری های چشمگیر در فضای پسابرجام، در برخی مسائل با یکدیگر اختلاف نظر دارند و انتظار می رود در این فرصت از اختلاف ها کاسته شوند.

سرانجام پس از بارها تغییر زمان سفر «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، این سفر بامداد امروز انجام گرفت و اینک کشور ما میزبان این مقام فرانسوی است. در روزهای آغاز سال جدید میلادی (ششم ژانویه/ شانزدهم دی ماه) آخرین باری بود که خبر سفر او به ایران انتشار یافت اما زمان انجام آن تغییر کرد.
این نخستین سفر لودریان به تهران در سمت وزیر امور خارجه فرانسه به شمار می رود که پس از بسترسازی لازم انجام گرفته است. ضمن اینکه سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران می تواند زمینه را برای حضوریابی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور در ایران فراهم کند.
روابط تهران و پاریس پس از توافق هسته ای بهبود قابل ملاحظه ای یافت و از این رو شاهد رفت وآمدهای بالایی در سطوح مختلف بوده ایم. نیمه نخست تیرماه سال جاری «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار با همتای فرانسوی خود و همچنین گفت وگو با مقامات بلندپایه این کشور از جمله رئیس جمهوری فرانسه و «ژرژ لارشه» رییس مجلس سنای این کشور راهی پاریس شد؛ دیدارهایی که طی آن درباره مسایل مهمی همچون ضرورت پایداری و استمرار روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر شد.
از مواضع دولتمردان فرانسوی در ماه های اخیر و سخنان آنان پیش از سفر لودریان به ایران، اهداف این سفر مشخص است. از نگاه ناظران سه موضوع برجام، مسائل منطقه ای و موشکی ایران در گفت وگوی وزیر خارجه فرانسه با مقامات جمهوری اسلامی برجسته خواهد بود در حالی که مواضع تهران در خصوص موارد نامبرده کاملا آشکار است.

** فرصت کاستن از اختلافات و تحکیم مناسبات
تهران و پاریس در پسابرجام بزرگترین و پرسودترین توافقات را در زمینه های مختلف از امضا گذرانده اند و بی تردید افزایش دیدارها در تسریع اجرای برنامه های مشترک دوجانبه موثر است. قرارداد هایی با شرکت های پژو سیتروئن، ایرباس و توتال تنها چند مورد از مهمترین توافقاتی بود که میان دو کشور به امضا رسید.
در ماه های گذشته پاریس در برخی زمینه ها به سیاست های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده نزدیک شده که در این باره شواهد گوناگونی موجود است. به عنوان نمونه حمایت نماینده فرانسه در شورای امنیت از قطعنامه بریتانیا علیه یمن که در آن ایران نیز مقصر شناخته می شد؛ قطعنامه ای که از سوی روسیه وتو شد.
در آستانه سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، امانوئل مکرون نیز در گفت وگوی تلفنی با حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، درخواست هایی را در ارتباط با مسائل سوریه و منطقه غوطه شرقی مطرح کرد. سخنانی که نشان می داد نگاه این کشور به منطقه غرب آسیا با نگاه جمهوری اسلامی که از نزدیک مشکلات منطقه را لمس کرده، تفاوت آشکاری دارد.
در جریان این سفر لودریان با مقامات عالی رتبه ایران از قبیل رئیس جمهوری دیدار و گفت وگو خواهد کرد. دیدار وزیر امور خارجه فرانسه در بدو ورود به ایران با با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی قابل توجه بود.
اهمیت توان دفاعی ایران بر کسی پوشیده نیست و توجه ویژه به همین موضوع باعث شد تا مذاکره کنندگان در جریان گفت وگوهای هسته ای، تکلیف مسائل هسته ای را از دیگر موضوعاتی همچون فعالیت های موشکی و تسلیحاتی جدا کنند.
حال فرانسه و برخی بازیگران غربی ایران را به نقض قطعنامه 2231 متهم می کنند؛ قطعنامه ای که در آن آمده ایران در پی ساخت و کاربرد موشک های بالستیک که از قابلیت حمل کلاهک های هسته ای برخوردار باشد، اجتناب کند.
این در حالی است که موشک های آزمایش شده جمهوری اسلامی ایران جنبه تدافعی داشته و اینکه مهمتر بارها اعلام شده برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است. تقویت بنیه دفاعی و امنیتی کشور در منطقه پرآشوب خاورمیانه که همه کشورها به دنبال مجهز کردن خود به جدیدترین جنگ افزارها هستند، اجتناب ناپذیرا ست .
انتظار می رود کشوری مانند فرانسه که از مزیت های برجام در همکاری با ایران بیشترین سود را نصیب خود کرده و آینده مناسبات را با تهران روشن می بیند در دام فریبکاری کاخ سفید در پیوند زدن برجام با فعالیت های دفاعی ایران گرفتار نیاید؛ ترامپی که نتوانست از این توافق تاریخی کوچکترین بهره ای را نصیب ایالات متحده کند



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار