حوزه فرهنگ در زمینه ساختاری با مشکل مواجه است\

حوزه فرهنگ در زمینه ساختاری با مشکل مواجه است

  • کد خبر: 212618
  • چاپ
  • انتشار: 30 ارديبهشت 1397 - 10:49

استنادنیوز؛ معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:حوزه فرهنگ در زمینه ساختاری با مشکل مواجه است باید ساختار نهادها و تشکل‌ها در کشور تغییر کند و نباید با ارائه مجوز برنامه‌ای در یک استان، مدیر کل به زندان برود هرکس را باید مطابق جرم مجازات کرد.

سید‌هادی حسینی در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهارداشت: اگر ساختار درستی در عرصه فرهنگی داشته باشیم بخش خصوصی وارد عمل می‌شود و راه برای اشاعه فرهنگی غنی ایرانی اسلامی باز می‌شود و از مشکلات جامعه نیز کاسته خواهد شد.
حسینی عنوان کرد: یک سیزدهم حوزه اعتبارات فرهنگ کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق دارد اما این وزارتخانه باید در مقام پاسخگویی همه حوزه‌های فرهنگی برآید یعنی همه منابع در دست ما نیست اما در همه زمینه‌ها از ما مطالبه می‌شود.
وی با بیان اینکه انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود افزود: در دوره‌های آغازین انقلاب گمان می‌بردیم نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ نداریم و در سایر زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کردیم و به هیچ کجا نرسیدیم اما امروز دریافته‌ایم که اگر بخواهیم در همه زمینه‌ها پیشرفت کنیم باید فرهنگی قوی داشته باشیم.
معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:حوزه فرهنگ در زمینه ساختاری با مشکل مواجه است باید ساختار نهادها و تشکل‌ها در کشور تغییر کند و نباید با ارائه مجوز برنامه‌ای در یک استان، مدیر کل به زندان برود هرکس را باید مطابق جرم مجازات کرد.
حسینی ضمن ابراز امیدواری برای رسیدن شیراز به جایگاه واقعی خود در عرصه فرهنگی بیان داشت:یک چشم عرصه فرهنگی در کشور به فرهنگ شیراز است و در این مسیر به مدیر کل جدید دستور می‌دهم با تلاش مضاعف از اندیشه‌ها و نظرات صاحب فکران استان بهره گیرد و گروه‌های مختلف را سامان دهد تا شیراز تلألو فرهنگی خود را حفظ کند.
معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ به شیراز جایگاه ویژه‌ای در کشور بخشیده است، ابراز داشت: باید در این مسیر از ظرفیت هنرمندان به‌مثابه ظرفیت‌ها و سرمایه‌های کشور استفاده شود.
حسینی با اشاره فقر فضاهای فرهنگی در کشور و همچنین شهر شیراز، بیان داشت: نباید شیراز را با جمعیت شیراز و حتی ایران دید، بلکه باید این شهر را با توجه به میزان علاقه‌مندی مردم به فرهنگ و هنر دید؛ زیرا شیراز می‌تواند همواره پایتخت ادب و هنر در عرصه جهانی و بین‌المللی باشد.
وی خطاب به نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و نیز شورای شهر بر ضرورت پیشروی و حرکت برمبنای نگاه فرهنگی تأکید کرد.
حسینی بیان داشت: مدیر کل جدید ارشاد فارس با توجه به تنوع جمعیتی و قومی این استان می‌تواند بین همه اقوام و عشایر وحدت و یکپارچگی ایجاد کند و با حمایت از آیین‌های سنتی، برنامه‌های مختلف را اجرا کند.
در این آیین رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنرمند باید با رعایت مقتضیات سخن بگوید گفت: هنرمند باید بتواند مردم را چند گام به جلو ببرد.
جمشید جعفرپورافزود:هنرمندان موظف‌ هستند حقیقت ناب را از بازار مکاره افکار انحرافی مشخص کنند و در این میان اندیشه‌های ناب باید تشویق شوند.
وی با بیان اینکه در جای جای استان فارس نیاز به کسب بودجه، برنامه‌ریزی، کار و فعالیت داریم، عنوان کرد: این فعالیت‌ها باید در حدی باشد که بتواند استان فرهنگ‌ خیز فارس را سیراب کند.
نماینده مردم لارستان، خنج و گراش فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأخیر و توقف در ساخت تالار مرکزی شیراز بیان داشت: ساخت این تالار را در سازمان برنامه و بودجه با کمک مسئولان استانداری دنبال می‌کنیم و در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است.

** فعالیت فرهنگی نیازمند سند توسعه فرهنگی است
همچنین نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این آیین گفت: فعالیت در عرصه فرهنگ فارس نیازمند سند توسعه فرهنگی است و در غیر این صورت همه زحماتی که در این حوزه کشیده می شود ممکن است به ایجاد تصویری روشن از فضای فرهنگ استان نینجامد.
فرج الله رجبی افزود: دورانی که چشم امید به ظهور رستم‌ها و اسفندیارها داشتیم گذشته است و امیدوارم وارد زمانی شویم که شاهد برنامه‌ نویسی و تهیه سند توسعه فرهنگی در استان فارس باشیم و باید اصلی‌ترین قابلیت‌های توسعه را بشناسیم و محدودیت‌ها، تنگناها، مسائل اساسی استان، اهداف بلندمدت، سیاست‌های اجرایی، اولویت‌ها و اقدام های کلیدی را نشان دهیم.
وی بیان داشت: کارکردن در حوزه فرهنگی در فارس دشوار است و نیاز به ابراز ظرفیت‌های فرهنگی دارد زیرا مردم فارس نگاه فرهنگی جدی دارند و از این منظر مردم به فرهنگ وزن می‌دهند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: باید با اهالی فرهنگ مدارا کنیم زیرا آن‌ها به دست مدیران سیاسی و نمایندگان گیر افتاده‌اند. آن‌ها وظیفه دشواری بر عهده دارند. اهالی فرهنگ انسان‌های لطیفی هستند و نباید با آن‌ها تند و تیز رفتار کرد.
وی افزود: نگران تکثر اندیشه‌ها نباشیم، باید فضا را باید باز کنیم و اجازه نفس کشیدن دهیم. حرف باید زده شود تا حق از ناحق مشخص شود.
در این آیین از زحمات بهزاد مریدی مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تقدیر و صابر سهرابی به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار