خرید آب آشامیدنی از کشورهای خارجی صحت ندارد/آب ورودی سدها 38 درصد کاهش داشت\

خرید آب آشامیدنی از کشورهای خارجی صحت ندارد/آب ورودی سدها 38 درصد کاهش داشت

  • کد خبر: 212467
  • چاپ
  • انتشار: 19 فروردين 1397 - 12:09

استنادنیوز؛حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه طبق گفته وزیر نیرو آب ورودی سدها 38 درصد کاهش داشته است و  خرید آب آشامیدنی از کشورهای خارجی نیز صحت ندارد، اظهار کرد: در سد اکباتان 46 درصد کاهش ورودی داشته‌ایم.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی با وزیر نیرو و معاونانش روز یکشنبه 19 فروردین در محل کمیسیون تلفیق تشکیل شد، افزود: در این جلسه نمایندگان سوال‌هایی مبنی بر بحران آب و مدیریت آن توسط وزارت نیرو مطرح کردند.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی آب در کشور گفت: از آن جا که برای رویارویی با این بحران باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد عنوان شد برنامه وزارت نیرو چیست و اقدامات و برنامه‌های این حیطه چیست؟

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار کرد: نمایندگان توصیه کردند که بازار آب باید در کشور تعریف شود و در این خصوص مجلس آمادگی همکاری‌های لازم را دارد.

وی با بیان اینکه در موضوع آب باید از صندوق توسعه ملی کمک گرفت، افزود: عنوان شد موضوع نفوذ و ارائه گزارش‌های نادرست در موضوع آب و محیط زیست را جدی بگیرید.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه اردکانیان و معاونانش در ادامه جلسه عنوان کردند که مساله آب از عمده مسائل کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: اینکه باید فرهنگسازی کنیم و باید هرکس خود را مسوول بداند، از دیگر موضوعات مطروحه از سوی وزیر نیرو بود.

وی با اشاره به اینکه وزیر نیرو عنوان کرد جامعه ما جامعه بدمصرف است و اینکه باید برنامه‌ها و اهداف مشترک را تعریف کنیم، گفت: او عنوان کرد بحث مقابله با خشکسالی را کنار گذاشته‌ایم؛ چون خشکسالی بحران موقت است، اما ما با پدیده‌ای مستمر و دائمی مواجه هستیم، بررسی وضعیت 50 سال گذشته نشان می‌دهد که در هر 10 سال 0/4 درجه سانتیگراد هوا گرم شده است و هرساله یک میلیمتر کاهش بارش داشته‌ایم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین وزیر نیرو تاکید کرد؛ شرایط بارش در حال حاضر از 270 میلیمتر به 230 میلیمتر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه وزیر نیرو عنوان کرد که در 70 سال اخیر وضعیت امسال را نداشتیم، از مجلس  شورای اسلامی درخواست کمک کرد و افزود: معاونین وزیر نیرو نیز بر بحران آب تاکید کردند و گفتند؛ استان‌های سیستان و بلوچستان 75؛ اصفهان 71 و هرمزگان 49 درصد کاهش بارش داشته‌اند.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه طبق گفته وزیر نیرو آب ورودی سدها 38 درصد کاهش داشته است و  خرید آب آشامیدنی از کشورهای خارجی نیز صحت ندارد، اظهار کرد: در سد اکباتان 46 درصد کاهش ورودی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه تاکید بر تنش شهرها در بحران آب محور دیگر مباحث این جلسه بود که گفته شد، گفت: در سال 96 حدود 290 شهر برای آب دارای تنش بودند که امسال افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه معاونین وزیر نیرو به اعتبارات پیش بینی شده در لایحه بودجه 97 نیز اشاره کردند و گفتند؛ در مجلس 370 میلیارد تومان به بخش آب و فاضلاب اضافه شده است، در مورد آب روستایی مساعدت خوبی شده است، حدود 700 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی اضافه شده است.

وی افزود: در خصوص برق نیز موارد ذیل در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت؛ سالانه پنج درصد رشد مصرف داریم؛ برای تابستان آینده 5 هزار مگاوات کمبود داریم که برنامه‌ریزی برای جبران به شیوه‌های مختلف صورت گرفته است؛ واردات برق از کشورهای همسایه را افزایش داده‌ایم؛ افزایش امسال حدود 500 مگاوات است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار