احزاب ما فصلی هستند/احزابی که با قانون جدید خود را تطبیق ندهند منحل می شوند\

احزاب ما فصلی هستند/احزابی که با قانون جدید خود را تطبیق ندهند منحل می شوند

  • کد خبر: 212581
  • چاپ
  • انتشار: 17 ارديبهشت 1397 - 12:11

استنادنیوز؛ دبیر کمیسیون ماده 10 قانون احزاب با تأکید بر اینکه احزابی که تا مهلت قانونی خود را با قانون جدید تطبیق ندهند در فاز لغو پروانه و انحلال می‌افتند، تصریح کرد: آرزومندیم هیچ حزبی لغو پروانه نشود.

بهرام سرمست دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور  در نشست خبری همایش علمی ‌"تحزب و توسعه" که با حضور اصحاب رسانه در ساختمان شهید رجایی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: رویکرد این همایش، علمی است و نگاه ما به تحزب تخصصی و حرفه‌ای است.

سرمست با بیان اینکه این همایش ملی و یک‌روزه خواهد بود، بیان داشت: این همایش از ساعت روز پنجشنبه 20 اردیبهشت‌ماه از ساعت 9:30 با سخنرانی جبارزاده معاون سیاسی وزارت کشور شروع خواهد شد و اختتامیه آن نیز عصر همان روز با سخنرانی رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس فراخوانی که به خبرگان عرصه تحزب و فعالین سیاسی صاحب‌نظر سفارش مقالات صورت گرفت؛ فراخوان عمومی نداشتیم و بنا است در این همایش از نقطه نظرات خبرگان صاحب‌نظر بهره می‌بریم.

سرمست با اشاره به ابعاد این همایش علمی اظهار گفت: آسیب‌شناسی از فعالیت احزاب و اصل تحزب، کارکرد و نقش احزاب در نظام سیاسی، نقش احزاب در توسعه با نگاه همه‌جانبه به مفهوم توسعه و پرداختن به چگونگی تعامل دولت و نهادهای مدنی از ابعاد این همایش است.

دبیر کمیسیون ماده 10 قانون احزاب ضمن اشاره به اینکه مشورت‌هایی با خانه احزاب و جلسات مشترکی با انجمن علوم سیاسی ایران داشتیم، خاطرنشان کرد: ابعاد همایش موردبررسی قرارگرفته و از مشارکت خانه احزاب و انجمن علوم سیاسی ایران هم بهره خواهیم گرفت.

سرمست با تأکید بر اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آموزش احزاب مسئولیت‌هایی داریم که آن‌ها را دنبال می‌کنیم، گفت: ارتقای گفتمان تحزب، آسیب‌شناسی تحزب، احصا و شناسایی مؤلفه‌های مؤثر در کارآمدی نظام حزبی و نگاهی به تجربیات کشورها در مورد تحزب در حوزه‌های عملی و نظری از اهداف این همایش خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در حوزه سیاسی وزارت کشور انجام‌شده، تصریح کرد: احیای خانه احزاب ایران به‌عنوان نهاد صنفی پشتیبان کننده احزاب، پیگیری تخصیص یارانه به احزاب، اجرای قانون جدید احزاب که توسط کمیسیون ماده 10 احزاب به عملکرد احزاب نظارت می‌شود ازجمله این فعالیت‌ها هستند.

سرمست بابیان اینکه تعداد قابل‌توجهی از احزاب نتوانسته‌اند خود را با قانون حدید تطبیق دهند، گفت: این نشان‌دهنده نیاز جدی برای آسیب شنایی احزاب است.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با اشاره عملکرد این کمیسیون در دولت فعلی اظهار داشت: هر درخواستی که از طرف احزاب صورت می‌گیرد با تسهیل فرآیندها آن را در دستور کار قرار می‌دهیم و یک رویکرد اعتدالی در این کمیسیون حاکم است.

وی ادامه داد: تاکنون 37 مورد موافقت با تقاضای تأسیس و 26 مورد موافقت با صدور پروانه احزاب داشته‌ایم که تمام گرایش‌های سیاسی را شامل می‌شود.

سرمست ضمن بیان اینکه 340 مورد دفاتر فرعی احزاب در شهرستان‌ها تاکنون تأسیس‌شده‌اند، خاطرنشان کرد: بعد از اعتراضات دی‌ماه سال گذشته نشست‌های مشترکی با دبیران کل خانه احزاب داشتیم که منجر به پیشنهاد گفت‌وگوی سیاسی شد و در قالب منشور گفت‌وگوی سیاسی به استان‌ها ابلاغ شد و استانداران ملزم به ارائه گزارش سه‌ماهه در این مورد شدند.

وی تأکید کرد: یکی از اهداف همایش علمی "توسعه و تحزب" اجرای همین منشور گفت‌وگوی سیاسی است.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب بابیان اینکه موانع جدی بر سر فعالیت حزبی داریم، گفت: بخشی از این موارد به موانع تاریخی و بخشی به موانع حقوقی بر می‌گردد و نیازمند اصلاح قوانین برای اجرای استاندارد فعالیت حزبی هستیم.

وی ضمن تأکید بر اینکه اغلب احزاب ما قائم به شخص هستند و قائم به نهاد نیستند، گفت: گاهی فعالیت‌های پنهان احزاب ما بر فعالیت‌های آشکارشان می‌چربد و احزاب ما فصلی هستند و بهار احزاب ما دوران انتخابات است.

سرمست بابیان اینکه 250 حزب در کشور داریم و این در یک نظام سیاسی که مبتنی بر نظام حزبی است یک علامت سؤال است، اظهار داشت: خیلی از احزاب نمی‌توانند خود را با حداقل‌های قانون جدید تطبیق دهند و علی‌رغم تقاضای مکرر ما مبنی بر عمل به قانون جدید بسیاری از آنان به هر دلیل هنوز در این مورد اقدام نکرده‌اند.

وی ضمن تأکید بر اینکه احزابی که تا مهلت قانونی خود را با قانون جدید تطبیق ندهند در فاز لغو پروانه و انحلال می‌افتند، تصریح کرد: آرزومندیم هیچ حزبی لغو پروانه نشود ولی طبق قانون اگر تا 14 خرداد اقدامی نکنند، توسط کمیسیون ماده 10 احزاب تعیین تکلیف خواهند شد و انتظاری از وزارت کشور برای مساعدت نداشته باشند

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار