سرعت ورود دانش‌آموزان خراسان رضوی به آسیب‌های اجتماعی بسیار بالاست\

سرعت ورود دانش‌آموزان خراسان رضوی به آسیب‌های اجتماعی بسیار بالاست

  • کد خبر: 212652
  • چاپ
  • انتشار: 04 خرداد 1397 - 10:32

استنادنیوز؛ مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی بیان داشت:سرعت ورود دانش‌آموزان به آسیب‌های اجتماعی با توجه به سنی که در آن قرار دارند بسیار بالاست.

قاسمعلی خدابنده  اظهار داشت: براساس موقعیت مدرسه و اینکه مدرسه در کدام منطقه از شهر و استان باشد نوع آسیب‌های اجتماعی متفاوت است اما آسیب مشترکی که در خراسان‌رضوی بین تمام دانش‌آموزان به ویژه متوسطه وجود دارد خشم و عدم کنترل هیجانات است که تقریبا حالت اپیدمی و فراگیر در بین دانش‌آموزان دارد. 

وی افزود: همچنین آسیب‌های عدم اعتماد به نفس، عدم قدرت نه گفتن، کاهش جرات‌مندی دانش‌آموزان از جمله موارد عمومی است اما به صورت  خاص در برخی از نقاط با توجه به بافت جمعیتی و اعتیاد برخی از خانواده‌ها، آسیب در معرض قرار گرفتن مواد مخدر در بین برخی از دانش‌آموزان وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی به آسیب‌های که طلاق والدین برای دانش‌آموز به ارمغان می‌آورد اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار طلاق که در برخی از نقاط استان به ویژه در حاشیه شهر وجود دارد آسیب‌های در دانش‌آموزان  به دلیل بی‌سرپرست و یا ب سرپرست بودن به وجود می‌آید که منجر به این مسئله می‌شود که عواطف و هیجانات دانش‌آموزان به نوعی کنترل نشود.

خدابنده بیان کرد: در مجموع کشور آسیب‌های اجتماعی  یک موضوع جدی است و  پیشگیری از ان در قالب یک طرح ملی براساس نظر مقام معظم رهبری و نظر دولت اجرا می‌شود و بنابراین برای پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی در هر حوزه‌ای دستگاه‌های مختلف ورود پیدا می‌کنند و آموزش و پرورش نیز در حوزه دانش‌آموزی وظایفی دارد که به طور جدی پیگیر آن است.  آمار و تحقیقات نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر آسیب‌های اجتماعی در استان رو به کاهش است.

وی در خصوص نقش مشاوران مدارس در کاهش آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: مشاوران در مدارس بیشتر مشاوران تحصیلی هستند که تخصص آن‌ها در هدایت و راهنمایی تحصیلی دانش‌آموز است بنابراین تنها در حوزه تحصیلی ورود پیدا می‌کنند که بیشتر در متوسطه اول  برای هدایت دانش‌آموزان و جهت ثبت نام در متوسطه دوم هستند اما برخی از مشاوران مدارس مشاوران تربیتی هستند که تحصیل این افراد در رشته‌های روانشناسی است و به شناسایی دانش‌آموزانی که مشکلات رفتاری، روحی و روانی دارند کمک می‌کنند. بعد از شناسایی این دانش‌آموزان به مراکز مشاوره‌ای که در ادارات آموزش و پرورش مستقر هستند هدایت می‌شوند.

خدابنده ادامه داد: روش معمول این است که معلمین تغییر رفتار دانش‌آموز را متوجه می‌شوند و این تغییر رفتار را به معاون و مدیر مدرسه گزارش می‌دهند و آنها نیز تست و مصاحبه‌ای از دانش‌آموز می‌گیرند و بعد از تشخیص اولیه این دانش‌آموزان به سمت مشاورین در ادارات هدایت می‌شوند. این روند به این دلیل است که تعداد مشاورین استان کم است. ما در تمام مدارس به ویژه در مقطع ابتدایی مشاور نداریم حتی برخی از مدارس در مقطع متوسطه دوم نیز مشاور ندارد بنابراین دانش‌آموزانی که دچار مشکل می‌شوند از طریق دبیران، معلمین، مربیان پرورشی، معاونین و مدیر مدرسه شناسایی می‌شود. اکثر مدارس ما از حضور مشاور و مربی پرورشی بی‌بهره است و باید ترمیم شود. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی متذکر شد: سرعت ورود دانش‌آموزان به آسیب‌های اجتماعی با توجه به سنی که در آن قرار دارند بسیار بالاست که باید از مراقبت‌های  بیشتری برخوردار شوند البته اهداف و برنامه‌های  آموزش و پرورش تنها مختص دانش‌آموزان نیست بلکه اولیای دانش‌آموزان و معلمین نیز از برنامه‌های آموزشی، آگاهی بخشی و افزایش سطح معلومات بهره می‌برند همچنین طرح‌های مختلفی  با کمک نیروی انتظامی، قوه قضائیه و دادگستری در مدارس مختلف اجرا شده است که سطح آگاهی دانش‌آموزان، خانواده‌ها و همکاران را افزایش می‌دهد و در واقع هرچه آگاهی افزایش پیدا کند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آسان‌تر است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار