بررسی راهکارهای تحقق حمایت از کالای ایرانی/در پارادوکس نفت و اشتغال و تولید ملی قرار داریم\

بررسی راهکارهای تحقق حمایت از کالای ایرانی/در پارادوکس نفت و اشتغال و تولید ملی قرار داریم

  • کد خبر: 212645
  • چاپ
  • انتشار: 01 خرداد 1397 - 10:46

استنادنیوز؛ با حضور مسوولین و تولیدکنندگان راهکارهای تحقق حمایت از کالای ایرانی در سالن همایش های بین المللی صدا وسیما برگزار شد، دیدگاه های متنوع، مطرح و بررسی گردید.


دوری از شعار و وعده، کاهش ضایعات تولید، ارتقای کیفیت، حمایت سیاسی و اقتصادی از صادرات، استقبال سرمایه گذاران از ورود به صحنه تولید با ثبات بازار ارز، اصلاح نظام بانکی، نو شدن فضای کسب و کار، تعیین تکلیف بدهی های دولت و موسسات دولتی و تشکیل جلسات مستمر بررسی ابعاد تحقق حمایت از کالای ایرانی از سوی رییس جمهوری از جمله پیشنهادها و راهکارهای مطرح شده از سوی صاحبان بنگاه های اقتصادی و تولیدکنندگان بود.

 **در پارادوکس نفت و اشتغال و تولید ملی قرار داریم
رئیس سازمان صدا و سیما در این نشست گفت: سال 97 سال حمایت از کالای ایرانی شد که امری راهبردی است، تولیدات در کشور ثمره و حاصل همه تلاش های عملی، فنی، زیبایی شناختی و مهارتی ملت است.
علی عسگری افزود: اگر ملتی بتواند کالای خوب رقابتی به بازار عرضه کند آن ملت در تراز جهانی قرار می گیرد و آبروی او ارتقا می یابد و در غیر این صورت بازار خود یعنی بزرگترین عامل حیات خود را به دست بیگانگان خواهد سپرد.
وی گفت: ایران با برخورداری از دانشمندان و موسسات برجسته و شرکت های دانش بنیان توانایی حمایت از کالای ایرانی را به خوبی دارد و می تواند در تراز جهانی قرار گیرد، ایران نفت خیز است اما افزایش کالای مصرفی در برابر ارز فراوان حاصل از فروش نفت آسیب زاست.
عسگری افزود: در پارادوکس نفت و اشتغال و تولید ملی قرار داریم و جا دارد اندیشمندان کشور برای این امر برنامه ریزی راهبردی کنند، بهتر است درآمدهای ارزی صرف دانش فنی و خطوط تولید و منابع ثروت شود تا به توانمندی ما افزوده شود.
عسگری افزود: حرکت به سمت حمایت از کالای ایرانی با تعریف شاخص در بازار و افزایش سهم بازار داخلی و کاهش بازار خارجی و رصد و پایش این شاخص در طول دوره زمانی می تواند محقق شود.
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: ما در کشور اقلیم متنوع و توانمندی های صادراتی فراوان و ظرفیت های بیشماری چون گردشگری از جمله گردشگری سلامت داریم که همه می تواند ارز آور باشد.
عسگری افزود: تولیدکننده بیش از یک میلیون خودرو و دارای توانمندی تولید موشک هستیم و در این موارد تحریم آمریکا بی تاثیر است.

**تولیدکننده ایرانی قادر به عرضه کالای قابل قبول نیست
 رییس شورا و مرکز ملی رقابت نیز گفت: حمایت از کالای ایرانی کار مشکلی است چون هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که تولیدکننده ایرانی قادر به ارائه کالاهای قابل قبول جامعه باسد و دلیل این امر نیز عدم حمایت از تولیدکنندگان و عدم بسترسازی مناسب برای آنان طی سالیان گذشته بوده است.
رضا شیوا افزود: آنچه در این زمینه باید انجام دهیم در ابتدا حمایت از تولیدکنندگان، افزایش تعداد تولیدکنندگان، ایجاد بازار رقابتی و افزایش سطح کیفیت ها و ایجاد بهره وری و تکنولوژی های جدید است.
وی ادامه داد: تجربه گذشته نشان داده است حمایت های بدون برنامه و غیر هوشمندانه به جز هدر دادن منابع دولت به جایی نمی رسد و البته در بسترسازی تولیدکنندگان هم نباید از این فرصت سوء استفاده کنند.
شیوا خاطرنشان کرد: اگر از نظر کیفیتی وضعیت کالاهای ایرانی به ویژه کالاهایی که با جان مردم سر و کار دارند، مناسب نباشد طرفدار نخواهد داشت.

**تبلیغات صدا و سیما در حمایت از کالای ایرانی باید تغییر کند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: اگر به وضعیت ایران در تولید کالا بنگریم نمونه های موفق از تولید می بینیم که نشان می دهد حمایت از کالای ایرانی میسر است.
علی آقامحمدی افزود: اساس تبلیغات صدا و سیما باید تغییر کند، صدا و سیما باید کالای شناسنامه دار با برند و تولید مشخص که می تواند بازار مصرف مشخصی را به خود اختصاص دهد در رده تخفیفات خود قرار دهد.
وی ادامه داد: نظام توزیع هم مهم است، خرده فروش ها نباید به عنوان یک رکن مهم بازار نادیده گرفته شوند و در کنار این، نگاه بلند مدت به تولید لازم است.
آقامحمدی افزود: جابجایی هر روز قیمت معقولانه نیست و به موازات این باید به تولیدکنندگان در قبال بدهی ها فرصت داده شود.

** جمع شدن امضاکنندگان مجوز تولید زیر یک سقف
عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: محورها و وظایف بخش های مختلف جامعه در حمایت از کالای ایرانی باید مد نظر قرار گیرد از جمله سهم تولیدکنندگان ایرانی در این امر که با ارتقای محصولات با راههای شناخته شده و استفاده از روش های شناخته شده تولید است و لازم است اقدام به برندسازی کنند.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم افزود: دولت نیز باید از طریق تسهیل فضای کسب و کار و خدمات دستگاه های دولتی نسبت به تولیدکنندگان حمایت لازم را داشته باشد و از سوی دیگر جمع کردن امضاکنندگان مجوز تولید زیر یک سقف که وزارت صنعت باید در این زمینه اقدام کند.
وی ادامه داد: جلوگیری از ورود کالاهای مشابه خارجی در صورت هم سطح بودن از نظر کیفیت، عهده دارشدن تحقیق و توسعه توسط دانشگاه ها جهت افزایش تولیدات دانش محور، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی واگذارشده به تولیدکنندگان از دیگر محورهای لازم برای توجه است.
حجت الاسلام مصباحی مقدم گفت: کاهش بار مالیاتی از دوش تولیدکنندگان، تسهیل صادرات کالاهای ایرانی و اصلاح فرهنگ مصرف مردم و ترجیح کالاهای ایرانی که وظیفه صدا و سیما و مساجد در این زمینه پررنگ تر است، از دیگر راهکارهای تحقق حمایت از کالای ایرانی است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار