وعده قدرت های غربی وعده با حفظ جریان سرمایه گذاری و نفت با ایران\

وعده قدرت های غربی وعده با حفظ جریان سرمایه گذاری و نفت با ایران

  • کد خبر: 212614
  • چاپ
  • انتشار: 26 ارديبهشت 1397 - 17:07

استنادنیوز؛ قدرت های غربی وعده دادند با حفظ جریان سرمایه گذاری و نفت، توافق هسته ای سال 2015 با ایران را حفظ کنند.

فدریکا موگرینی نماینده اتحادیه اروپا می گوید اروپایی ها سخت دنبال راه حلی فوری برای ادامه تجارت با ایران هستند.
پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در 18 اردیبهشت ماه جاری سران اروپا اعلام کردند که در برجام می مانند و خواهان حفظ آن هستند حتی بدون آمریکا.
به تعبیر وزیر امور خارجه انگلیس که برای شرکت در نشست مشترک با وزیران خارجه فرانسه و آلمان و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروکسل رفته، برجام باوجود خروج آمریکا معاهده ای با ارزش است.
بوریس جانسون می گوید به همراه شریکان اروپایی اش در بروکسل حاضر شده تا تعهد اروپا را به برجام به نمایش بگذارند.
خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد: قدرت های غربی وعده دادند با حفظ جریان سرمایه گذاری و نفت، توافق هسته ای سال 2015 با ایران را حفظ کنند.
به گزارش این خبرگزاری، قدرت های اروپایی تصدیق کردند که باید برای اعطای ضمانت های مورد مطالبه تهران تلاش کنند.
همانطور که ایران بارها تاکید کرده تعهد اروپا در قبال برجام باید در عمل به فعلیت برسد و چند هفته بیشتر زمان باقی نمانده تا جهان شاهد باشد کشورهای اروپایی در عرصه عمل به چه تصمیم هایی برای حفظ برجام می رسند.

**تحریم های ثانویه و استقلال اروپا
شرکت های خصوصی اروپایی بسیاری در آمریکا مشغول فعالیت هستند و از سویی آن دسته از تحریم های آمریکا که با عنوان تحریم های ثانویه شناخته می شود می تواند دست و بال اروپایی ها را در ارتباط با ایران ببندد اما اروپا می گوید خواهان حفظ برجام است و این یعنی باید راهی بیابد تا هم از شرکت های اروپایی فعال در ایران حمایت کند و هم تحریم های آمریکا را دور بزند.
تحریم های ثانویه آن دسته از تحریم هاست که به واسطه اعلام آمریکا، سایر کشورها هم ملزم به رعایت آنها هستند و گرنه توسط واشنگتن تحریم می شوند.
گرچه حجم مبادلات تجاری اروپا با آمریکا نیز رقم قابل ملاحظه بالایی را شامل می شود اما طی سال های گذشته بسیاری از شرکت های اروپایی وارد اقتصاد ایران شده اند و سرمایه گذاری های مختلفی کرده اند؛ از سویی حجم مبادلات دو طرف نیز بسیار رشد کرده است.
اما صرفنظر از ضرورت حفاظت از سرمایه گذاری های اروپایی ها که در دوران پسابرجام در ایران انجام شده، تنها موضوع مبادلات تجاری در میان نیست، موضوع استقلال عمل و پایبندی به تعهدات جهانی نیز اهمیت بسیار دارد.
یکی از حلقه های زنجیری که سبب شده اتحاد کشورهای اروپایی در مقابل آمریکا برای حفظ برجام بدون هرگونه خللی تاکنون ادامه داشته باشد، ضرورت توجه به استقلال رای و اعتبار این کشورها است؛ همانطور که خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل ازیکی از مشاوران رئیس جمهوری فرانسه نوشته است: تهدید شرکت های اروپایی که با ایران مراوده دارند از سوی آمریکا محک مهمی برای استقلال و حاکمیت اروپا در برابر واشنگتن است.
مشاور امانوئل مکرون گفته است: مقام های اتحادیه اروپا و بویژه فرانسه در حال بررسی کانال های دیپلماتیک موجود برای ادامه همکاری تجاری با طرف ایرانی هستند.
وی افزوده است: اعلام تعرفه های سنگین صادرات آلومینیوم و فولاد اروپا به مقصد آمریکا نیز بسیار ناعادلانه است و واکنش تند و محکم کشورهای اروپایی را طلب می کند.

**محور تصمیم های اقتصادی اروپا
پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام ایران اعلام کرد که اگر اروپا تضمین دهد منافع تهران در این توافقنامه بین المللی چندجانبه محفوظ می ماند و تحریم های هسته ای باز نمی گردند، امکان ادامه اجرای آن وجود دارد.
سران کشورهای اروپایی به همین منظور دیروز در بروکسل جمع شدند تا راههای حفظ برجام را بررسی کنند.
موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در نقش نماینده این اتحادیه عمل می کند پس از این نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد، گفت و گو با وزیر امور خارجه ایران و نیز وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس را مثبت ارزیابی و با اعلام اینکه اروپایی ها خواهان حفظ برجام هستند گفت که برای حفظ برجام بر روی چه محورهای اقتصادی درحال کار و بررسی هستند.
قرار است نشست های اروپایی ها در سطوح مختلف سران و کارشناسی برای یافتن راه حل های اقتصادی به منظور ادامه ارتباط اقتصادی با ایران در روزهای آینده نیز جریان داشته باشد. ازجمله نشست سران 28 کشور اروپایی که قرار است امروز در صوفیه پایتخت بلغارستان در این زمینه برگزار شود.
موگرینی پس از نشست بروکسل گفت: همه شرکت کنندگان در نشست از بابت خروج ایالات متحده اظهار تاسف کردند و پذیرفتند که عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و رفع تحریم ها بخش جدایی ناپذیر برجام است.
به گفته موگرینی گفت و گوها در مرحله کارشناسی برای یافتن راه حل های عملی فوری ادامه خواهد یافت.
وی همچنین موارد مورد بررسی و اقدامِ مطرح شده دراین نشست را به این شرح نام برد:
1- حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران
2- ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران
3- نقل و انتقال کارآمد بانکی با ایران
4- ادامه حمل و نقل هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی با ایران
5- تمهیداتی برای ارائه اعتبار صادراتی و سایر خدمات مالی و بیمه ای به منظور تسهیل همکاری های مالی از جمله حمایت از سرمایه گذاری
6- قدم برداشتن در جهت توسعه دادن همکاری ها و یادداشت های تفاهم بین شرکت های ایرانی و اروپایی
7- سرمایه گذاری بیشتر در ایران با حمایت از منافع عملگرهای اروپایی
8- گسترش فضای شفاف تجارت و کسب و کار در ایران

**راهکارهای اروپا چیست
ازجمله راهکارهایی که این روزها توسط برخی منابع برای تضمین ارتباط اقتصادی با ایران مطرح می شود قانون سال 1996 اتحادیه اروپاست؛ آنطور که یک مشاور رئیس جمهوری فرانسه به رویترز گفته است: به روز رسانی این قانون علیه تحریم های آمریکا - که قانون مسدود سازی خوانده می شد- در دست بررسی است و باید نخستین گزینه در برابر تهدیدهای واشنگتن باشد.
برخی کشورهای دیگر اروپایی همچنین می گویند که پیشنهادهایی هم غیر از این قانون دارند که اگر اتحاد و همگرایی این کشورها در مقابل آمریکا همچنان محفوظ بماند شاید قابلیت اجرا داشته باشد.

**اروپای بدون اختلاف برای حفظ برجام
مشاور رئیس جمهوری فرانسه به انسجام کشورهای اروپایی برای حفظ برجام اشاره کرد و توضیح داد: هیچ نشانه ای از اختلاف میان اروپایی ها وجود ندارد. همه چیز حاکیست که موضع اروپا محکم و متحد خواهد بود.
وی ادامه داد: آمریکا اعلام کرده آمادگی دارد در باره مسائل مختلف با اروپا مذاکره کند اما ما نمی توانیم در حالی که تفنگ روی سرمان گذاشته شده، مذاکره کنیم.
وزیر امور خارجه انگلیس نیز می گوید چون برجام حتی منهای آمریکا ارزش دارد به همراه فرانسه و آلمان روی ارائه بسته ای پیشنهادی به ایران به منظور ترغیب این کشور به باقی ماندن در برجام می اندیشند.
جانسون گرچه وقتی در پاسخ به خبرنگاری گفت که باید نسبت به آنچه 'سیم خاردار الکتریکی و موانع برق دار' قوانین خارج از قلمرو آمریکاست واقع بین بود اما در عین حال تاکید کرد که این بدان معنا نیست که نتوان در این زمینه کاری کرد.

**بخش انرژی یکی از خطوط قرمز
گرچه اروپا باید در همه زمینه های اقتصادی که در بندهای برجام قید شده تلاش کند ارتباطات تجاری با ایران را حفظ کند اما یکی از مهمترین این بخش ها انرژی است.
یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفته است:اتحادیه اروپا همکاری با ایران در بخش انرژی را باوجود احتمال اعمال مجدد تحریم های آمریکا ادامه می دهد.
این خبرنگار آمریکایی که لارنس نورمن نام دارد در توییتی به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نام وی را اعلام نکرده نوشت: ما وحشت نکرده ایم.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز که در بروکسل به سر می برد روزگذشته در گفت وگو با خبرنگار اسکای نیوز گفته است: اروپا باید اطمینان حاصل کند که ایالات متحده به دلیل اقدام غیرقانونی اش پاداش نگیرد.

**تغییر در روابط اروپا با آمریکا
چند روز پیش از خروج ترامپ از برجام، وقتی رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان به آمریکا رفتند تا رئیس جمهوری این کشور را متقاعد کنند از یک معاهده چندجانبه جهانی خارج نشود اما دست خالی بازگشتند، می شد حدس زد که زمینه های شکاف بیشتر بین اروپا و آمریکا دارد خودش را نمایان می کند.
به قول عامیانه وقتی ترامپ روی سران کشورهای مهم اروپا را زمین انداخت، برای اروپایی ها کم هزینه و سرافکندگی نداشت؛ حالا با این وضعیت که بارها هم بر حفظ برجام منهای آمریکا تاکید کرده اند براحتی نمی توانند قید این توافقنامه را بزنند زیرا ضعف در برابر آمریکا و سرافکندگی بیشتر کشورهای اروپایی قلمداد خواهد شد.
به ناچار باید اروپا دنبال راه حل هایی برای حفظ برجام و جداکردن مسیر خود از آمریکایی که رئیس جمهورش ترامپ هست باشد،ضمن اینکه مراقبت کند مبادلاتش با آمریکا نیز محفوظ بماند و شرکت های خصوصی اروپایی دچار آسیب نشوند اما این مراقبت دلیلی بر آن نیست که مناسبات اروپا با آمریکا دستخوش تغییر نشده است.
به گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز گذشته ضمن تاکید بر ضرورت حفظ برجام اظهارداشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام، نشانه تغییر در روابط آلمان - آمریکا و روابط اروپا - واشنگتن است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار