بارندگی در خراسان جنوبی 45 درصد کاهش داشت/کم آبی معضل جدی مردم\

بارندگی در خراسان جنوبی 45 درصد کاهش داشت/کم آبی معضل جدی مردم

  • کد خبر: 212530
  • چاپ
  • انتشار: 04 ارديبهشت 1397 - 07:47

استنادنیوز؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی  بیان داشت:بارندگی در خراسان جنوبی نسبت به میانگین بلندمدت 45 درصد کاهش داشته و تاکنون به حد نرمال نرسیده است.

حسین امامی گفت:میزان بارندگی ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان 55.2 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش داشته است.
'سال آبی از ابتدای مهر هر سال آغاز می شود و تا 31 شهریور ماه سال بعد ادامه می یابد.'
حسین امامی افزود: بیش از 2 میلیون و 200 هزار متر مکعب آب در پی بارندگی های 48 ساعت گذشته وارد چهار سد رزه، نهرین، کریت و پارسا در این استان شد.
وی بیان کرد: بارندگی در خراسان جنوبی نسبت به میانگین بلندمدت 45 درصد کاهش داشته و تاکنون به حد نرمال نرسیده است.

علیرضا نصرآبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این روان آب ها به دلیل نبود شرایط جذب و جمع آوری از حوزه کویر مرکزی و لوت یا از نقاط مرزی استان خراسان جنوبی خارج می شود.
وی با بیان اینکه هدررفت و خروج آب به سوی کویر و مرزها از دغدغه های اساسی اداره کل منابع طبیعی است اظهار کرد: با توجه به استمرار خشکسالی و بروز شرایط بحرانی تلاش ما این است که با اجرای طرح های آبخیزداری نهایت استفاده را از روان آب ها در استان داشته باشیم.
وی وسعت حوزه های آبخیز خراسان جنوبی را هفت میلیون و 500 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: تاکنون طرح های آبخیزداری در یک میلیون و 300 هزار هکتار از این وسعت انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون در استان بیش از 500 بند خاکی و یکهزار و 200 بند گابیونی و سنگ ملاتی برای جمع آوری روان آب ها احداث شده است.
وی با بیان اینکه با اقدامات آبخیزداری انجام شده، سالانه به صورت میانگین هشت تا 44 میلیون مترمکعب روان آب در استان جمع آوری می شود افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا اواخر فروردین ماه، 16 میلیون مترمکعب روان آب در سازه های آبخیزداری استان جمع آوری شده است.
نصرآبادی از اجرای 12 پروژه آبخیزداری با همکاری آستان قدس رضوی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران در استان خبر داد و گفت: از این تعداد، عملیات پنج پروژه بند خاکی و سنگی ملاتی در بخش درح سربیشه به اتمام رسیده است.
وی اظهار کرد: همچنین با همکاری جامعه نیکوکاری ابرار چند طرح آبخیزداری در شهرستان قاینات در حال اجراست.
وی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی در استان استفاده بهینه از منابع آب و نزولات آسمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و سیل یکی از بلایای طبیعی است که می توان از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد.
نصرآبادی، کاهش و پیشگیری از خسارت های سیل و خشکسالی، افزایش آبدهی چشمه ها، قنوات و چاه ها، جلوگیری از فرسایش خاک حاصلخیز کشاورزی و بهبود و تثبیت اشتغال روستائیان را از مهمترین فواید اجرای طرح های آبخیزداری عنوان کرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار